تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۷۰۲
تعداد بازدید: ۱۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
رئیس جمهور طبق وعده ای که داده بود برای ارائه گزارش ۱۰۰ روزه از عملکرد دولت دوازدهم به مردم در برنامه زنده، افتتاح فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را رویدادی بسیار مهم و بزرگ توصیف کرد که عامل توسعه کل کشور و منطقه خواهد شد.
به گزارش مارین نیوز، در این گفت و گو رئیس جمهور از اولویت های دولتش در بخش های مختلف گفت و در بخش اقتصادی دو اولویت رفع فقر مطلق و توسعه اقتصادی را به عنوان اهداف اصلی دولت دوازدهم در حوزه اقتصاد برشمرد. 
در خصوص توسعه اقتصادی و برنامه های دولت برای دستیابی به رشد بالای اقتصادی، تاکید ویژه حسن روحانی بر مساله ترانزیت (اعم از ترانزیت بندری، ریلی، زمینی و هوایی) قابل توجه بود که نشان دهد تمرکز و سرمایه گذاری در این بخش ها خواهد بود که ضمن درآمدزایی برای کشور، می تواند زمینه توسعه بخش های مختلف را فراهم کند.
رئیس جمهور در این گفتگو افتتاح فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را رویدادی بسیار مهم و بزرگ توصیف کرد که عامل توسعه کل کشور و منطقه خواهد شد. در ادامه گزیده سخنان حسن روحانی در خصوص برنامه ها و فعالیت های ترانزیتی کشور به ویژه بخش بندری آمده است:

افرایش ظرفیت عملیاتی بندر چابهار
حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه جایگاه جغرافیایی ایران تقاضا می کند از ظرفیت های ترانزیتی کشور به معنای عام کلمه بهتر استفاده کنیم، گفت: در بخش ترانزیت شمال-جنوب که برای کشور اهمیت زیادی دارد، قدم های خوبی برداشته شده است.
رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به مذاکرات انجام شده سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان؛ ایران، هند و افغانستان و ایران، افغانستان و ازبکستان در منطقه، تاکید کرد: در زمینه بندرگاه های کشور، بیش از یک میلیارد دلار در دولت یازدهم در بندر شهید بهشتی چابهار سرمایه گذاری صورت گرفته و ظرفیت این بندر از ۲,۵ به ۸.۵ میلیون تن در سال افزایش می یابد.
دکتر روحانی با اشاره به افتتاح فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی با حضور مقامات داخلی و خارجی در بندر چابهار، خاطر نشان کرد: ظرفیت بندر چابهار در نهایت باید به ۸۵ میلیون تن در سال ارتقا یابد که در حال حاضر کشورهای بسیاری خواهان سرمایه گذاری در این بندر هستند.

برنامه ریزی برای اتصال چابهار به راه آهن سراسری
رئیس دولت دوازدهم در بخش دیگری از این گفتگو به طرح اتصال راه آهن چابهار به زاهدان و راه آهن سراسری اشاره کرد و گفت: این طرح در دولت دوازدهم به پایان خواهد رسید و چابهار به راه آهن سراسری متصل خواهد شد.
دکتر روحانی در ادامه با اشاره به مسیر ترانزیتی قزوین-رشت-آستارا، گفت: راه آهن آستارا به آستارا نهایی شده و راه آهن قزوین به رشت راباید طبق برنامه تا پایان سال افتتاح کنیم.
رئیس جمهوری در خصوص پروژه رشت به آستارا گفت: کل اعتبار این طرح یک میلیارد دلار است که نیمی از آن توسط ایران و نصف دیگر یعنی ۵۰۰ میلیون دلار، توسط کشور آذربایجان سرمایه گذاری می شود.
به گفته دکتر روحانی، این طرح مراحل نهایی اش را طی می کند. همچنین بنا بر اعلام وی، بخشی از بار هند به روسیه و اروپای شمالی از طریق بندر عباس و همین راه آهن قزوین-رشت-آستارا جابه جا می شود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه راه آهن قزوین-آستارا در نهایت به دریای سیاه متصل می شود، از افزایش ترانزیت هوایی کشور خبر داد.

افزایش ترانزیت هوایی از ایران
دکتر روحانی گفت: هم اکنون پروازهای خارجی از آسمان ایران در مقایسه با گذشته، بسیار بیشتر شده که بخشی از آن ناشی از حوادث اکراین و بخش دیگر متاثر از حوادث اخیر در قطر بوده است.
به گفته رئیس جمهوری، در مجموع ایران مسیر اصلی برای رفت و آمدهای هواپیماها از شرق به غرب و شمال به جنوب و بلعکس است.
حسن روحانی با اعلام اینکه در حال حاضر سواپ نفتی و سواپ گازی در کشور فعال است، نتیجه گیری کرد: ایران به معنای واقعی کلمه هاب منطقه است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: