تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۷۰۵
تعداد بازدید: ۱۳۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: حمایت از صنایع دانش بنیان دریایی کشور به طور حتم مستلزم چرخش سفارشات خارجی و خریدها به سمت استفاده از تجهیزات ساخت شرکت های توانمند داخلی است.
به گزارش مارین نیوز، بسیاری از صاحبنظران معتقدند، تامین نیازمندی های حوزه حمل و نقل دریایی، ساخت سکو، نیازمندی های صنعت نفت و گاز و تامین تجهیزات تفریحی و گردشگری از همه مهمتر ضرورت حفاظت از مرزهای آبی کشور توجه هرچه بیشتر به توانمندی های حوزه صنایع دانش بنیان دریایی داخلی را ضروری ساخته است.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری در گفت و گو با ایرنا در خصوص اهمیت صنایع دریایی، با بیان این که حدود 90 درصد صادرات و واردات کشورها از طریق دریا و حمل و نقل دریایی انجام می شود، افزود: خواه و ناخواه ما نیازمند به روزترین ناوگان دریایی و بنادر و تجهیزات مورد نیاز این حوزه هستیم و این بیانگر اهمیت فوق العاده صنایع دریایی برای کشورها است.
محمدسعید سیف ادامه داد: امروز حدود 30 درصد تولید حوزه نفت و گاز کشورمان از طریق دریا به خصوص خلیج فارس انجام می شود، بزرگترین حوزه های نفت و گاز کشور مانند پارس جنوبی در دریا قرار دارد و استفاده بهینه از این ظرفیت و ذخائر به طور حتم نیازمند برخورداری از صنایع دریایی پیشرفته متکی بر توانمندی های داخلی است. لذا بایستی امکانات مناسب دریایی برای استفاده از این ذخائر دریایی فراهم شود.
سیف همچنین با اشاره به وجود سواحل آبی وسیع در کشور و لزوم حمایت از صنایع دانش بنیان داخلی برای تامین مایحتاج و نیازمندی های تفریحی و گردشگری مردم در سواحل گفت: حتی تولیدات این بخش از بازار مانند تولید تجهیزات جت اسکی و لوازم قایق سواری نیز از کشش بسیار بالایی برای فعال کردن صنایع داخلی، جلوگیری از خروج ارز، ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای کشور برخوردار است.
وی با بیان این که کشورمان از نظر علمی و فنی در حوزه دریا مقام نخست منطقه است، اظهار کرد: ایران در این حوزه دارای یک بازار حدود یک میلیارد دلاری در سال است که یک درصد بازار جهانی را تشکیل می دهد. 
سیف با اشاره به تشکیل چندین کارگروه تشکیل‌شده در ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی از جمله کارگروه های اطلاع رسانی، فرهنگ‌سازی و ترویج در حوزه دریا اظهارکرد: این کارگروه ها با هدف تبدیل علم به فناوری و محصول و ورود به بازار شکل‌گرفته است.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی در ادامه با بیان این که هم اکنون حدود 48 شرکت دانش بنیان در حوزه صنایع دریایی فعال است، افزود: این در حالی است که تعداد این شرکت ها حدود سه سال پیش تنها 7 شرکت بود.
وی اظهار کرد: این شرکت های دانش بنیان بعضا بزرگ و به ساخت شناور، سکو، تجهیزات ابزار دقیق یا لوازم رادار و ساخت انواع و اقسام تجهیزات دریایی مشغول هستند.
سیف در خصوص این که شرکت های دانش بنیان بیشتر در چه حوزه هایی پیشرفت داشته اند نیز گفت: فعالیت های مختلفی در دو دهه گذشته به صورت جدی حداقل در دریا انجام شده و گسترش مناسبی داشته است و شرکت های دانش بنیان در حال حاضر در بخش طراحی و ساخت سکوها به صورت کامل و همچنین در ساخت کشتی های بزرگ و تمامی تجهیزات مورد نیاز، پیشرفت های چشمگیری داشته اند.
به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، بحث زنجیره تامین صنایع دریایی که شامل ساخت کشتی و تعمیر تجهیزات است، می تواند اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کند و در مجموع زمینه ساز پیشرفت کشور در حوزه دریایی شود.
سیف با تاکید بر لزوم حمایت و تشویق شرکت های دانش بنیان کوچک به منظور تبدیل ایده و دانش موجود در دانشگاه ها و مراکز علمی به محصول، گفت: شرکت های دانش بنیان ما نیز بایستی محصولاتی تولید کنند که در بازارهای بین المللی قابل رقابت باشند.
وی در خصوص مشکلات شرکت های فعال در حوزه صنایع دریایی کشور نیز اظهارکرد: تقریبا بیشتر مشکلات فعالان حوزه دانش بنیان در کشور به خصوص صنایع دریایی مربوط به بازار و نبود حمایت های لازم از این بخش است.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی ادامه داد: به طور حتم با کنترل اهرم بازار و ارجاع سفارشات و نیازهای داخلی کشور در حوزه صنایع دریایی به شرکت های فعال داخلی، بسیاری از ظرفیت های داخلی کشور در این حوزه فعال خواهد شد.
وی با بیان این که متاسفانه به دلیل نبود مدیریت صحیح اکثر سفارشات در حوزه صنایع دریایی کشور به سمت و سوی کشورهای خارجی سوق یافته است گفت: طبیعتا با این اتفاق که البته بخشی از آن به دلیل وجود ضعف قوانین و مقررات است، تولیدات کاهش یافته و این شرکت ها به تعطیلی کشانده خواهند شد.
وی در عین حال افزود: البته استفاده از تولیدات داخل در حوزه دریایی و بندری نیز رو به رشد بوده است، به طوری که برخی شرکت های مرتبط از جمله شرکت ملی نفت، شرکت ملی نفتکش، شرکت کشتیرانی، شرکت‎ تاسیسات دریایی، شرکت نفت فلات قاره و شرکت‌های حفاری و سکوسازی تا حدودی خریدهای داخلی داشته اند اما از آنجا که کار این شرکت ها بین المللی است و استانداردها نیز باید رعایت شود، روند کار تا حدودی به کندی پیش می رود.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
0
0
از این استاد معظم سوال بفرمایید که اگر صنایع داخلی توان تولید شناورهای استاندارد را نداشته باشد تکلیف چیست ؟؟؟؟؟
لطفا این کامنت را منعکس کنیددرست است که این استاد از بانیان مارین نیوز است ولی استثنا قائل نشوید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: