تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۷۰۷
تعداد بازدید: ۱۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که در آینده‌ای نزدیک شهر چابهار به قطب تجاری بزرگ ایران تبدیل خواهد شد، جزئیات سرمایه‌گذاری در آن بندر را تشریح کرد و گفت: بندر شهید بهشتی چابهار در شبکه حمل و نقل جهانی قرار می‌گیرد و توسعه ریل و وصل ریل به بندر از برنامه‌های آتی است.
به گزارش مارین نیوز، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در حاشیه افتتاح فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار درباره افتتاح فاز نخست آن بندر، مجموعه اقدامات و نقشی که بندر چابهار در ارتقای منطقه جنوب شرق کشور و همچنین ارتقای اقتصاد ملی و محلی دارد به بیان نکاتی پرداخت.
عباس آخوندی درباره جزییات افتتاح فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار، گفت: امروز (۱۲ آذرماه) اتفاق بسیار بزرگی در چابهار در جنوب شرقی ترین نقطه کشور رخ داده است که ما افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار را با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن داریم.


وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار؛ دروازه ملل و مسیری به سمت شبه قاره هند و سایر کشورهای پیرامون دریای عمان و آغاز یک کریدوری به سمت شمال است که می تواند جنوب را به شمال و کشورهای پیرامون شمال ایران همچون روسیه، چین و آسیای میانه و اروپا وصل کند.
عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر این مطلب که افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار یک اتفاق بسیار بزرگی برای اقتصاد ایران به شکل ملی و منطقه‌ای است، گفت: شهر چابهار شهر بسیار کوچکی است و با این اتفاق قطعا در چند سال آینده این شهر به قطب بزرگ تجاری ایران تبدیل خواهد شد. همچنانکه اگر بندرعباس امروز را با ۳ دهه پیش آن مقایسه کنید رشد چندین برابری داشته است قطعا چابهار نیز در آینده یکی از قطب‌های جاذب جمعیت خواهد شد.  

توجه به فرصت‌های مناسب شغلی در چابهار
وی خطاب به جوانان کشور ایران، گفت: چابهار فرصت بسیار بزرگی برای هرنوع فعالیت شغلی و تجاری است. جوانان کشور می‌توانند در حوزه استارتاپ‌ها و حوزه‌های مختلف، حوزه صادرات، شرکت‌های حمل و نقلی و شرکت‌هایی که می‌توانند به شرکت های حمل و نقلی و همچنین صادراتی پشتیبانی دهند فعالیت داشته باشند. در هر صورت افتتاح فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار و آغاز دیگر فازهای آن اتفاق بسیار بزرگی برای اقتصاد ایران و اقتصاد منطقه است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: فکر می‌کنم چابهار و جنوب‌شرق کشور تنها جایی برای کارکردن نیست بلکه جایی برای زندگی کردن است. چابهار منطقه‌ای با چند هزار سال سابقه تمدنی است که خودش کانون توسعه و فرهنگ است. به همین دلیل به  افرادی که به سمت تهران کوچ می‌کنند می‌گویم که شهر شلوغ تهران با مهاجرت‌ها در حال حاضر دچار مشکلات عدیده‌ای است به همین دلیل نیز شاید چابهار جایی زیباتر برای زندگی باشد.

در کنار دریا هزاران شغل می‌توان ایجاد کرد
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا جوانان می‌توانند با سرمایه‌های خرد به چابهار رفته و در آنجا مشغول به کار شوند؟، ‌ گفت: هرکسی ابتکار داشته باشد خودش راه خود را پیدا می‌کند. مهم این است که افراد ابتکار و نوآوری داشته باشند. اینجا دریا است و در کنار دریا هزاران شغل می‌توان ایجاد کرد و می‌شود کار کرد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در چابهار در حاشیه افتتاح فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار در گفتگو با خبرنگاران درباره میزان هزینه کرد، اعتبار و نقشی که بندر شهیدبهشتی چابهار در اقتصاد منطقه و کشور ایفا می کند، گفت: چابهار یکی از بنادر بسیار استراتژیک ایران است. چیزی که ما انتظار داریم این است که بندر شهیدبهشتی چابهار چیزی معادل بندر شهیدرجایی بندرعباس شود. لذا ظرفیت نهایی که برای بندر شهید بهشتی چابهار در نظر داریم چیزی در حدود ۸۰ میلیون تن در سال است.

هزینه ۳۵۰ میلیون دلاری در بندر شهید بهشتی چابهار/ ادامه سرمایه گذاری در چابهار تا ۸۵۰ میلیون دلار
عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، ظرفیت بندر را از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن رسانده‌ایم و تاکنون نیز بیش از ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده و این سرمایه گذاری تا ۸۵۰ میلیون دلار ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین علاوه بر بحث بندر، مهم آن است که بتوانیم در این منطقه، پشتیبانی‌های لازم را داشته باشیم. لذا شهر چابهار باید شهری باشد که بتواند از این بندر پشتیبانی کند یا این بندر چیزی باشد که بتواند به شهر چابهار خدمات ارایه کند.

تلاش برای ارتباط ریلی با بندر شهید بهشتی چابهار
وزیر راه و شهرسازی گفت: نکته بسیار مهم این است که این بندر جزو شبکه حمل و نقل جهانی قرار بگیرد. لذا ارتباط ریلی بندر با شبکه ریلی ایران که پس از آن این منطقه را به شبکه ریلی آسیا و تا شبکه ریلی اروپا وصل می‌کند نکته مهم دیگری است. به همین دلیل نیز همزمان با بحث بندر چابهار ما بحث ریل چابهار به سمت زاهدان را در دست اجرا داریم که خوشبختانه زیرسازی ریلی چابهار تا ایرانشهر ۵۰ درصد پیشرفت کرده است و بخش چابهار به سمت زاهدان نیز شروع شده با حدود ۴ تا ۵ درصد پیشرفت فیزیکی و با سرعت کار را پیش می‌بریم.
آخوندی ادامه داد: فکر می‌کنم که این بندر (بندر شهیدبهشتی چابهار) می‌تواند دروازه کریدور مهمی باشد که جنوب را به شمال و غرب وصل کند.
وی یادآور شد: هفته پیش در گرجستان بودم آنجا بحثی تحت عنوان کریدور جنوب به سمت غرب مطرح بود. یعنی کریدوری که از سمت ایران به آذربایجان برود و از آذربایجان به سمت گرجستان، اوکراین و لهستان برود که بندر شهید بهشتی چابهار نقطه ورودی آن کریدور است.
این مقام مسئول گفت: در هر صورت این اتفاق بسیار بزرگی است هم برای ایران که بتواند یک مبدا بسیار بزرگ و مهمی را در کریدور شمال و جنوب و غرب داشته باشد و هم برای منطقه سیستان و بلوچستان که بتواند این منطقه را از جهت کیفیت زندگی و درآمد و ارتقای معاش مردم ارتقای جدی بدهد.
وی همچنین در بیان این مطلب که برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای توسعه زیرساخت‌ها برای جاده‌های آن منطقه برای ترانزیت و وصل به آسیای میانه و افغانستان چیست؟، گفت: در حال حاضر جاده‌ای بین چابهار – زاهدان داریم که جاده تقریبا مناسبی است که البته بخشی از جاده از کیفیت پایینی برخوردار است که باید به آن رسیدگی کنیم. ولی من قبل از سفر آقای رئیس جمهوری با ایشان صحبت کردم که ایشان نیز موافقت کردند مبنی بر اینکه ما باید اساس بهسازی جاده چابهار- زاهدان را همزمان با افتتاح در دستور کار قرار دهیم که ارتقای کیفیت جاده و سطح سرویس جاده را در دستور کار قرار دادیم.

گفتنی است، بندرچابهار به عنوان یکی از بنادر مهم ایران در جنوب کشور و در بخش شمالی دریای عمان از موقعیت استراتژیک برخوردار است و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی از طریق اقیانوس هند از مهم ترین ظرفیت های ترانزیتی این بندر اقیانوسی ایران در منطقه است.
این بندر به علت نزدیکی به کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه در آینده ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور جایگاه ویژه ای در ترانزیت کالا در کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق - غرب خواهد داشت.
بندر چابهار به عنوان دروازه ترانزیتی کشور با ۵۴۱ کیلومتر مرز دریایی در کریدور شرق - غرب نیز می تواند در زمینه ترانزیت و ترانشیب کالا به بنادرجنوبی کشورهای خلیج فارس ایفای نقش کند و با افتتاح طرح توسعه فاز اول بندر چابهار این بندر به عنوان یکی از کانون های داد و ستد و تجارت بین المللی در کشور مطرح خواهد شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: