تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۷۲۱
تعداد بازدید: ۲۳۲۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴
در آستانه برگزاری نوزدهمین همایش بین المللی صنایع دریایی مطرح شد؛
مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) گفت: هر چند که این تحریم ها برای صدرا جدید نمی باشد و حتی شرکت صدرا در تمام مدت زمان اجرای پروژه های پارس جنوبی نیز از جانب آمریکا تحریم بوده است، ولی همانطور که تاکنون بر این مشکلات فائق آمده ایم از این به بعد هم با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی بر این مشکلات غلبه خواهیم کرد.
به گزارش مارین نیوز، به بهانه برگزاری نوزدهمین همایش بین المللی صنایع دریایی گفتگویی با مهندس محمد رحیم دهقانی مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، انجام شده که در ادامه می آید: 
  • جناب آقای مهندس بفرمائید، چه اقدامانی در حوزه طرح های توسعه ای و زیر ساختی شرکت (کشتی سازی، فراساحلی و تعمیرات) انجام شده است؟
اهم طرح های توسعه ای و زیر ساختی و تعمیرات در کارخانه کشتی سازی بوشهر شامل تعمیرات داک و سینکرولیفت، لایروبی زیر سینکرولیفت داک، بازسازی سیستم ترانسفر و حوضچه مربوطه، تعویض ریلهای معیوب، تعمیر و اورهال ماشین آلات می باشد. 
همچنین در مجتمع دریای خزر، تعمیرات و اورهال سینکرولیفت، تعمیر و تعویض ریلهای محوطه، تعمیر و تعویض سیستم برق کارخانه، تعمیر و نگهداری ماشین آلات اسقاط شده که به خط کار بازگردانده شوند مانند لیفتراک و جرثقیل ها، تعمیرات اساسی مخازن سوخت همچنین فنداسیون ریلهای سالن تولید و نوسازی ریلها در دستور کار قرار گرفته و بخش قابل توجهی از آن انجام شده است.
در مجموع ظرفیت خوبی در خلیج فارس و دریای خزر برای توسعه این بخش شده است.
  • شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در سالهای اخیر پروژه های بسیاری را انجام و به پایان رسانده اما اخیرا مجددا توسط وزارت خزانه داری آمریکا تحریم شده است، به نظر جنابعالی این اقدام خصمانه بر فعالیت های آن شرکت تاثیری خواهد داشت؟
بخش قابل توجهی از تاثیری که تحریم ها بر صنعت ساخت شناورها داشته است مربوط به موسسات رده بندی بین المللی کشتی می باشد بعنوان نمونه موسسه رده بندی GL دفتر کار خود را در ایران تعطیل نموده و با توجه به اینکه کلاس کشتی افراماکس GL می باشد مجبور به مذاکره با دیگر موسسات رده بندی می باشیم.
همچنین در بخش تامین کالا و خرید اقلام پروژه ها به طور طبیعی مشکلاتی وجود داشته و ادامه خواهد داشت.
هر چند که این تحریم ها برای صدرا جدید نمی باشد و حتی شرکت صدرا در تمام مدت زمان اجرای پروژه های پارس جنوبی نیز از جانب آمریکا تحریم بوده است. ولی همانطور که تاکنون بر این مشکلات فائق آمده ایم از این به بعد هم با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی بر این مشکلات غلبه خواهیم کرد، البته در این خصوص با همفکری مشاورین حقوقی و امور بازرگانی، بسته سیاستی مقابله با تحریم ها تهیه شده است که انشالله اجرائی خواهد شد.
ضمنا ساز و کارهای مختلفی در سطوح مجلس و انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی ایران در حال پیگیری است که بیانیه این انجمن در حمایت از شرکت صدرا پس از اعلام لیست جدید تحریم ها و ارسال آن به فراکسیون دریایی مجلس در این راستا بوده است.
  • با اقدامات انجام شده در سالهای اخیر وضعیت شرکت صدرا در بازار بورس چگونه ارزیابی می نمائید؟
با مجموعه تلاش های صورت گرفته از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص)، بدنه دولت و سیستم مدیریتی و کارشناسان شرکت صدرا، بخش قابل توجهی از مسائل صدرا از قبیل بدهی به بانکها، تامین اجتماعی و .... مرتفع گردیده است و پروژه های شرکت نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای را کسب کرده اند، لذا با توجه به تمامی اقدامات صورت گرفته سهام صدرا از وضعیت بسیار خوبی در بازار بورس برخوردار می باشد بگونه ای که از بهمن ماه 1394 تا کنون قیمت سهام از 157 تومان به حدود 850 تومان رسیده است و در مقاطعی حتی به بیش از 1100 تومان رسیده است ، با حرکت رو به جلوی شرکت، وضعیت سهام مطلوب تر نیز خواهد شد.
  • آخرین وضعیت شناور اچ ال 5000 چیست و با توجه به هزینه های مدیریت شناورها، وضعیت کاری شناورهای صدرا را چگونه ارزیابی می کنید؟
شناور HL5000 هم اکنون در اختیار شرکت صدرا می باشد، تمامی گواهینامه های لازم جهت بهره برداری و نصب سکوها اخذ شده است و از لحاظ فنی کلیه ناوگان شناوری شرکت صدرا آماده نصب سکوها و جکت ها می باشد. ضمنا در سال گذشته سکوی B17 مربوط به شرکت ایزوایکو را در حداکثر زمان 3 ساعت نصب شده است.
  • برنامه آن شرکت در راستای توسعه میدان فروزان و سلمان در آینده چیست و آیا در این پروژه ها حضور خواهید داشت؟
صدرا در تمامی مناقصات و پروژه های ملی که به حوزه کاری این شرکت مربوط باشد حضور داشته و آمادگی خود را اعلام می دارد، بدیهی است که صدرا به عنوان اصلی ترین ظرفیت ملی در این بخش، قابل حذف از پروژه های بزرگ نمی باشد.
  • شرکت صدرای بوشهر می تواند بخش زیادی از خدمات مورد نیاز در کف دریا، ساخت سکوهای دریایی و شناورها را انجام دهد، آیا از تمام این ظرفیت استفاده خواهد شد؟
شرکت صدرا با دارا بودن امکانات، تجهیزات مدرن و نیروی انسانی ماهر در جزیره صدرا و سابقه انجام پروژه های مختلف در حوزه های فراساحل، خشکی و کشتی سازی تمامی ظرفیت و دانش خود را در انجام پروژه های ملی در حوزه های مختلف بکار خواهد بست.
در برنامه تحول در شرکت صدرا حوزه های ماموریتی جدیدی برای مجموعه های مختلف تعریف شده است که می تواند ظرفیت اجرائی این مجموعه ها را افزایش دهد.
  • با توجه به نیاز کشور به نوسازی و توسعه ناوگان دریایی در بخش های مختلف، برنامه شما برای ساخت شناورهای مورد نیاز چیست و این موضوع با چه چالشی همراه است؟
با شرکتهای داخلی شروع به مذاکره نموده ایم و امید داریم که شناورهای جدید برای ساخت سفارش دهند که نیاز به Finance می باشد، در همین راستا شرکت صدرا طرح جدیدی جهت باز معماری بخش تقاضای شناورهای خدماتی داخلی تهیه کرده است تا بتواند ظرفیت جدیدی را پیش روی سازندگان داخلی قرار دهد. این طرح بعنوان یک طرح راهبردی و ملی می تواند به صورت جدی ظرفیت های بخش شناوری را افزایش دهد.
  • چه اقداماتی در سالهای اخیر در بخش شناور سازی انجام شده است؟
مهمترین اقدام انجام شده در صنعت کشتی سازی در صدرا ساخت نفتکش 113 هزار تنی افراماکس می باشد که ظرف کمتر از 22 ماه  ساخته شده است.
ساخت و تحویل 3 فرونده شناورهای جمع آوری آلاینده های نفتی به کارفرمای مربوطه ( نفت خزر ).
ساخت چندین بارج با تناژهای متفاوت در کارخانه کشتی سازی جنوب.
  • آخرین وضعیت نفتکش 113 هزار تنی افراماکس چیست؟
امور ثبت کشتی انجام گردیده است و اکنون در حال مذاکره برای دریافت کلاس بین المللی برای این شناور و تحویل آن به کشور ونزوئلا می باشیم. طی توافق با کارفرما مقرر گردید تیمی جهت بازرسی اولیه و تحویل کشتی اول به ایران اعزام نمایند، در صورت تایید این تیم، کشتی آماده تحویل به کشور خواهد بود. و در سفر آتی رئیس جمهوری ونزوئلا به ایران کشتی به آن کشور تحویل خواهد شد. در خصوص سایر کشتی ها بعد از تحویل اولین کشتی مذاکرات ادامه می یابد.
  • با توجه به عملکرد خوب آن شرکت در ساخت و نصب سکوها، سازه ها و جکت های فازهای مختلف پارس جنوبی، درس آموخته این پروژه ها چیست و چه تجربه ارزنده ای کسب نموده اید؟
شرکت صدرا با حدود نیم قرن سابقه انباشت دانش فنی، طراحی، مهندسی، ساخت، حمل و نصب و راه اندازی پروژه های بزرگ در بخش ساحل، فراساحل و سابقه همکاری با شرکت های بزرگی نظیر ENI ، Stat Oil ، Total، Technip، Sell ، Repsol، Samsung، Daewoo و ... را دارد و همچنین پروژه های بزرگ و نام آوری نظیر پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی، فاز یک، فاز 4 و 5، فازهای 6،7 و 8، فاز 13، فازهای 17-18، فازهای 22-24، توسعه میدان نفتی سلمان، فروزان و .... را انجام داده است. 
حضور فعال متخصصین و کارشناسان شرکت صدرا و زیر مجموعه، با ارائه سه مقاله و چهار کارگاه آموزشی در نوزدهمین همایش های بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی، خصوصا دو کارگاه با عناوین " پوشش های دریایی با محوریت درس آموخته های پروژه های اجرا شده" و " درس آموخته های متمایز پروژه نصب سه پایه" مربوط به ارائه درس آموخته های پروژه های مذکور می باشد.
  • شرکت صدرا با شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی برای لوله گذاری در دریا همکاری داشتند، چه برنامه هایی برای همکاری های مشترک بعدی دارید و تعامل صدرا با شرکتهای دیگر و همچنین مشارکت با شرکت های خارجی چگونه است؟
با توجه به اینکه صدرا جزو شرکت های برتر دریایی کشور می باشد و همچنین با توجه به تعاملات تخصصی دریایی صدرا با دیگر شرکت های داخلی و خارجی، این شرکت آمادگی مشارکت با شرکت های دیگر و شرکت های خارجی را در زمینه صنعت دریایی اعلام نموده است همچنین موقعیت خوب کارخانجات صدرا در جنوب و شمال کشور و استفاده از زیر ساخت ها و ماشین الات مورد نیاز این صنعت، نیروی انسانی متخصص و ماهر، امکان حضور این شرکت را جهت همکاری در پروژه های دریایی پررنگ نموده است.
  • در پایان با توجه به آنکه در آستانه " نوزدهمین همایش بین المللی صنایع دریایی " قرار داریم، مهمترین چالش های کنونی صنعت دریایی را چه می دانید و مهمترین اولویت های پیشنهادی شما جهت بررسی و طرح در قطعنامه پایانی "نوزدهمین همایش صنایع دریایی" چیست؟
با توجه به تغییر اکوسیستم کسب و کار در شرایط پس از برجام، به تظر می رسد می توان بیش از بیش از ظرفیت بازارهای بین المللی استفاده نمود. علیرغم احترام به تمام تلاشهای انجام گرفته، ساز و کارهای حرفه ای برای افزایش سهم در بازار ساخت و تعمیرات از سوی صنعت کشور پیش بینی نشده است و به تعبیری، صنعت کشتی سازی با مدل های سنتی کارفرما – پیمانکار در حال برنامه ریزی است. این در حالی است که تجربه IPC به ما نشان داد که باید به دنبال الگوهای حقوقی نوینی برای حضور در زنجیره ارزش جهانی صنعت باشیم.
شرکت صدرا دارای توانمندی بالقوه انجام عملیات نگهداری و تعمیرات کلیه سکوها در بخش دریا و خشکی را در منطقه دارد و با توجه به دانش ساخت سکو نیز، امکان ارائه خدمات بهره برداری بلند مدت را دارا می باشد.
امیدوارم با تشکیل یک کارگروه حرفه ای و چند رشته ای از متخصصین فنی، حقوقی، بازرگانی و سیاسی، بتوانیم به زودی شاهد تدوین و ارائه الگوی IPC کشتی سازی باشیم.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
محمد
|
Ukraine
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
0
0
جناب مهندس دهقانی خسته نباشید. واقعا از زمان ورود شما به صدرا، این شرکت واقعا جان تازه ای گرفته است.

صدرا در بخش فراساحل وتعمیرات کشتی خیلی خوب عمل کرده و میکند ولی در بخش کشتی سازی خوب عمل نکرده که بخشی ازآن مربوط به مشکلات در کل کشور است و بخشی ازآن مربوط به صدرا است.

آقای مهندس، همانطور که مستحضرید، کشتیساز شدن فقط ساخت بدنه نیست بلکه مدیریت فرآیند ساخت، تشکیل زنجیره تامیت تجهیزات، توانایی تامین مالی و تحویل کشتی در زمان و قیمت مناسب بسیار حیاتی است. همه دلسوزان صنعت کشتی سازی بر این باورند که در هر زمانی، حداقل یکی دو تا از این موارد فوق مفقود بوده و لذا صنعت کشتیسازی هرگزدر ایران درست پا نگرفته است.

تاکنون 25 سال زمان به هدر رفته است و ما هنوز کشتیساز به معنی واقعی نشدیم.

بیایید ومحض رضای خدا و بخاطر مردم محروم مناطق جنوبی که حقیقتا نیازمند اشتغال در صنایع دریایی هستند، الگوی کشورهایی مثل فیلیپین و ویتنام را پیاده کنید. فیلیپین که یککشور عقب افتاده و فقیر آسیایی است اکنون 3 درصد از کل کشتی های دنیا را میسازد و بخش قابل توجهی از این کشور فقیر 100 میلیونی در بخش کشتیسازی فعال شده اند.

یعنی شما مثلا جزیره صنعتی صدرا را که یک مجموعه مجزا میباشد به مدت 10 یا 20 سال به کره ایها یا ژاپنی ها اجاره بدهید (حتی بصورت رایگان) ولی شرط کنید که کشتیهای سفارش داده شده از سوی کشتیرانی در همین محل ساخته شوند. یعنی مدیریت کارخانه وحتی تجهیز آن را به طرف خارجی واگذار کنید. تضمین سفارش ساخت کشتی به آنها یک گزینه بسیار جذاب است.

امروزه الگویتوسعه بندر چابهار با سرمایه گذاری ومدیریت بهره برداری هندی ها نشان داده که میشود در کشور با شرکای آسیایی کارهای بزرگی کرد.

اگر شما هم جلوی لجبازیهای برخی دوستان را بگیرید و جزیره صدرا را به آنها اجاره بدهید، مطمئنا در کنار آنها فوت و فن کشتی سازی را خواهیم آموخت و فارغ التحصیلان کشتیسازی مجبور به کار در رستوران نخواهند شد. بعد از 10 سال شما انبوهی ازمتخصصین حرفه ای صنعت کشتیسازی را در اختیار خواهید داشت

امیدوارم این شجاعت را داشته باشید که اگر 25 سال در یک مسیر رفتید و نتیجه نگرفتید، راههای جدیدتری را برای احیای صنعت کشتی سازی انتخاب کنید.
ناشناس
|
Ukraine
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
0
0
البته اجاره بلند مدت کارخانه به طرف خارجی معایبی هم دارد ولی اگر 10 سال پیش بجای واگذاری صدرا به شرکتهای ناشی و غیرحرفه ای (که صدرا را تا مرز ورشکستگی بردند) این کار را کرده بودید، امروز درصدی از کشتی های دنیا و همه کشتی های مورد نیاز شرکتهای کشتیرانی ایرانی در ایران ساخته میشد.

فراموش نکنیم که "ماهی را هروقت از آب بگیریم تازه است"

بیش از این وقت تلف نکنیم!
(توصیه ای ازطرف یک دوستدار صنعت کشتی سازی)
صدرایی سابق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
0
با سلام..تا وقتی که دولت صنایع کشتی سازی و صنایع جانبی مرتبط با ان را حمایت نکند کشتی ساختن ره به ترکستان است..مگر می شود در کشوری کشتی ساخت که حتی مجبوریم آهن آلات اون رو از خارج بخریم..بماند تجهیزات و اقلام دیگر...کره و یچن با حمایت دولتهایشان صنایع جانبی رو نیز توسعه داده اند به طوری که قیمت تمام شده کشتی به حدی پایین است که حتی از قیمت آهن الات خریداری شده ایران از خارج کمتر می باشد...اروپا هم از کشتی سازی انصراف داده است...بنابراین هر شرکت خصوصو وارد این وادی شود شکست می خورد..شرکتهای دولتی همچمون ایزو ایکو نیز در این راه مغلوب شده اند.. تا وضع اقتصاد مملکت این است که جزیی ترین اقلام رونیز از خارج وارد می کنیم صنایع مادر از جمله کشتی سازی هیچ معنی ندارد..صنعت فراساحل هم در ایران صرفا" از لحاظ مونتاژ رشد کرده است وگرنه تا مادامی که قادر به تویلید مصالح گواهینامه دار و تجهیزات لازم برای فراساحل نشده ایم نشان دهنده راه درازی است که در پیش داریم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: