تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۷۳۱
تعداد بازدید: ۳۰۲۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
نوزدهمین همايش بین المللی صنايع دريايی عصر روز گذشته با صدور قطعنامه‏ای در 11 بند به کار خود پايان داد.
به گزارش مارین نیوز، نوزدهمین همايش بین المللی صنايع دريايی عصر روز گذشته با حضور جمعی از مسئولین کشوری، لشگری و جمع کثیری از جامعه دریایی کشور با صدور قطعنامه ای در 11 بند به کار خود پایان داد. 


متن كامل این قطعنامه که توسط حسن رضا صفری عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در مراسم اختتامیه همایش قرائت شد، به شرح زیر است: 
بسمه تعالی
قطعنامه نوزدهمین همایش بین المللی صنایع دریایی
(آذر ماه 1396– جزیره کیش)
شرایط پسا برجام و عملکرد غیر مسئولانه استکبار جهانی نشان داد که با تأسی از شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، باید دو اصل مهم حفاظت و توسعه دستاوردهای اساسی تحریم که منجر به ایجاد زیر ساختهای مهمی گردید و همچنین توجه به کار آفرینی و توسعه و تولید اشتغال زا  با محوریت صنایع راهبردی در کلیه جوانب همچون دریا باید در دستور کار ارگانهای دریایی کشور به ویژه متولیان امر در دولت و مجلس شورای اسلامی و همچنین کارفرماهای اصلی در صنعت و حمل و نقل دریایی و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی قرار گیرد.
اینک وقت آن فرا رسیده که ما نیز به تاسی از لزوم اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی، نقش موثر، سازنده و تاریخی خود را در اقتصاد دریا ایفاء نمائیم. امید است با عنایت  پروردگار متعال و با بهره مندی  از نتایج تشریک مساعی و نظرات نخبه گان و فرهیختگان جامعه دریایی کشور در نوزدهمین همایش بین المللی صنایع دریایی که توسط انجمن مهندسی دریایی ایران با همکاری کلیه ارگانهایی دریایی کشور برگزارگردید. در ایفای نقش تبیین شده با اجرای قطعنامه ها که مورد تاکید همگان می باشد، موفق و سر بلند عمل نماییم در تاریخ بیستم و بیست و یکم آذر ماه نود و شش در جزیره کیش کلیه دست اندرکاران حوزه دریایی کشور در اقدامی قابل تقدیر گردهم آمدند تا با همدلی و همفکری موفقیت ها و نقصان ها را بازشناسی نموده و راه حل ها را پیشنهاد نمایند. پس از بحث و بررسی، اهم مواردی که مورد تأکید قرار می گیرد تا پیگیری و اقدام شود بشرح زیر می باشند:
  1. با توجه به لزوم و اهمیت اجرای قطعنامه های همایشها و زحمت های قابل تقدیر ارگانهای دریایی و مجریان همایش در هماهنگی، بررسی، کارشناسی و تدوین بند بند قطعنامه ها، از دولت محترم به ویژه وزارت صنعت و معدن و تجارت، سازمان بنادر و دریانوردی و سایر دستگاه ها و شرکتها و مجلس شورای اسلامی درخواست میگردد تمام سعی و تلاش خود را برای اجرای این قطعنامه ها در پاسخ به مطالبات جامعه دریایی کشور، انجمن های تخصصی و بخشهای خصوصی به کار گیرند و گزارش عملکرد خود را بصورت مستمر و بویژه در همایشهای بعدی ارائه نمایند. 
  2. با توجه به فضای پسا برجام و حضور مجدد شرکتهای خارجی به منظور حمایت و حفاظت از کار و کسب ایرانی و تولید و اشتغال داخلی، لازم است حضور این شرکتها در صورت لزوم با مدل "بازار مشترک داخلی و خارجی" و "تولید و خدمات مشترک در ایران" تعریف شود و از واگذاری سطحی و صوری پروژه ها به خارج از کشور خودداری گردد.
  3. برای توسعه صنایع دریایی بصورت عام و صنعت فراساحل بصورت خاص باید مدل اقتصادی توسعه، تدوین گردد. این مهم لازم است در دستور کار تصمیم گیران کشور با همکاری ارگانها و نهادهای دریایی قرار گیرد. بدیهی است انجمن مهندسی دریایی ایران نیز در این راستا همکاری های تخصصی لازم را بعمل خواهد آورد.
  4. با توجه به ظرفیت های عظیم کشور در بخش گردشگری دریایی، بازتعریف و توجه ویژه به این بخش میتواند نه تنها به توسعه فرهنگ بلکه به توسعه اقتصاد دریا محور منجر شود. در این راستا از همه ارگانهای دریایی به ویژه ارگانهای متولی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مناطق آزاد و سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان حفاظت از محیط زیست درخواست میگردد در این خصوص طرح برنامه های مشخصی را به اجرا بگذارند.
  5. از دولت محترم درخواست میگردد شرایط استفاده از صندوق توسعه ملی و سایر منابع ارزی و ریالی برای سفارش داخل فراهم آورد. در این راستا باید با بازنگری در نرخ سود، ضوابط و مقررات جاری کشور شرایط برای عقد قرارداد ارزی و گشایش اعتبار اسنادی با پیمانکاران داخلی فراهم شود.
  6. از کارفرمایان صنعت فراساحلی، نفت و گاز و پتروشیمی درخواست می گردد که در حوزه خدمات فراساحل شرایط بکارگیری شناورهای با  پرچم، کلاس و ساخت ایران را فراهم کنند و شناورهای ساخت داخل را تضمین قراردادهای مدت دار با نرخ بین المللی نمایند.
  7. با توجه به پاسخگویی مناسب شرکتهای بیمه و موسسات رده بندی ایرانی به نیازهای بین المللی صاحبان صنایع و شناورها و تاسیسات دریایی و خدمات، بعنوان یک بازوی اساسی برای دستگاههای اجرایی و متولی کشور، حمایت همه جانبه از این موسسات با واگذاری خدمات و اختیارات حداکثری و گسترش فعالیت آنان به سایر صنایع و خدمات بویژه حوزه فراساحل و انرژی و تقویت جایگاه آنان برای عضویت در مجامع بین المللی مطرح، نه تنها منجر به نگهداری از این زیرساختهای صنعت دریایی می شود، بلکه منجر به حفظ روند توسعه، کارکرد و جایگاه بین المللی آنان و حفاظت و تضمین ایمنی، امنیت، کیفیت و محیط زیست دریایی می گردد.
  8. ضروری است توجه جدی به مدیریت دارایی ها در پروژه های فراساحلی، نفت و گاز و پتروشیمی برای حفاظت از محیط زیست، افزایش ایمنی و کاهش هزینه ها در دستور کار ارگانها و نهادهای ذیربط بویژه وزارت محترم نفت و شرکتهای تابعه قرار گیرد.
  9. حمایت دولت از اجرایی سازی نقشه راه فناوری های دریایی و سند توسعه صنایع دریایی ضروری بوده و در این راستا بایستی بودجه مناسب و حمایت های مرتبط توسط دولت محترم به این امر مهم اختصاص یابد. همچنین حمایتهای ویژه از خلاقیتها و کسب و کارهای جدید بویژه دانش بنیان توسط نحبه گان و فارغ التحصیلان دریایی بایستی در اولویت قرار گیرد.
  10. در راستای ساماندهی وضعیت اشتغال دریانوردان ایرانی مقرر گردید کلیه دستگاههای ذیربط از ظرفیت انجمن دریانوردان تجاری ایران در خصوص صدور و با تمدید پروانه فعالیت موسسات کاریابی دریایی بهره کافی گیرند. و امر مهم معافیت مالیاتی دریانوردان با جدیت بیشتری دنبال شود. و از بکارگیری نیروهای خارجی بویژه در شناورهای زیر 3000GT تا سرحد ممکن خودداری شود.
  11. با توجه به لزوم حمایت از پرورش نیروی کار دریایی متناسب با نیاز کشور، شرایط لازم برای مهارت آموزی و تأمین امکانات گذراندن دوره های کارورزی  برای دانشجویان دریانوردی و متقاضیان، به منظور ورود به بازار کار و دریافت گواهینامه های مورد نیاز توسط ارگانهای مختلف فراهم و  همکاری همه جانبه انجام شود.

مراکز و ارگانهای دریایی کشور
آذر ماه 1396- جزیره کیش
 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Ukraine
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
0
با تشکر از زحمات برگزار کنندگان محترم همایش

جا داشت در قطعنامه پایانی یادی هم "سواحل مکران" میشد تا ذهن جامعه دریایی بیشتر معطوف به فرصتهای موجود در این مناطق گردد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
0
0
خواهش میکنیم در سالهای آینده قطعنامه توسط دیگر ارگانهای دریایی آماده و قرائت شود و نه فقط توسط یک ارگان بخصوص و فرد خاص.
کارشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
0
0
ناشناس محترم سلام
معمولا در همایش ها از تمامی ارگانها نظر خواهی می کنند بعد مسئولین برگزاری قرائت می کنند. شما خودتان اگر برگزار کننده باشید از دیگران می خواهید تا قرائت کنند؟. مهم موارد مطرح شده می باشد که با پیشنهادات ارگانها و شرکتهای دریایی جمع بندی شده است حالا کی قرائت کنه چه فرقی می کند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
0
0
تریبون بایستی مختص همه باشد نه فقط گروه و شخص خاص با اهداف خاص.
مارین نیوز لطفا منعکس کن اگر وابسته نیستی
مارین نیوز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
0
0
با سلام و احترام، نظرهای توهین آمیز و جهت دار و حاشیه ای منتشر نمی شود. طبق قوانین رسانه ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: