تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۷۶۲
تعداد بازدید: ۱۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از پیشرفت 20 درصدی مرحله دوم طرح احداث تأسیسات زیربنایی بندر نفتی خلیج فارس به منظور بسترسازی برای افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ در منطقه خلیج فارس و تجارت بین المللی فراورده های نفتی خبر داد.
به گزارش مارین نیوز، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: قرارداد مرحله دوم طرح احداث تأسیسات زیربنایی بندر خلیج فارس با مبلغ 180 میلیارد ریال از نخستین روزهای تابستان سال جاری(تیر ماه 96) با پیمانکار پروژه به امضا رسید و عملیات اجرایی آن در زمینی به مساحت 50 هکتار در ضلع شمالی این بندر آغاز شد. 


اله مراد عفیفی پور افزود: این پروژه عمرانی در راستای آماده سازی زیر ساختهای لازم و احداث تاسیسات عمرانی به منظور پشتیبانی از صادرات، ترانزیت و سوآپ فرآورده های نفتی توسط شرکت های بخش خصوصی، در بخشی از محدوده 330 هکتاری بندر خلیج فارس اجرایی می شود.
این مقام مسئول گفت: طرح یاد شده تاکنون، بر اساس برنامه زمان بندی حدود 20درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و مطابق برنامه ریزی و پبرآوردهای صورت گرفته، پیشرفت 60درصدی تا پایان سال برای این پروژه هدفگذاری شده است.
به گفته عفیفی پور، در مرحله دوم پروژه احداث تأسیسات زیربنایی بندر خلیج فارس که قرار است در مدت 18 ماه عملیاتی شود، خیابانها و عبورگاه های بندری، پیاده رو، فضای سبز و سیستم روشنایی معابر، شبکه آب شرب، جمع آوری آبهای سطحی و جمع آوری فاضلاب بندر ایجاد می شود.
وی احداث شبکه های آب و آتش نشانی بندر، آبیاری فضای سبز و برق رسانی، تلفن و فیبر نوری را از دیگر بخش های اصلی این طرح عمرانی برشمرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تصریح کرد: در حال حاضر پس از گذشت حدود 5 ماه از آغاز پروژه، عملیات اجرایی در بخش های مختلف زیرسازی، روسازی خیابانها، اجرای جداول بتنی، پیاده رو، معابر و همچنین کانالهای بتنی دفع آبهای سطحی در دست اجراست.
وی افزود: از سوی دیگر، خرید و تامین بخشی از لوله ها و تجهیزات مکانیکی مورد نیاز از منابع مورد تایید انجام شده و هم اکنون، حمل این تجهیزات به بندر در حال انجام است.
این مقام مسئول با بیان اینکه بندر خلیج فارس دارای 12 پست اسکله به طول 1200 متر و 330 هکتار وسعت محوطه های در حال بهره برداری و زمین های پشتیبانی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 20 شرکت بخش خصوصی در این بندر فعالیت دارند که با اجرای برنامه های توسعه ای، تعداد این شرکت ها افزایش خواهد یافت. 
عفیفی پور اضافه کرد: در طرح جامع توسعه بندر خلیج فارس، 130 هکتار پسکرانه جدید پس از احداث تاسیسات زیربنایی به این بندر افزوده شده و زمینه اشتغال 2500 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم می شود.
وی فراهم شدن زیرساخت سرمایه گذاری در شرایط پسابرجام را ضروری دانست و افزود: زمین ها هم اکنون طبق ضوابط مناطق ویژه اقتصادی با نرخ مناسبی به صورت اجاره و ساخت، بهره برداری و انتقال ( BOT) در اختیار شرکت ها قرار می گیرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اعلام اینکه با تکمیل این طرح، ظرفیت بندر خلیج فارس به میزان قابل توجهی افزایش می یابد، گفت: پروژه احداث تاسیسات زیر بنایی این بندر براساس ماموریت طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی پنج سال پیش و از بهمن ماه سال 91 آغاز شد.
عفیفی پور، جذب سرمایه‌های خُرد بخش خصوصی جهت ایجاد یک بندر کانونی نفتی در منطقه و امکان رقابت با سایر بنادر نفتی منطقه، نیل به اهداف مشخص شده در اسناد بالادستی و اصل44 قانون اساسی برای تقویت بخش خصوصی در زمینه فعالیت‌های ارزش افزوده نفتی را از جمله نتایج مدنظر برای این طرح دانست.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از جمله اهداف کلان و ملی قابل دستیابی با بهره برداری از این طرح، آسان سازی فرآیند عملیات اجرایی و عمرانی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است که این موضوع موجب افزایش جذب سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت نفتی در این بندر خواهد شد. 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: