تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۷۶۸
تعداد بازدید: ۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ارتقای سطح دانش کارشناسان دفتر زیست بوم، تهیه اطلس‌ها و نقشه‌های زیست بومی، پایش مستمر زیست بوم‌ها و تدوین و اجرای برنامه اقدام ملی برای زیستگاه‌ها از جمله برنامه‌های این دفتر است.
به گزارش مارین نیوز، مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش اصحاب رسانه در تنویر افکار عمومی با اشاره به اهداف دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: ارتقای سطح دانش کارشناسان دفتر زیست بوم، تهیه اطلس‌ها و نقشه‌های زیست بومی، پایش مستمر زیست بوم‌ها و تدوین و اجرای برنامه اقدام ملی برای زیستگاه‌ها از جمله برنامه‌های این دفتر است.
داوود میرشکار افزود: بر اساس برنامه کلان محیط زیست کشور تقویت دیپلماسی محیط زیست و تهیه اطلس‌ها مورد تمرکز دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست است.
مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان ۶۲۰۳ کیلومتر نوار ساحلی داریم، گفت: در این مناطق ایستگاه‌های ساحلی و دریایی متنوعی وجود دارد. جنگل‌های مانگرو از جمله مهمترین زیستگاه‌ها در خلیج فارس و دریای عمان است که برخورداری از گونه‌های در معرض انقراض از جمله ویژگی‌های این منطقه به شمار می‌آید.
میرشکاربا اشاره به اقدامات انجام شده در ارتباط با جنگل‌های حرا اظهار کرد: تشکیل کارگروه تخصصی و علمی مشترک با متخصصان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، تدوین و اجرای برنامه اقدام ملی حفاظت از جنگل‌های حرا، جلب مشارکت محلی در حفاظت از جنگل‌های حرا، ایجاد بستری برای گسترش اکوتوریسم مسئولانه در جنگل‌های حرا و به روزرسانی مطالعات ارزشگذاری جنگل‌های حرا از جمله اقدامات دفتر زیست بوم‌های دریایی است.
مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی در ادامه با اشاره به وضعیت آبسنگ‌های مرجانی کشور اظهار کرد: در غرب خلیج فارس در مرز بحرین و کویت بالاترین گستردگی آبسنگ‌های مرجانی وجود دارد. همچنین در جزایر متعددی در داخل ایران از جمله هرمز، قشم، هنگام، ابوموسی، چابهار و ... آبسنگ‌ها گسترده شده‌اند که متاسفانه با تغییرات اقلیم در خلیج فارس روند آسیب رسانی به مرجان‌ها تشدید شده است.
میرشکار ادامه داد: هر ساله گزارش سفیدشدگی مرجان‌ها تهیه می‌شود. تاکنون بررسی سفیدشدگی مرجان‌ها در چندین منطقه انجام شده است. طبق بررسی‌های سال ۹۴، ۴۰ درصد از آبسنگ‌های مرجانی در اعماق کمتر از پنج متر سفیدشدگی داشتند که در سال ۹۵ به حالت عادی بازگشتند و خوشبختانه این سفیدشدگی مرجان‌ها در نایبند و چابهار کمتر بود. در سال ۹۵،۱۵ تا ۲۰ درصد از مرجان‌های کمتر از عمق پنج متر دچار سفیدشدگی شدند که غیرقابل بازگشت بود حتی در خارکو بیش از ۵۰ درصد سفیدشدگی در اعماق کمتر از پنج متر داشتیم.
وی افزود: در سال ۹۶ در خارک، خارکو و فارس بیش از ۹۰ درصد آبسنگ‌های مرجانی دچار سفیدشدگی شدند که این سفید شدگی غیر قابل بازگشت بود. امسال سفیدشدگی مرجان‌ها بر خلاف سال‌های گذشته شامل همه گونه‌های مرجانی بود و حتی این سفیدشدگی در اعماق بیشتر از ۵ متر نیز قابل رویت بود.
مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی در ادامه اظهار کرد: آبسنگ‌های مرجانی در خلیج نایبند هفته آینده بررسی خواهند شد. همچنین طبق بررسی‌ها وضعیت مرجان‌ها در چابهار شرایط مساعدتری داشته و سفیدشدگی مرجان‌ها در این منطقه بیشتر به دلیل ساخت و سازهای صورت گرفته بوده است.
میرشکاربا اشاره به برنامه‌های آتی دفتر زیست بوم‌های دریایی گفت: احیاء و بازسازی اکوسیستم‌های مرجانی جزیره خارک، پایش آبسنگ‌های مرجانی در جزایر خلیج فارس و بررسی سفیدشدگی آن‌ها، تهیه اطلس اکوسیستم‌های مرجانی خلیج فارس و دریای عمان و تدوین برنامه اقدام ملی برای محافظت از مرجان‌ها انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه زیستگاه‌های تخمگذاری لاک پشت‌ها اهمیت دارد،اظهار کرد: پنج گونه لاک پشت در آب‌های جنوب کشور مشاهده شده است که سه گونه از آنها شامل منقار عقابی، سبز و زیتونی در سواحل جنوب تخمگذاری می‌کنند. این گونه‌های لاک‌پشت جزو لیست قرمز هستند. در همین زمینه تهیه کتاب راهنمای پایش و حفاظت از لاک پشتان دریایی صورت گرفته است همچنین قبل از شروع فصل تخمگذاری پاکسازی سواحل در اوایل اسفند انجام می‌شود.
میرشکار با اشاره به تگ گذاری ۱۵۰ بچه لاک پشت در سواحل بوشهر اظهار کرد: کشند سرخ دارای کمیته ملی است که این کمیته سه زیر کمیته دارد و اغلب دستگاه‌های ذینفع در این کمیته‌ها حضور دارند و جلسات سالانه آن برگزار می‌شود. تاکنون شناسایی گونه‌های جلبکی عامل کشند سرخ انجام شده است.
مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت پستانداران دریایی گفت: فک خزری تنها پستاندار دریای خزر است اما در خلیج فارس و دریای عمان ۱۴خانواده با ۱۶ گونه از راسته آب بازان ثبت شده است. پایش مرگ و میر فک خزری و کلیه پستانداران دریای جنوب کشور در دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان صورت می‌گیرد همچنین درمان و رهاسازی فک‌های آسیب دیده نیز در برنامه کاری ما است.
میرشکار در پایان درباره برنامه‌های آتی دفتر زیست بوم‌های دریایی گفت: تدوین و اجرای برنامه اقدام حفاظت از پستانداران دریایی، پایش میدانی پستانداران دریایی و شناسایی کریدورهای مهاجرتی و زیستگاه‌ها از جمله مهمترین برنامه‌های دفتر ما است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: