تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۷۷۰
تعداد بازدید: ۱۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
قانون موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی بین دولت های جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند که اول آذرماه در مجلس تصویب شده بود، توسط رئیس جمهوری ابلاغ شد.
به گزارش مارین نیوز، این قانون به اعتقاد فعالان عرصه دریایی یکی از نقاط عطف در تجارت و حمل و نقل کشور است و باید از اینفرصت برای توسعه بندر چابهار استفاده کرد. در حقیقت پاشنه آشیل این توافق نامه بندرچابهار است. البته موافقت نامه چابهار برای تمام کشورهای امضا کننده میتواند برگ برنده ای باشد تا فعالیت های اقتصادی خود را توسعه دهند. این توافق نامه فرصتی را فراهم می کند تا تجار به راحتی به کشورهای CIS، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و دریای خزر دسترسی پیدا کنند.
یکی از کشورهای که در حال برنامه ریزی برای استفاده از این موقعیت است هند، می باشد. هند برای صادرات کالا به افغانستان و رسیدن به کشورهای CISمیخواهد از این موقعیت استفاده کند. آنها اعتقاد دارند با رسیدن به افغانستان می توانند به سایر کشورهای همسایه دست پیدا کنند. از آنجا که روابط هند و پاکستان مطلوب و قابل اعتماد نیست، هند نمی خواهد از بند رگوادر استفاده کند لذا اولویت این کشور استفاده از بندر چابهار است. حال این اتفاق نشان می دهد که هرگونه تعلل در توسعه بندر چابهار به منزله از دست دادن فرصت ها است. اگر بندر شهید بهشتی طبق زمانبندی تعیین شده به سرانجام برسد با قطعیت می توان گفت که این منطقه موتور حرکت توسعه شرق و جنوب کشور خواهد شد. ایران با استفاده از موافقت نامه چابهار می تواند به رونق بندر چابهار، جذب گردشگر وتوسعه صنعت دست پیدا کند.
فایل مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره لایحه موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی بین دولت های جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند (موافقتنامه چابهار) در ادامه می آید.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: