تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۷۷۷
تعداد بازدید: ۱۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم راه اندازی خط کشتیرانی بندرخرمشهر - صحار عمان، گفت: سازمان بنادر توجه ویژه ای به احیای بندرخرمشهر داشته است.
به گزارش مارین نیوز، در مراسمی ویژه با حضور عضو هیئت مدیره و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، استاندار خوزستان، سفیر عمان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان خرمشهر، خط کشتیرانی بندرخرمشهر - صحار عمان راه اندازی شد. این خط دریایی که توسط یک شرکت خصوصی ایرانی راه اندازی شد با پیگیری اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان، اتاق بازرگانی اهواز و و همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط راه اندازی شد.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در جریان این بازدید در خصوص راه اندازی خط کشتیرانی بندر خرمشهر و بندر صحار عمان اظهار داشت: این خط بر مبنای توسعه صادرات غیرنفتی راه اندازی شده است و از این پس محصولات استان خوزستان بطور مستقیم از بندر خرمشهر به بندر صحار عمان منتقل می شود، همچنین بخشی از کانتینرهای حامل کالا متعلق به استان خوزستان با راه اندازی این خط از بندرعباس به بندر خرمشهر حمل می شود. 
هادی حق شناس در ادامه افزود: راه اندازی این خط در صورت برنامه ریزی منظم و منسجم می تواند منظم، دائمی و همیشگی باقی بماند و برای توسعه بندرخرمشهر اثرگذار واقع شود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی جزو اولین سازمان هایی بود که پس از پایان جنگ تحمیلی،بازسازی بندرخرمشهر را آغاز کرد اظهار داشت: تمام اسکله های قدیمی بندر خرمشهر توسط این سازمان بازسازی و نوسازی شده و همچنین در حال حاضر یک ترمینال مجهز و بی نظیر کانتینری نیز در این بندر در حال ساخت است، این اقدامات نشان می دهد که سازمان بنادر توجه ویژه ای به احیای بندرخرمشهر داشته است. 
وی در خصوص لایروبی اروند رود گفت: برای آغاز لایروبی در این رودخانه مشکلی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی وجود ندارد و بعضی از مسائل به طرف عراقی مربوط می شود که در صورت انجام هماهنگی های لازم توسط وزارت امورخارجه، لایروبی در رودخانه اروند آغاز خواهد شد.
به گفته حق شناس، رودخانه اروند رود به حجم 35 میلیون متر مکعب لایروبی با هزینه 210 میلیون یورو نیاز دارد که سازمان بنادر بخشی از این هزینه را از محل منابع خود می تواند تأمین کند ولی به حمایت و کمک دولت همچنان نیاز است.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حال حاضر دفتر مشترک هماهنگی ایران و عراق (C.B.C)مجهز شده است، اظهار داشت: سازمان بنادر تمام الزامات و تکالیف خود را برای راه اندازی این دفتر انجام داده است ولی به همکاری طرف عراقی در این زمینه احتیاج داریم که این مسئله مستلزم هماهنگی وزارت امور خارجه و کشور عراق است. 
حق شناس در خصوص اقدامات سازمان بنادر برای توسعه گردشگری دریایی  گفت: این سازمان طی ده سال گذشته در زمینه گردشگری دریایی و مسافری تلاش بسیاری از جمله اعطای تسهیلات از محل وجوه اداره شده و تشویق بانکها برای ساخت شناورهای مسافری و گردشگری دریایی انجام داده است.
وی ادامه داد: هم اکنون در هفت جزیره خلیج فارس، خط مسافری داخلی و حدودا در یازده نقطه کشور خط مسافری خارجی فعال است. 
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: در حال حاضر ترمینال بین المللی مسافری خلیج فارس خرمشهر با امکانات و تجهیزات مطلوب با دو خط مسافری عراق و کویت برای توسعه و رونق گردشگری دریایی در منطقه فعال است.
حق شناس گفت: ظرفیت مسافری خوبی در این منطقه وجود دارد و در صورت وجود متقاضی برای ساخت شناور، سازمان بنادر از محل وجوه اداره شده با نرخ بهره  صفر درصد تسهیلات ارائه می کند و بندرخرمشهر نیز تمام زیر ساخت ها را برای توسعه گردشگری در اختیار می گذارد.
وی در خصوص وضعیت کنونی بندرخرمشهر گفت: این بندر از لحاظ زیرساختی از جمله اسکله، محوطه، انبار و تجهیزات به شرایط قبل از جنگ تحمیلی بازگشته است ولی از لحاظ دریایی به علت مشکلات مربوط به وجود مغروقه ها و عدم لایروبی با روزهای اوج خود فاصله دارد و می بایست اقدامات زیادی برای رونق مجدد آن صورت گیرد.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: البته در سال های قبل از جنگ تحمیلی که بندرخرمشهر وضعیت بسیار مطلوبی داشت، بنادر دیگر کشور همانند امروز فعال نبودند و اکنون شرایط برای رقابت سخت شده است.


گفتنی است، با راه اندازی این خط دریایی، صادرات از بندرخرمشهر به کشور عمان آغاز شد. شناوری که در این مسیر تردد خواهد کرد با تناژ بالای 3 هزار تن و ظرفیت 262TEU قابلیت حمل کانتینر یخچالی را دارد و هر دو هفته یک بار تردد می کند. با راه اندازی این خط کشتیرانی تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان محصولات صادراتی می توانند محموله های تجاری را از طریق بندرخرمشهر به بندر صحار ارسال و بالعکس کالاهای سفارشی را در خرمشهر تخلیه کنند. فاصله از بندرخرمشهر تا بندر صحار عمان بیش از 700 مایل دریایی است.  



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: