تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۷۹۵
تعداد بازدید: ۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
عروس‌ دریایی چابهار در کنار صدها موجود زنده دریایی از جمله گونه های جانوری زیبا و گردشگر پسند در سواحل مکران است که بنا به گفته کارشناسان محیط زیست از افزون بر 650 میلیون سال پیش تاکنون در دریاها زیست می‌ کند.
به گزارش مارین نیوز، این موجودات دریایی دارای ساختار زیبایی هستند به همین دلیل عروس دریایی نامیده می ‌شوند. عروس دریایی از جمله جانوران بی ‌مهره است که در شاخه مرجانیان طبقه‌ بندی می ‌شود. این جانور زیبا بیشتر در محدوده آب های اقیانوسی زیست می کند و می توان علاوه بر دریا در آکواریوم و یا آب شیرین نیز آن را پرورش دارد.
در آب های اقیانوسی هند و دریای عمان (مکران) گونه ‌های متفاوتی از عروس های دریایی وجود دارد از جمله آنها اسکیپوز اScyphozoa (بیش از 200 گونه)، استروزا Staurozoa (در حدود 50 گونه)، کوبوزوا Cubozoa (در حدود 20 گونه) و هیدروزا Hydrozoa (در حدود 1000 تا 1500 گونه) است.
عروس دریایی نیشی سمی و کشنده دارد و بدون داشتن آرواره قوی و دندان های تیز از کشنده ترین موجودات دریایی محسوب می شود. گونه هایی از عروس های دریایی به رنگ سفید و روشن فاقد نیش سمی وجود دارند که در آب های شیرین می توانند زیست کنند.
عروس دریایی یکی از مخلوقات عجیب و خطرناک با زیبایی سحر آمیز است و بیشتر از ماهی های کوچک تغذیه می کند. این موجود زهر خود را از طریق سلول های نیش زننده ای که بر روی شاخک هایش قرار دارد وارد بدن قربانی می کند و کسانی به کنار ساحل و دریا می روند باید مواظب قطعات جداشده شاخک عروس دریایی باشند زیرا این شاخک ها می توانند نیش بزنند. در زمان نیش زدن باید شاخک ها را با وسیله ای مانند چاقو یا شانه از بدن جدا کرد و اگر بزرگ بودند می توان از انبر، پنس یا موچین بهره گرفت، هرگز با مالیدن نباید سعی در جدا کردن آنها کرد زیرا این کار موجب فعال شدن سلول های نیش زننده دیگری می شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار دراینباره اظهار داشت: عروس های دریایی از جمله هزاران گونه زیبا موجود در آب های اقیانوسی سواحل مکران بحساب می آید که به دلیل ساختار خاص به عروس دریایی مشهور شده است.
اشرفعلی حسینی افزود: عروس دریایی معمولا در عمق متوسط دریا زیست می کند و بین 10 تا 20 سانتیمتر قطر و بدنی چتر مانند و شفاف ژلاتینی دارد.
وی بیان کرد: این موجود زیبا و گردشگر پسند برای تخم ریزی و زاد ولد به ساحل آرام و ماسه ای می آید.
وی ادامه داد: سالانه صدها نفر از گردشگران و افراد توسط عروس دریایی گزیده می شوند اما گزش بیشتر آنها کشنده نیست و قابل درمان است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار با اشاره به اینکه عروس هایی دریایی مضر هستند و چنگال هایی به بلندی یک تا سه متر دارند، خاطرنشان کرد: برخی عروس دریایی ها نیش بسیار دردناک دارند و قادر به سوراخ کردن پوست بدن انسان هستند و می‌ توانند با زهر خود انسان را در کمتر از سه دقیقه از پای در بیاورند.
وی گفت: نیش عروس دریایی دارای مواد مختلف است که بعضی از آنها سبب واکنش آلرژی می شود و سمی ترین آنها عروس دریایی استوایی در محدوده آب های استرالیا است.

گفتنی است، شهرستان چابهار بر اساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان (مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: