تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۸۰۴
تعداد بازدید: ۱۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
گروهی از محققان پی برده اند روند سفیدشدگی شدید مرجان ها امروزه 5 برابر بیشتر از سه دهه قبل است.
به گزارش مارین نیوز از پایگاه اطلاع رسانی ساینس نیوز science new، محققان دانشگاه جیمز کوک استرالیا با انجام تحقیقی بین سال های 1980 و 2016 بر روی 100 منطقه تپه های مرجانی در مناطق استوایی سراسر جهان پی برده اند که ابتدا مناطق معدودی با روند سفیدشدگی روبرو بودند. 
اما در سال 2016 همه این مناطق دست کم یکبار سفیدشدگی را تجربه کرده بودند و در همه آنها غیر از 6 نقطه رویداد شدگی مشاهده شد به این معنی که 30 درصد مرجان های یک نقطه سفید شده باشند.
این محققان پی برده اند که بازه زمانی میان دو رویداد شدید سفیدشدگی نیز کاهش یافته است، این بازه زمانی فترت پیش از این 25 تا 30 سال بوده که اکنون به 6 سال تقلیل یافته است. 
آنها در گزارش تحقیق خود که در نشریه ساینس ماه ژانویه 2018 (دی 96) منتشر شده است نشان داده اند، دمای مستمر بالاتر آب های استوایی در نتیجه تغییرات اقلیم موجب سفیدشدگی مرجان هاست. آب های گرم مرجان ها را تحت فشار قرار می دهند و جلبک های همزیست آنها را از بین می برند؛ این جلبک ها منبع غذایی و دلیل رنگی بودن مرجان ها هستند. دوره های سفیدشدگی می توانند کشنده باشند به ویژه اگر مرجان در دوره های زمانی بین مرجان ها نتوانند بهبود یابند. 
دوره های اصلی سفیدشدگی در گذشته زمانی روی می داد که پدیده ال نینو آب های گرم را به مناطق استوایی می آورد. اما به گفته تری هیوز، محقق در زمینه مرجان ها و استاد دانشگاه جیمز کوک سطح آب ها اکنون در زمان رویداد پدیده ال نینو گرم تر از گذشته است. 
وی گفت: از آنجایی که دما آب ها افزایش می یابد ما زمان و فرصت رو به کاهشی برای نجات مرجان ها داریم.
گفتنی است، ال‌نینو یک چرخه‌ مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال باعث ایجاد ناهنجاری ‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین می ‌شود؛ از جمله سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، بروز گرما یا سرمای شدید، قحطی و اپیدمی.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: