تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۸۱۶
تعداد بازدید: ۱۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به وجود انسان های محروم و نیازمند در قالب دزدان دریایی، امکان تداوم این دزدی ها بدون کمک استکبار جهانی وجود ندارد.
به گزارش مارین نیوز، فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آیین استقبال از ناوگروه چهل و نهم نیروی دریایی در منطقه یکم امامت، عنوان کرد: امروز نیروی دریایی به شناورهای بزرگ که توانایی حضور در آب های آزاد دور دست را دارند و زیردریایی ها و تجهیزات خود نمی بالد، بلکه آن چه باعث افتخار ماست، سرمایه های انسانی مومن، متخصص، متعهد و جان برکفی است که اقتدار ما را رقم می زند.
امیر دریادار حسین خانزادی بر توجه به شرایط امنیتی پیچیده و خاصی که پیرامون کشور قرار دارد تاکید کرد و افزود: فراینده شکل گیری این شرایط به پیش از انقلاب باز می گردد؛ از زمانی که نفت در کشور ما کشف شد که بواسطه آن توجه استکبار جهانی و قدرت های بزرگ به این منطقه هر روز بیشتر شد.
امیردریادار خانزادی ادامه داد: طی سال های گذشته این تلاش برای سلطه به این منطقه یک شکل رقابتی پیدا کرد به گونه ای که اگر یکی از این قدرت ها برود، جای خود را به دیگری می دهد و گروه های مختلفی در منطقه شکل می گیرند، این گروه ها یک روز از افغانستان و روزی از عراق، سوریه، یمن و ... سر در می آورند.
وی با بیان اینکه محیط امنیتی پیرامون ما در دریا پیچیدگی های خاص خودش را دارد، گفت: تهدیدهایی که پیرامون جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته اند علاوه بر ساحل، در دریا شکل ویژه خودش را دارد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: از سال 2007 با تشدید دزدی دریایی در منطقه، نوع دیگری از تروریسم نیابتی در دریا شکل گرفت و با وجود اینکه برخی تلاش می کنند تا نشان دهند این دزدی دریایی شکل کنترل شده ندارد، با توجه به وجود انسان های محروم و نیازمند در قالب دزدان دریایی، باز هم بدون کمک استکبار جهانی امکان حضور و تداوم این دزدی ها وجود ندارد.
وی افزود:دزد دریایی که از دریا سر در نمی آورد، دزد دریایی از ساحل به دریا می رود و برای این حرکت نیاز به یک سری از تجهیزات و ابزار دارد که امکان پیدا کردن موقعیت یگان شناور تجاری را داشته باشد و به طور طبیعی آن آدم هایی که در سواحل سومالی حضور دارند توانایی انجام این کار را ندارند؛ بنابراین کسی باید اطلاعات، و تجهیزات را در اختیار آنها قرار داده و از آنها حمایت کند و از این رو این فرایند به شکل کنترل شده هدایت می شود.
امیر دریادار خانزادی در ادامه به تدبیر مقام معظم رهبری که فرمودند: «دشمنی که احتمال تهدید او را می دهیم در اقیانوس گسترش پیدا کرده است» اشاره و خطاب به اعضای ناوگروه چهل و نهم، بیان کرد: کاری که شما در این ماموریت انجام دادید، بخشی از فرایندی بود که به نوعی از سال 2010 با تلاش کشورهای منطقه و حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اجلاس فرمانده هان نیروی دریایی اقیانوس هند شکل گرفت.
وی افزود: این اجلاس با هدف اینکه امنیت را بتواند به شکل جمعی با کمک کشورهای منطقه در منطقه برقرار کند شکل گرفت و مبدا آن نیز کشور هند بود چون تهدیدهای دزدی دریایی به آن شکلی که جامعه جهانی بیان کرده از مبدا سومالی 700 مایل تا مرزهای هند امتداد پیدا می کند.
دریادار خانزادی افزود: در این اجلاس نیروی دریایی ارتش طرحی را تحت عنوان شکل گیری یک ناوگروه رزمی در قالب اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی اقیانوس هند ارائه کرد ولی کشورهای بزرگ دنیا که رویکرد استکباری به منطقه داشته و دارند برای عدم تصویب و اجرایی شدن طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی تلاش بسیار کردند اما خوشبختانه در اولین اجلاس که طرح ارائه شد مورد تایید و تصویب 36 کشور منطقه قرار گرفت و مقرر شد طرح تکمیلی را نیز جمهوری اسلامی ارائه کند.
وی افزود: این طرح در استرالیا ارائه وبین کشورهای حاضر در اجلاس به اشتراک گذاشته شد و مقرر شد تا کشورهای عضو در بنگلادش نتیجه موافقت و یا عدم موافقتشان را اعلام کنند؛ در اجلاس بنگلادش هنوز این جمع بندی به نقطه اجرا نرسید، اما ارائه این طرح موجب این شد که اولین رزمایش امداد و نجات نیروهای دریایی اقیانوس هند در منطقه شکل بگیرد.
امیر دریادار خانزادی با اشاره به اینکه حرکتی که از 2008 و 2010 شروع شد در 2016 به یک نتیجه ای رسید، بیان کرد: حضور در این رزمایش با سپری کردن  حدود هشت هزار مایل دریایی و بالغ بر 67 روز حضور در آب های آزاد در واقع آن مطالبه ای که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از کشورهای منطقه کرد را با قدرت تایید کردید.
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: نیروی دریایی تنها نیرویی است که با مجموعه ای از تجهیزات و تسلیحات در اختیار با قدرت وارد بندر کشورهای دوست می شود و در واقع مجموعه ای از توانمندی های صنعتی، علمی و قدرت و اقتدار را به نمایش می گذارد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به جنگ نرم و تلاش دشمن برای شکل گیری عملیات روانی در داخل کشور، گفت: دشمن درصدد است تا با نفوذ در بین مردم، شکاف و دودستگی ایجاد کند.
وی با یادآوری اینکه کشور و ملت ایران هنوز زخم های دوران دفاع مقدس را بر تن دارد و آن را فراموش نکرده و نخواهد کرد، اذعان کرد: امکان ندارد که حمله استکبار جهانی به ناوشکن های سهند، سبلان و جوشن و هچنین هواپیمای مسافربری ایرباس را فراموش کنیم.
خانزادی با بیان اینکه دشمن می خواهد با لبخند و با القای اینکه در کنار ملت است بین ما شکاف ایجاد کند، تصریح کرد: دشمن نمی تواند در بین نیروهای مسلح شکاف ایجاد کند اما باید مراقب خانواده ها و فرزندانمان باشیم تا خدای ناکرده آنها را فریب ندهد.
وی از حضور در آب های آزاد و رزمایش ها به عنوان بخشی از قدرت بازدارندگی ایران اسلامی نام برد و اظهار کرد: نیروی دریایی ارتش و سپاه دست در دست هم چنان قدرت و توان بازدارندگی ایجاد کرده اند که احدی جرات تجاوز به ایران اسلامی را نخواهد داشت.

گفتنی است، ناو گروه 49 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوشکن سبلان و ناو پشتیبانی بندرعباس پس از 67 روز دریانوردی در آب های آزاد و بین المللی، صبح امروز(یکشنبه) به بندرعباس بازگشت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: