تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۸۱۹
تعداد بازدید: ۱۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با بیان اینکه کاوشگر خلیج فارس فصل جدیدی از تحقیقات اقیانوسی و دریایی کشور گشوده است، گفت: با کمک این شناور 24 نقطه از آب های خلیج فارس و تنگه هرمز مورد تحقیقات میدانی قرار می گیرد.
به گزارش مارین نیوز، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و  علوم جوی با اعلام این خبر، اظهار داشت: در این گشت جامع اقیانوس شناسی که از سه شنبه 12 دی 1396 و با حضور 12 محقق و پژوهشگر و برای اولین بار توسط شناور «کاوشگر خلیج فارس» آغاز گردیده است، به مدت 6 روز در آب های خلیج فارس و تنگه هرمز اندازه گیری های میدانی در حوزه علوم و فنون دریایی و اقیانوسی انجام می شود و 24  نقطه از آب های خلیج فارس و تنگه هرمز توسط شناور «کاوشگر خلیج فارس» مورد تحقیقات میدانی قرار می گیرد.


ناصر حاجی زاده ذاکر تصریح کرد: که در این گشت تحقیقاتی نمونه برداری و اندازه گیری های میدانی با پیشرفته ترین دستگاه های اندازه گیری، توسط متخصصان زبده در حوزه های: زیست دریا، فیزیک دریا، شیمی دریا، زمین شناسی دریا، علوم جوی، مهندسی دریا و سنجش از دور، به منظور مطالعه بر روی فرآیندهای مختلف دریایی صورت می پذیرد.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و  علوم جوی هدف از برگزاری این گشت تحقیقاتی را بررسی اکولوژیکی کفزیان و پلانکتون های منطقه مورد بررسی، کالیبراسیون و اعتبار سنجی داده های ماهواره ای با استفاده از مشاهدات همزمان میدانی، بررسی میزان آلودگی و سایر ویژگی های شیمیایی و فیزیکی مربوط به آب و رسوبات تنگه هرمز، مطالعات تبادل آب خلیج فارس و دریای عمان عنوان کرد.
حاجی زاده ذاکر ضمن با اهمیت خواندن تحقیقات دریایی در محدوده تنگه هرمز ما بین خلیج فارس و دریای عمان، اظهار داشت: شناخت منطقه دریایی تنگه هرمز که مرز بین خلیج فارس با دریاهای آزاد می باشد از اهمیت بسیار اساسی، به لحاظ خود منطقه، تنگه هرمز و شناخت خلیج فارس و همچنین اثرگذاری متقابل بر دریای عمان و خلیج فارس برخوردار است.
وی با بیان این که کاوشگر خلیج فارس فصل جدیدی از تحقیقات دریایی و اقیانوسی در پژوهشگاه و همچنین بخش های جامعه تحقیقات دریایی کشور گشوده است، افزود: با کمک این شناور که مجهز به فناوری راهبری و تجهیزات میدانی پیشرفته و آزمایشگاه های مدرن می باشد بدون شک شاهد تحقیقات دریایی گسترده ای در حوزه علوم و فنون دریایی، اقیانوسی و جوی خواهیم بود.


گفتنی است، کشتی کاوشگر اقیانوس پیمای خلیج فارس با 50 مترطول، 10مترعرض و 12 متر ارتفاع و 5.3 متر آبخور و 4 آزمایشگاه قادر است با آب و سوخت کامل به مدت 45 روز با ظرفیت 27 نفر (11خدمه و تکنسین کشتی و 16 نفر محقق) در آب های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند با طی حدود 3 هزار مایل دریایی، کارهای تحقیقاتی و میدانی خود را به انجام رساند. توان 45 روز ماندگاری در دریا، 3 هزار مایل دریایی گشت زنی بوده و دارای سامانه تثبیت موقعیت دینامیکی، پمپ نمونه برداری آب به همراه متعلقات، آزمایشگاه خشک، آزمایشگاه تَر ، آزمایشگاه خشک و تر، انبار، سردخانه زیر صفر درجه (منفی 20 درجه سانتی گراد)، سردخانه بالای صفر درجه (4درجه سانتی گراد)، کمپروسور برای ابزارهای بادی است. پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی طرح ساخت این کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما را در سال 1388 به معاونت وقت علمی فناوری ریاست جمهوری ارایه داد و در نهایت عملیات ساخت آن طی موافقت نامه ای بین این معاونت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اردیبهشت سال 1390 آغاز و برای ساخت آن 20 میلیارد تومان اعتبار توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری تامین گردید. ساخت این شناور به سازمان صنایع دریایی کشور واگذار و مقرر شد کار طراحی را یک شرکت ایتالیایی انجام دهد که به علت وجود تحریم و برخی مشکلات پیش آمده شرکت ایتالیایی از همکاری دراین پروژه سرباز زد، از این رو کار طراحی و ساخت کشتی تحقیقاتی کاملا بومی و توسط محققان داخلی انجام شده است که با 27 میلیارد تومان هزینه در چهار سال ساخته و 40 درصد صرفه جویی ارزی را برای کشور به ارمغان آورد. این شناور تحقیقاتی مجهز به چهار آزمایشگاه و انواع تجهیزات، امکانات و دستگاه های پیشرفته مطالعات دریایی و اقیانوسی بوده و با شروع بکار آن توانایی های تحقیقاتی دریایی ایران در آب های کشور، منطقه و جهان به نحو قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. این کشتی تحقیقاتی در صنایع کشتی‌سازی شهید درویشی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: