تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۸۳۰
تعداد بازدید: ۱۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۷
سخنگوی بحران شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تا زمانی که به جعبه سیاه دسترسی پیدا نکرده‌ایم در خصوص علت این حادثه نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم، گفت: احتمال محبوس شدن برخی خدمه نفتکش در موتورخانه کشتی وجود دارد.
به گزارش مارین نیوز، سخنگوی بحران شرکت ملی نفتکش در حادثه کشتی سانچی در یک نشست خبری که صبح امروز در شرکت ملی نفتکش برگزار شد، با اشاره به این حادثه گفت: اطلاعات اولیه‌ای که در دسترس وجود دارد این است که این کشتی 158 هزار تنی بود که 11 هزار و 500 تن محموله میعانات گازی داشت. 
کاپیتان محسن بهرامی با اشاره به اینکه این کشتی در تاریخ 25 آذرماه 96 در عسلویه بارگیری کرد، گفت: پس از بارگیری، این کشتی به سمت مقصد که کره جنوبی است حرکت می‌کند که در ساعت 8 شب 16 دی‌ماه سال 96 به وقت محلی با کشتی فله‌بر با پرچم هنگ‌کنگ در دریای شرق چین برخورد کرده و این حادثه اتفاق می‌افتد. 
وی با اشاره به دو جداره بودن کشتی گفت: جداره کشتی شکاف برمی‌دارد و بر اثر جرقه‌هایی که به وجود می‌آید، آتش‌سوزی صورت می‌گیرد و براساس آخرین اخباری که ما داریم،‌ هم‌اکنون از شدت آتش کم شده است.

شرکت ملی نفتکش کنترل حادثه را در بندر شانگهای در دست گرفته است
این مقام مسئول با اشاره به آخرین اخبار گفت: همکاران ما هم‌اکنون در بندر شانگهای چین حضور دارند و کنترل این حادثه را در دست گرفته‌اند و همچنین همکاری‌های تنگاتنگی نیز با مرکز هماهنگی، امداد و نجات چین صورت می‌گیرد. 
بهرامی با اشاره به آخرین فیلمی که از کشتی ارسال شده است، گفت: خوشبختانه آب به مخزن سمت راست کشتی نفوذ کرده و در ساعات اولیه که کشتی با 25 درجه کج شده بود، هم‌اکنون کشتی به صورت صاف درآمده است. 
سخنگوی بحران شرکت ملی نفتکش با اشاره به عملیات جست‌وجو و نجات گفت: این عملیات توسط کشتی‌هایی که در منطقه حضور دارند در حال انجام است و شرکت‌های ژاپنی نیز برای اطفای حریق قرار است به ما کمک کنند و ما از طریق سازمان بنادر و کشتیرانی بین‌المللی سعی کرده‌ایم تا به دولت چین بیشتر فشار بیاوریم که هر چه سریع‌تر مراحل اطفا به اتمام برسد. 
بهرامی با اشاره به اینکه مهندس ناظر ما هم‌اکنون در منطقه حضور دارد، گفت: ما تمرکز کرده‌ایم که هر چه سریع‌تر آتش خاموش شود تا بتوانیم به روی عرشه کشتی برویم و تفحص خود را در کشتی انجام دهیم.

هنوز هیچ اطلاعاتی از نفتکش ایرانی به دست نیامده است
وی با اشاره به اینکه این حادثه در نوع خود نادر است، گفت: متأسفانه ما هیچ اطلاعات و اخباری را نتوانسته‌ایم از کشتی خود به دست آوریم و منتظریم کشتی فله‌بر ظرف امروز به ساحل چین برسد تا بتوانیم تحقیقات خود را از طریق آنها آغاز کنیم. 
وی با اشاره به مفقودین این حادثه گفت: تاکنون اختلاف نظرهای متعددی در مورد 32 خدمه این نفتکش وجود داشته است که باید با کم شدن شدت آتش، بررسی‌های خود را از داخل این نفتکش آغاز کنیم.

احتمال محبوس شدن خدمه در موتورخانه یا نجات یافتن آنها وجود دارد
وی گفت: برای ما سرنوشت این افراد بسیار مهم است و حتی احتمالات اولیه ما می‌گوید ممکن است این افراد در موتورخانه به دلیل آنکه در عمق آب است محبوس شده باشند و حتی یک احتمال دیگر این است که از 2 قایق نجاتی که در کشتی وجود داشت، یک قایق نجات به طور کامل سوخته و یک قایق نجات نیست و ما از طریق کشتی‌های اطراف، به دنبال این قایق هستیم که احتمال دارد کسانی در آن حضور داشته باشند. 
سخنگوی بحران شرکت ملی نفتکش با اشاره به اینکه تجهیزات اولیه به مدت دو ماه در قایق نجات وجود دارد، گفت: یک نکته بسیار مهم این است که استفاده از قایق نجات در هنگام این حادثه زمان‌بر بوده، اما وقتی پیکر یکی از خدمه از آب گرفته شد، تمام تجهیزات حتی لباس ضدحریق بر تن داشت و فقط صورت این فرد سوخته بود که نشان می‌دهد زمان لازم را برای پوشیدن این لباس داشته‌اند. 

جسد پیدا شده ایرانی اما غیر قابل شناسایی است
بهرامی با اشاره به اینکه این حادثه در 160 مایلی شرق ساحل شانگهای و 170 مایلی جنوب کره صورت گرفت، گفت: به دلیل نزدیکی این حادثه به چین، ما از این کشور درخواست کردیم که سریع به منطقه رفته و کار اطفا را انجام دهند و اگر قرار باشد اطلاعاتی در خصوص خدمه این نفتکش و یا حوادث بعد از آن اطلاع‌رسانی شود، بهترین منبع، سازمان MRCC کشور چین است که ما با آنها ارتباط تنگاتنگ داریم. 
وی با اشاره به کشف پیکر یکی از خدمه در دریا گفت: همانطور که گفته شد، صورت این فرد سوخته است و قابل شناسایی نیست، اما تشخیص هویت اولیه می‌گوید که قطعاً این فرد ایرانی است و بنگلادشی نیست. 

دریافت سیگنال از مفقودین صحت ندارد
وی در ادامه با اشاره به برخی اخبار مبنی بر این‌که سیگنال‌هایی از سوی سه نفر از مفقودین دریافت شده است، گفت: مراکز معتبر و رسمی برای اطلاع‌رسانی در این مورد وجود دارند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد مرکز جست‌وجوی دریای چینی اطلاع‌رسانی خواهد کرد. خیلی بعید است که ایران با ۶۰۰۰ مایل فاصله بتواند چنین خبری داشته باشد.
سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی ادامه داد: در ابتدای حادثه هم خبری منتشر شد مبنی بر این‌که فردی از مفقودین با خانواده‌اش تماس گرفته است که این خبر صحت نداشته است.
وی درباره حضور بالگرد آمریکایی در محل حادثه اظهار داشت: در خصوص حوادث نباید مسائل سیاسی مدنظر قرار گیرد اما دلیل عدم همکاری با بالگرد آمریکایی این بود که طبق بررسی‌ها این شرکت آمریکایی در نزدیکی حادثه دارای امکانات نبوده است.

چینی‌ها از نزدیک شدن به کشتی ما می‌ترسند
وی گفت: کنترل این حادثه با دولت چین است و در مرحله اول به دلیل نشت محموله به دریا، آنها فکر می کردند نمی‌توانند نزدیک کشتی شوند، اما ما به آنها اطمینان دادیم به دلیل آنکه محموله میعانات گازی است و API آن بیش از 60 است، این مواد فرّار است و جای نگرانی نیست. 
بهرامی با اشاره به اینکه تصاویر نشان می‌دهد فقط مخازن سمت چپ کشتی آتش گرفته، گفت: این کشتی 12 مخزن دارد که ظاهراً 6 مخزن سمت راست سالم است و خوشبختانه ورود آب به کشتی موجب شده است تا کشتی به حالت تعادل اولیه بازگردد، و اما احتمالات دیگر این است که اگر سریع آتش کشتی مهار نشود، ممکن است این 6 مخزن دیگر نیز منفجر شود که همه این احتمالات باید مورد بررسی قرار گیرد.

بدون جعبه سیاه اظهار نظر کردن درباره دلیل حادثه ممکن نیست
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه کشتی‌ها دارای جعبه سیاه هستند، گفت:‌ در جعبه سیاه، اطلاعات صوتی، اطلاعات مسیریابی و مذاکرات کاپیتان و همچنین مسیر راداری نشان داده می‌شود و ما تا زمانی که به جعبه سیاه دسترسی پیدا نکرده‌ایم، نمی‌توانیم در خصوص علت این حادثه اظهار نظر کنیم. 
وی در ادامه با اشاره به نوع کشتی، گفت: این کشتی در سال 2008 ساخته شد و در آن سال ما مشکلات تحریمی نداشتیم و با هزینه‌ بسیار خوبی توانستیم این کشتی را بسازیم که حتی بالاترین امکانات را نیز در خود دارد و تمام ارزیابی‌ها و بازرسی‌های فنی را نیز پاس کرد و گواهینامه‌های آن به روز است و به جرأت می‌توان گفت از بهترین نفتکش‌های حال حاضر شرکت ملی نفتکش است، بنابراین اخباری که در خصوص قدیمی بودن این نفتکش مطرح است، رد می‌شود.

بیمه نفتکش و محموله آن بر عهده بیمه‌هایی از انگلیس، اسکاندیناوی، کره و ایران
این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که چرا از پرچم پاناما برای این کشتی استفاده شد، گفت: از قدیم ما توافقاتی را با شرکت‌ها و کشورهای مختلف داشتیم و آنها نفتکش‌های ما را اجاره می‌کردند و این کشتی نیز از این قانون مستثنی نبود و درست است که نفتکش سانچی با پرچم پاناما رفت و آمد می‌کرد، اما اداره این نفتکش برعهده شرکت ملی نفتکش ایران بود. 
بهرامی با اشاره به بیمه این نفتکش گفت: بیمه شخص ثالث این نفتکش برعهده شرکت‌های انگلیسی، بیمه بدنه و تجهیزات برعهده شرکت‌های اسکاندیناوی و بیمه محموله برعهده خریدار کره‌ای بود که به نسبت 30 درصد، شرکت‌های بیمه ایرانی نیز در آن سهم داشتند. همچنین تمام 32 خدمه این کشتی از جمله همسر یکی از خدمه نیز بیمه بودند و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد ولی ما انتظار داریم که این خدمه در صحت و سلامت باشند. 
سخنگوی بحران شرکت ملی نفتکش با اشاره به فعالیت دانشجوها در نفتکش‌ها گفت: این کار در تمام شرکت‌های حمل و نقل دریایی و بین‌المللی مرسوم است و اینگونه نیست که ما کار حمل و نقل را به دانشجوها بسپاریم، اما آنها در این نفتکش‌ها حضور دارند تا کار را یاد بگیرند و برای آینده تربیت شوند. 
وی در ادامه با اشاره به آخرین حادثه قبل از این حادثه گفت: آخرین حادثه ما مربوط می‌شد به سال 2016 که نفتکش ایرانی در آب‌های سنگاپور دچار خسارت شد که البته خسارت آن به این گستردگی نبود.

آلودگی زیست‌محیطی این حادثه زیاد نخواهد بود
وی تصریح کرد: تاکنون بحث‌های مختلفی در خصوص آلودگی‌های زیست‌محیطی مطرح می شود که همانطور که گفتم، به دلیل آنکه محموله این کشتی میعانات گازی است و میعانات گازی بسیار فرّار است، آلودگی زیست‌محیطی نباید داشته باشد، هر چند که این موضوع نیز بیمه بوده و اگر چنین آلودگی هم به وجود بیاید، شرکت‌های بیمه‌ای پاسخگو خواهند بود. 
بهرامی در پایان با اشاره به جلسه اضطراری که روز گذشته با حضور وزارت نفت، وزارت کار، شرکت ملی نفتکش و ریاست‌جمهوری برگزار شد، قرار شد تا شخص رئیس‌جمهور دستور مستقیمی را به وزارت امورخارجه و وزارت نفت ابلاغ کند تا از طریق این دو وزارتخانه روند کار سریع‌تر پیش رود. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: