تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۸۳۲
تعداد بازدید: ۱۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست اجتماعات نخبگانی پیرامون راهکارهای پیشرفت صنایع دریایی استان گلستان، گفت: به دنبال این هستیم در تمامی استان‌های ساحلی کشور اطلس دریایی داشته باشیم تا ظرفیت‌های استان‌ها در این بخش مشخص شود.
به گزارش مارین نیوز، دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عصر سه شنبه در نشست اجتماعات نخبگانی پیرامون راهکارهای پیشرفت صنایع دریایی استان گلستان با بیان اینکه خوشبختانه استان گلستان ظرفیت خوبی در بخش دریا دارد، اظهار کرد: آمادگی داریم مانند طرح هایی که به معاونت علمی و فناوری ارائه و حمایت می شوند، طرح هایی که مطابق فن آوری های جدید باشند و به اشتغال و توسعه استان کمک کنند، حمایت نمائیم.  
محمدسعید سیف با بیان اینکه به دنبال این هستیم که در تمامی استان‌های ساحلی اطلس دریایی تهیه شود، تاکید کرد: با این کار مسئولین ظرفیت‌های استان را بهتر می‌شناسند و تصمیم‌گیری‌های بهتری اتخاذ می‌شود و  سرمایه گذاران بخشهای دولتی، خصوصی و مردم براساس این اطلس بهتر بتوانند آن استانها و ظرفیت های دریایی را بشناسند. 


سیف تصریح کرد: امیدواریم ظرف چند ماه آینده با همکاری که مسئولان گلستان و اعضای جامعه نخبگان و برنامه ریزان گلستان با ستاد علم و فن آوری دارند این اطلس تهیه شود تا مقدمه ای برای تصمیم گیری و برنامه ریزی استان باشد .
وی با بیان اینکه مهمترین ظرفیت هایی که می تواند در گلستان مورد توجه قرار بگیرد یکی بحث شیلات و آبزیان و صنایع وابسته به آن است که قدمت بالا و جدی در استان دارد و دیگری حوزه توریسم و استفاده از جذابتیهایی آن است که می تواند برای مردم استان درآمدزا باشد، امیداریم بتوانیم از این ظرفیت ها در فن آوری هایی که بتواند بازدهی را بالا ببرد و فن آوری های نو در آن ایجاد بشود بهره ببریم، تاکید کرد: اما به نظر می رسد برای فعال شدن این دو حوزه موانعی در محیط زیست منطقه وجود دارد که با تعامل باید حل بشود تا طرحهای گردشگری و فعالیت های شیلاتی بدون آسیب رساندن به محیط زیست رشد کند. 
سیف افزود: مشکلات زیست محیطی خلیج گرگان و بررسی که باید در این زمینه صورت بگیرد مهم است تا راهکارهایی برای آنان اتخاذ شود مسئله بعدی که مطرح شده اطلاعات دریایی و ظرفیت های گلستان در این بخش که باید مستند بشود اما متاسفانه تا الان این کار صورت نگرفته است. 
دبیر ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی همچنین در حاشیه این نشست در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: از بعد تسهیلات پرداختی ستاد علم و فناوری توانسته به 16 پروژه تسهیلات قابل توجه پرداخت کند .
محمد سعید سیف افزود: در 10 سال آینده نیاز کشور در حوزه ساخت و ساز دریایی و کشتی حدود 5 میلیارد دلار خواهد بود که این نیاز در بخش انواع کشتی، سکو و تاسیسات دریایی است و اگر تولید به داخل هدایت شود مانع از خروج این مقدار ارز می شود‌.
سیف تصریح کرد: با خرید کشتی ۲۵ نفر به کار مشغول می شوند، اگر کشتی را مونتاژ کنیم ۷۵۰ نفر و اگر هم قطعات آن را خود بسازیم سه هزار نفر شاغل می شوند. 
وی با اشاره به رتبه خوب ایران در جهان در بخش دانش نظری، فعالیت، پژوهش و تحقیقات اساتید دانشگاهی و صاحبنظران صنایع دریایی و همطرازی با بسیاری از کشورهای پیشرفته و تصریح کرد: در بخش تبدیل صنایع به شغل، ارزش افزوده و عملیاتی کردن نتیجه تحقیقات به دلیل نقش موثر عواملی چون قوانین کسب و کار و نقص در بخش قوانین صادرات و واردات موفق نیستیم.
دبیر ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی تاکید کرد: محصولات و صنایع ما در رقابت با محصول خارجی در بازار کسب و کار نیازمند همکاری بانک ها و قوانین حمایتی و بکارگیری اقتصاد داخلی دارد.
سیف ادامه داد: بازارهای داخلی معمولا به راحتی در اختیار مشتریان خارجی قرار می گیرد و این موضوعات باعث شده صنعت رقابت پذیر و پویایی نداشته باشیم.
وی ارتباط دادن محصولات شرکت های دانش بنیان کشور با بازار کار و تجارت و مشتریان اصلی را از دیگر اقدامات ستاد برشمرد و تصریح کرد: استاندارد سازی محصولات و ارایه سوبسید بویژه در بخش محصولات دریایی از دیگر اقدامات بوده چراکه تمایل به خرید از سوی شرکت های کشتیرانی و شیلات به محصولات استاندارد هست.
دبیر ستاد توسعه فناوری دانش بنیان دریایی گفت: بیش از 40 محصول تاکنون در بخش صنایع دریایی استانداردسازی شده است.
محمدسعید سیف برخی مشکلات در این مسیر را تحریم ها برشمرد و اظهار کرد : امیدواریم با حمایت صندوق توسعه، منابع به داخل هدایت و تولیدات در داخل کشور صورت گیرد.
وی با اشاره به همکاری ستاد علم و فناوری و مذاکرات و تفاهم نامه با 3 کشور کره، آلمان و روسیه گفت: پس از برجام همکاری های بین المللی بیشتر و تاخیر در ساخت صنایع کمتر شده است.
به گفته وی بیش از سه هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت دارند که از این تعداد 48 شرکت در حوزه صنایع دریایی فعالند.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: برای توسعه چرخه ای از مسائل گوناگون در کنار هم هستند و نباید نگاه جزیره ای داشته باشیم تا بتوانیم محیط لازم برای رشد را فراهم کنیم.


رئیس بنیاد نخبگان استان گلستان نیز در این جلسه اظهار کرد: با فرمان رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۳ بنیاد ملی نخبگان تأسیس و برنامه ها و سیاست گذاری ها به منظور جذب و به کارگیری آن صورت گرفت تا در جامعه اثرگذار باشد.
ابوالقاسم خزاییان اضافه کرد: در این راستا در سال ۱۳۸۶ اساس نامه بنیاد نخبگان تصویب شد و در سال ۱۳۹۰ ارکان ملی آن شکل گرفت، رئیس جمهور رئیس هیات امنا آن است.
خزاییان بیان کرد: وظیفه بنیاد نخبگان سیاست گذاری برای شناسایی، توانمند سازی و حمایت مادی و معنوی نخبگان به منظور جذب و نگهداری و توسعه زیرساخت هاست.
وی تصریح کرد: گلستان به عنوان یک استان ساحلی همکاری های خوبی را با ستاد توسعه فناوری و صنایع دریایی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری داشته است و یکی از برنامه حضور در جشنواره «دریا مسیر پیشرفت» بود.
رئیس بنیاد نخبگان استان گلستان با بیان این که در این جلسات مقدماتی پیشنهادات خوبی از جمله تشکیل کار گروه دریا و صنایع دریایی ارائه شد، گفت: تهیه اطلس توانمندی های دریایی استان و تبیین نقشه راه توسعه دریایی از موضوعات مطرح شده در این جلسات بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: