تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۸۶۸
تعداد بازدید: ۳۱۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
عملیات آبنگاری و تهیه چارت‌ های دریایی بروز و دقیق موجب می‌ شود تا علاوه بر بی نیازی شناورهای کشور به نقشه‌ های قدیمی خارجی که مستلزم خروج ارز از کشور است، ایمنی شناورهایی که به بندرها کشور تردد می‌ کنند نیز افزایش‌ یافته و میزان حوادث احتمالی نیز کاهش یابد.
به گزارش مارین نیوز، هیدرو گرافی ( آبنگاری) به شاخه‌ای از علوم کاربردی اطلاق می‌شود که به موضوع اندازه‌گیری و توصیف ویژگی‌ های دریا و مناطق ساحلی می‌پردازد. بدنه آبی کره زمین 72 درصد از کل آن را پوشانده است، تأثیر زیادی در حیات بشر دارد که این تأثیر شامل منابع زنده و غیره زنده دریایی، تجارت دریایی و زیست‌ محیطی است. نقشه‌ ها و چارت‌ های دریایی تهیه‌ شده از طریق عملیات آبنگاری، اطلاعات مبنایی مورد نیاز را برای مطالعات ساحلی، فراساحلی و همچنین ناوبری ایمن فراهم می‌کند و این اطلاعات شامل عمق دریا، سطح لحظه‌ ای آب، جزر و مد، جریان‌ های دریایی، جنس بستر، عوارض ساحلی و موقعیت مخاطرات دریایی مانند مغروقه ها و علائم کمک ناوبری است. 


عملیات آبنگاری و تهیه چارت‌ های دریایی تا قبل از سال 57 توسط شناورها و متخصصان خارجی انجام‌ شده است. با توجه به اهمیت شناخت دریاها و نقش مؤثر آن در زمینه‌ های مختلف و همچنین رفع وابستگی خارجی، بخش آبنگاری سازمان نقشه‌ برداری کشور در سال 1363 تأسیس شد و در سال 68 اولین چارت ملی دریایی از منطقه‌ ای بین بندر شهید رجایی و مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزایکو) تولید شد. 
چارت‌ های دریایی تولیدی سازمان نقشه‌ برداری کشور عمدتاً به‌صورت پوششی و در دو مقیاس 1:25000 و 1:100000  تولید شده‌ اند. 
هیدرو گرافی صنعتی، بخش دیگری از توان و فعالیت‌ های سازمان است که در صورت نیاز و به‌ منظور مشارکت در طراحی و توسعه صنایع ساحلی و فراساحلی انجام می‌ شود. 
عملیات آبنگاری و تهیه چارت‌ های دریایی با استفاده از تجهیزات و نرم‌ افزارهای تخصصی هیدروگرافی تحت استانداردهای جهانی سازمان بین‌المللی هیدورگرفی "iho" انجام‌ شده و چارت‌ های تولیدی قبل از انتشار توسط مراجع ذیصلاح مورد تأیید ho، مورد ارزیابی قرار می‌ گیرند. 
با توجه به الزامات سازمان جهانی دریانوردی imo در خصوص تولید و استفاده از چارت‌ های ناوبری الکترونیکی ENC بر روی شناورها، سازمان نقشه‌برداری کشور تولید این نوع چارت‌ها را در دهه گذشته آغاز کرده است. حاصل این فرایند، بیش از یک‌صد سلول ENC است که تعداد 33 سلول آن به‌ صورت بین‌ المللی و از طریق کمیته ملی هیدروگرافی منتشر شده و امروزه توسط شناورهای منطقه مورد استفاده قرار می‌ گیرند. 
انتشار چارت‌ های بروز و دقیق موجب می‌شود تا علاوه بر بی‌نیازی شناورهای کشور به نقشه‌ های قدیمی خارجی که مستلزم خروج ارز از کشور است، ایمنی شناورهایی که به بندرها کشور تردد می‌کنند نیز افزایش‌یافته و میزان حوادث احتمالی نیز کاهش یابد. 


گفتنی است، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری با توجه به اهمیت موضوع، عملیات آبنگاری در حوزه دریا و بخش‌های فراساحلی کشور را مورد بررسی قرار داده است. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: