تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۸۶۹
تعداد بازدید: ۱۳۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
دبیر ستاد دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر لزوم ایجاد هم افزایی و همگرایی بیشتر بین سازمان ها در جهت توسعه سواحل مکران تاکید کرد و گفت: عملاً شکل‌گیری استفاده از پتانسیل‌های مکران نیازمند یک اکو سیستم خاص است و کار باید از حالت جزیره ایی به صورت کامل و جامع صورت گیرد.
به گزارش مارین نیوز، نشست تخصصی بررسی ظرفیت فناوری های دریایی در توسعه سواحل مکران با همکاری ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی و پارک علم و فناوری استان هرمزگان با حضور رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و نمایندگان سازمان ها و ارگان های ذیربط و فعال در این حوزه برگزار شد.


دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست بر توجه به مزیت های اقتصادی دریا تاکید کرد و اظهار داشت: سهم دریا در اقتصاد کشورهای توسعه یافته بسیار زیاد است زیرا آنها از ابتدا روی دریا حساب باز کرده اند. تردیدی نیست که سهم دریا در اقتصاد آینده جهان افزایش خواهد یافت چراکه اقتصاد و تجارت در حال جهانی شدن است و کشورها کمتر در محدوده جغرافیایی خود کار می کنند. پس طبیعتا علاقه مند به سرمایه گذاری در دیگر مناطق هستند و این موضوع موجب افزایش حمل و نقل دریایی خواهد شد. رشد حمل و نقل دریایی هم افزایش تعداد کشتی های مورد نیاز، ظرفیت ناوگان، خدمات، تعمیرات، ساخت و... را به همراه خواهد داشت.
محمدسعید سیف افزود: دولت قصد دارد از اقتصاد زمین-پایه به اقتصاد دریا-پایه حرکت کند و در این راه یکی از موضوع‌های مکان-محور برای سرمایه‌گذاری که برای دولت اهمیت دارد، سواحل مکران است. 


وی با اشاره به اینکه سواحل مکران یک منطقه حیاتی در کشور است و امکانی ژئوپولیتیک دارد که به درستی از آن استفاده‌ نشده است، بیان داشت: کشور در سواحل مکران با اتصال به آب‌های اقیانوس هند تقریباً استراتژیک ترین سواحل کشور به شمار خواهد رفت چرا که می‌تواند ما را به‌کل دنیا به‌ صورت مستقیم مرتبط کند و فراهم شدن این امکان نیازمند ورود بخش خصوصی و تهیه موضوع مخارج توسعه است.
سیف بر لزوم ایجاد هم افزایی و همگرایی بیشتر بین سازمان ها در جهت توسعه سواحل مکران تاکید کرد و افزود: عملاً شکل‌گیری استفاده از پتانسیل‌ های ذکر شده نیازمند یک اکو سیستم خاص است. کار باید از حالت جزیره ایی به صورت کامل و جامع صورت گیرد و با فراهم آوردن بستر مناسب مکانی و خدمات شهری مناسب به مواردی همچون تأمین گاز برق و در کل زیربناهای لازم بپردازیم چرا که این موارد لازمه کار است و باید بدانیم علاوه بر خدمات سخت‌ افزاری نیازمند زیرساخت سازی در این حوزه هستیم.
وی از تعریف پروژه های فناورانه دریایی با همکاری سازمان ها، شرکت ها و متخصصان فعال در منطقه مکران خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا با ایجاد بستر مناسب در این جهت شاهد توسعه این منطقه، افزایش جمعیت و رونق اقتصادی هر چه بیشتر باشیم.
محمدسعید سیف با اشاره به برنامه‌ های ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش‌بنیان دریایی در خصوص توسعه سواحل مکران بیان کرد: کار بر روی توسعه سواحل مکران بحثی کاملاً علمی است از این رو علاقه‌ مند به هم افزایی با دولت و مراکز خواستار کار در سواحل مکران هستیم. 
دبیر ستاد دریایی معاونت علمی در ادامه تأسیس شرکت‌ های دانش‌ بنیان در سواحل مکران را از دیگر برنامه‌ های ستاد معرفی کرد و گفت: ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش‌ بنیان دریایی از تأسیس شرکت‌ های دانش‌بنیان در سواحل مکران در حوزه هایی مانند روش های جدید شیرین سازی آب، تامین انرژی در سواحل، پرورش ماهی در قفس،  آبزی‌پروری و ... حمایت می نماید. 
وی توسعه سواحل مکران را بحث بسیار گسترده و مفصلی خواند و گفت: آبزی‌پروری، توسعه بنادر، حمل و نقل دریایی ساخت و تعمیر کشتی، ساخت انواع شناورها  و... تماماً پتانسیل‌های بالقوه ایی هستن که در سواحل مکران وجود دارد و با کار بر روی آنها می‌توان به توسعه سواحل مکران پرداخت که با استفاده از آنها می‌توان به توسعه جوامع انسانی در این مناطق به گونه ایی پرداخت تا از مزایای دریایی و زندگی در کنار آب بهره‌مند شوند.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی افزود: یکی از برنامه های ما این است که جلسات کارگروه های دریایی در استان های ساحلی برگزار شود که خوشبختانه در برخی از استان ها این اتفاق افتاده است. بر این اساس می بایست اطلس های توانمندی ها و فرصت های سرمایه گذاری دریایی در این استان ها تدوین شود. این کار موجب آشنایی بخش دولتی و بخش خصوصی با این توانمندی ها خواهد شد.

گفتنی است، در این نشست گزارشی از مطالعات انجام شده ستاد دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه سواحل مکران ارائه و سپس نمایندگانی از سازمان بنادر و دریانوردی، شیلات و نیروی  دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدامات و فعالیت های خود را در جهت توسعه سواحل مکران تشریح کردند. در ادامه این نشست نظرات و پیشنهادات حاضرین عنوان شد. برنامه ریزی و سیاست گذاری صحیح در جهت افزایش جمعیت پذیری منطقه مکران، تعریف و اجرای طرح ها و پروژه های زود بازده با مشارکت همه سازمان ها، لزوم توجه بیش از پیش به ظرفیت های شیلاتی و گردشگری منطقه مکران و تقویت آن با بهره گیری از جمعیت بومی و  توسعه سواحل مکران با در نظر گرفتن شرایط و قوانین زیست محیطی به منظور جلوگیری از تخریب محیط زیست از جمله مهمترین موارد مطرح شده در این نشست بود. 









نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Ukraine
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
0
0
ممنون از اینکه پیگیر توسعه سواحل مکران هستید. به نظرم یک عامل بسیار بسیار مهم در مورد توسعه سواحل مکران ازقلم افتاده :

سواحل مکران باید به قطب تحقیقاتی و اجرایی "بیابان زدایی" ایران تبدیل شود با سه محور: آب، گیاه و خاک. و با تکیه بر علوم نوین هسته ای، نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی. به نوعی باید بخش عمده بودجه تحقیقاتی کشور به سمت بیابان زدایی برود چراکه آینده حیات ایران در گرو این مسئله است.

گیاهان شورزی ارتقاء یافته ژنتیک تنها راه نجات یک کشور بیابانی و کم آب مثل ایران است.

این مهم باید به مرور به دغدغه اصلی معاونت علمی و فناوری تبدیل شود در همه ستادها از جمله ستاد دریایی که قرابت بیشتری به موضوع دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: