تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۸۸۴
تعداد بازدید: ۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
عبور بیش از ۱۴ هزار کشتی از آبراهه مقابل چابهار فرصت مناسبی برای ایران فراهم کرده تا با سوخت‌رسانی به آن‌ها درآمد قابل‌توجهی کسب کند؛ هر چند فعلاً این درآمد به جیب امارات می‌رود.
به گزارش مارین نیوز، کارشناسان اقتصادی و سیاسی، چابهار را یکی از 14 نقطه استراتژیک و راهبردی جهان می‌دانند که با توجه به تغییر شرایط حاکم بر مبادلات کالا و انرژی و به‌‌ویژه مسئله انتقال گاز سبب شده اهمیت این منطقه در جغرافیای جهان چندین برابر افزایش یابد.
شرایط اقتصادی جهان برای استفاده از قابلیت چابهار به‌‌عنوان یک "مگاپورت" فراهم‌ شده و آنچه در سطح ملی و بین‌المللی برای کسانی که به دنبال نقش در آرایش جدید اقتصادی - سیاسی منطقه هستند مسلم این است که چابهار تغییر‌دهنده قواعد بازی در منطقه خواهد بود.
بندر اقیانوسی چابهار با توجه به موقعیت منحصر به‌ فرد جغرافیایی و ژئوپلیتیکی و قرار گرفتن در مبدأ ورودی دریای عمان و اقیانوس هند، یکی از نقاط پردد کشتی‌های جهان است و همه کشتی‌هایی می‌خواهند وارد خلیج‌ فارس شوند باید از کنار آبراهه چابهار گذر کنند.

درآمد بانکرینگ در چابهار را فعلاً امارات به جیب می‌زند
بر اساس برآوردها سالانه 14 هزار کشتی بزرگ از آبراهه مقابل چابهار عبور می‌کنند که فرصت مناسبی را برای ایران فراهم کرده تا با آماده‌شدن زیرساخت‌ها، درآمد قابل‌ توجهی از محل سوخت‌رسانی و تأمین سایر نیازهای کشتی‌های عبوری از قبیل آب، غذا و لوازم‌یدکی کشتی‌ها نصیب کشور کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان می‌گوید: بندر چابهار به لحاظ سهولت دسترسی به آب‌های آزاد و قرار گرفتن در مسیر اصلی تردد کشتی‌ها به خلیج‌فارس و عبور تعداد بسیار زیادی از کشتی‌های نفتکش و تجاری از تنگه هرمز موقعیتی بسیار استثنایی برای ایران رقم‌زده است. کشتی‌های عبوری و نفتکش‌ها به مقصد کشورهای عراق، کویت، عربستان، امارات، قطر و بحرین که وارد خلیج‌فارس می‌شوند به‌ اجبار باید از منطقه دریای عمان و از نزدیکی بندر چابهار عبور کنند و این مسئله منطقه چابهار را به یکی از پرترددترین مناطق دریایی جهان مبدل کرده است.
بهروز آقایی می‌افزاید: بیش از 50 درصد کل بانکرینگ جهان در منطقه خلیج‌ فارس انجام می‌شود که از این میزان، سهم غالبی از آن را بندر فجیره امارات به خود اختصاص داده؛ با توجه به اینکه میزان قابل‌ توجهی از سوخت مورد معامله این بندر برای انجام بانکرینگ به‌ طور مستقیم از طریق ایران فراهم می‌شود؛ تنها با در نظر گرفتن ملاحظاتی، با سرمایه‌گذاری هوشمندانه می‌توان بیش از نیمی از این سهم بانکرینگ را به بازار داخلی کشور اختصاص داد.
وی تصریح می‌کند: در حال حاضر بندر فجیره امارات سالانه بیش از 15 میلیارد دلار درآمد از محل سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری کسب می‌کند و این در حالی است که از 24 میلیون تن سوختی که در فجیره بانکر می‌شود 85 درصد آن توسط ایران تأمین می‌شود.
به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در صنعت دریا بیش از 35 درصد هزینه عملیاتی یک کشتی هزینه سوخت است که با توسعه صنایع دریایی، حمل‌ و نقل دریامحور، افزایش کشتی‌های نفتکش و حمل و انتقال انرژی در آب‌های آزاد نیاز به بانکرینگ و مدرنیزه کردن این صنعت مبتنی بر ایجاد ترافیک دریایی روز به‌ روز گسترده‌تر شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تأکید می‌کند: صنعت بانکرینگ در کنار یک بسته از خدمات شامل خدمات فنی، آب‌رسانی، آذوقه‌ای و تعمیرات اساسی توجیه‌پذیر خواهد بود؛ بنابراین تا زمانی که نتوانیم بسته مشخصی در حوزه بانکرینگ ایجاد کنیم نمی‌توانیم خطوط کشتیرانی را جذب کنیم.

بندرعباس به صنعت بانکرینگ وارد شده و چابهار در حال وارد شدن است
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید: یکی از پیش‌فرض‌های شکل‌گیری صنعت بانکرینگ در هر بندر، فراهم کردن زمینه‌‌ها و زیرساخت‌های بندری بوده که بندر چابهار تاکنون فاقد این زیرساخت‌ها بوده، ولی اکنون با توسعه‌ای اتفاق افتاده و امکان پشتیبانی که وجود دارد، می‌توان انتظار داشت فعالیت‌های جدیدی همچون بانکرینگ هم در این بندر شکل بگیرد.
محمد راستاد با بیان اینکه خوشبختانه فعالیت بانکرینگ در بندرعباس راه‌اندازی شده و بندر چابهار هم در حال برنامه‌ریزی برای ورود به این حوزه است، می‌افزاید: البته یکی از مقولات مهم در مسئله بانکرینگ قرار داشتن این فعالیت در مسیرهای پرتردد کشتیرانی است که طبیعتاً بندر چابهار می‌تواند به‌ تناسب موقعیت خود نسبت به مسیرهای کشتیرانی که پیرامون آن وجود دارد، سهمی را از بازار بانکرینگ به خود اختصاص دهد.
وی خاطرنشان می‌کند: برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به‌ویژه در زمینه بانکرینگ در حال حاضر شرایطی فراهم‌ شده که می‌توانند در بندر چابهار فعالیت داشته باشند و از سهم بانکرینگ در منطقه بخشی را به خود اختصاص دهند.
راستاد با اشاره به اینکه بانکرینگ احتیاج به اسکله دارد و اسکله‌هایی که ما در چابهار داریم کاربری کانتینری و کالای عمومی دارند، می‌گوید: البته در پی توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در حال حاضر کشتی‌های بزرگ سوخت‌رسان می‌توانند وارد بندر شوند و از اینجا سوخت تأمین کرده و یا بانکر را برای تحویل در دریا ببرند؛ بنابراین در حال حاضر این شرایط در بندر چابهار فراهم است که فعالیت بانکرینگ در آن آغاز شود.

2 شرکت بانکرینگ را در چابهار راه‌اندازی می‌کنند
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح می‌کند: یک شرکت سوئدی برای احداث تسهیلات دریافت مواد زائد از کشتی‌ها در راستای کنوانسیون‌ها و معاهده نامه‌های بین‌المللی مرتبط با حفاظت از محیط‌زیست موسوم به "مارپل" اعلام آمادگی کرده که مذاکره با این شرکت ادامه دارد و طرح اولیه از سوی شرکت ارائه‌ شده که امیدواریم این سرمایه‌گذاری در بندر چابهار محقق شود.
وی با اشاره به اینکه میزان سرمایه‌گذاری این شرکت 30 میلیارد تومان تعیین‌شده، می‌افزاید: یکی از رویکردهایی که این مجموعه شرکت سوئدی داشته این است که در کنار این پروژه بتواند فعالیت بانکرینگ را هم در این بندر شکل دهد. اگر قرارداد با شرکت سوئدی ظرف ماه‌های آینده نهایی شود، انتظار می‌رود طرح آن‌ها حداکثر ظرف مدت 2 سال اجرایی شود.
مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌ نفتی چابهار نیز از پهلوگیری کشتی‌های بزرگ نفتکش در چابهار می‌دهد و می‌گوید: با ساخت اسکله مجهز در بندر شهید بهشتی به‌زودی زمینه پهلوگیری کشتی‌های بزرگ نفتکش در چابهار فراهم می‌شود تا تنها بندر اقیانوسی ایران به مرکز واردات، ذخیره‌سازی و توزیع فراورده‌های نفتی به کشور تبدیل شود و این در حالی است که در حال حاضر تنها بندرعباس این نقش را به عهده دارد.
مصطفی نخعی می‎افزاید: هدف شرکت نفت از ساخت اسکله نفتی در بندر شهید بهشتی علاوه بر ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده‌های نفتی، بانکرینگ است و ما در حال سرمایه‌گذاری روی آن هستیم.


منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: