تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۸۸۶
تعداد بازدید: ۱۷۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
مدیر موزه ها و اسناد صنعت نفت گفت: در نظر داریم تسهیلاتی برای گردشگران فراهم شود تا با بازدید از نخستین سکوی نفتی دریایی خاورمیانه با فعالیت‌ها و تلاش‌هایی که در صنعت نفت صورت می گیرد از نزدیک آشنا شوند.
به گزارش مارین نیوز، سکوی نفتی بهرگانسر قدیمی ترین سکوی نفتی دریایی ایران و منطقه است که ساخت آن از سال 1338 شمسی آغاز شد و در سال 1341 شمسی به مدار بهره برداری وارد شد.
این سکوی نفتی که با تجهیزات به روز در آن زمان مجهز شده بود، اکنون در کنار سکوی جدید میدان نفتی بهرگانسر قرار دارد و در حالی که سکوی جدید در مدار تولید است، سکوی قدیمی تنها به منظور رابط محل اسکان بخشی از خدمه سکوی جدید با سکوی در مدار بهره برداری مورد استفاده قرار می گیرد.
در سالهای گذشته مقرر شده بود که این سکوی قدیمی رفته رفته جمع آوری شود اما اکنون با تلاش موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت ایران قرار است به عنوان یک میراث نفتی، در معرض دید عموم قرار گیرد.
مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت در جمع خبرنگاران از مرمت و بازسازی نخستین سکوی نفتی دریایی در خاورمیانه خبر داد و گفت: پرونده ثبت این سکو که از سال 1338 ساخته شده و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته، در سازمان میراث فرهنگی در حال پیگیری است تا در قالب نخستین موزه دریایی کشور به منظور آشنایی عموم مردم با فعالیت‌های صنعت نفت در بخش دریا، آماده بهره‌برداری شود.
اکبر نعمت الهی افزود: نخستین چاه اکتشافی دریایی ایران و منطقه خاورمیانه در سال 1338در منطقه بهرگانسر حفر شد و با نصب سازه دریایی این میدان، عملیات بهره‌برداری از این سکوی نفتی در سال 1341 آغاز شد.
مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت از تلاش برای راه‌اندازی اولین تور گردشگری نفتی ایران برای بازدید عموم مردم از سکوی نفتی بهرگانسر در نوروز 97 خبر داد و گفت: در نظر داریم تسهیلاتی برای گردشگران فراهم شود تا با بازدید از نخستین سکوی نفتی دریایی خاورمیانه با فعالیت‌ها و تلاش‌هایی که در صنعت نفت صورت می گیرد، آشنا شوند.
وی ادامه داد: طراحی این تورهای صنعتی-گردشگری می‌تواند در قالب تیم‌های 20 تا 25 نفره با برنامه‌ریزی‌های یک تا دو روزه انجام گیرد و مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت بستر این بازدید را فراهم خواهد کرد و اجرای آن را به بخش خصوصی خواهد سپرد، در این زمینه مذاکراتی با اتحادیه تورگردانان کشور و برخی از آژانس‌های مسافرتی انجام شده و برخی از آنها از این موضوع استقبال کرده‌اند و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم.
نعمت الهی تصریح کرد: بسترها برای حضور بازدیدکنندگان فراهم شده است و در آغاز راه برای کاهش هزینه‌ها و ترغیب گردشگران، بخشی از هزینه‌ها از جمله حمل و نقل را به عهده می‌گیریم اما در نهایت بخش خصوصی باید به صورت مستقل عمل کند و اجرای کار را به عهده بگیرد.
مدیر موزه‌های صنعت نفت عملیات بازسازی و مرمت این سازه دریایی را در فاز اول، استحکام، مقاوم‌سازی و رفع خوردگی‌های پایه‌های سکو عنوان کرد و گفت: اقداماتی برای سبک‌سازی و تخلیه تجهیزات غیرضروری این سازه باید انجام شود، بدون اینکه آسیبی به ساختار اصلی سکو وارد آید تا بتوانیم امکاناتی را در این محل برای بازدیدکنندگان فراهم کنیم.
این مقام مسئول اذعان داشت: تا پایان سال جاری 130 نقطه از اماکن و بناهای تاریخی صنعت نفت در سازمان میراث فرهنگی به ثبت ملی می‌رسد که از این تعداد تاکنون 125 مکان ثبت شده است.
همچنین مسعود بیرانوند، رئیس مهندسی بهره‌برداری منطقه بهرگان میدان نفتی بهرگانسر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: میدان بهرگانسر با 1 میلیارد بشکه نفت درجا، ضریبا بازیافت 25 درصدی دارد که از این میزان تاکنون 40 تا 50 درصد برداشت شده است.
وی در خصوص بسترهای لازم برای توسعه گردشگری نفتی گفت:‌ ایجاد محیط امن، پاک و عاری از آلودگی و ایمن برای گردشگران یکی از مهمترین اقدامات است که با افتخار اعلام می‌کنیم که طی 10 تا 15 سال گذشته سیاست شرکت بدین گونه بوده که حتی یک قطره نفت در این منطقه عملیاتی در دریا ریخته نشود که با هزینه‌های هنگفت سیستم‌های بازیافت نفت، سیستم‌های نمونه‌گیری و طراحی پکیچ‌های جداکننده آب از نفت محقق شده است، بدین صورت عملیات برداشت نفت بدون ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی و مخاطرات جدی برای آبزیان منطقه صورت گرفته است.
بیرانوند خاطرنشان کرد: سازه این سکوی دریایی سالم است، اما پایه‌های آن دچار خوردگی و زنگ‌زدگی شده که باید حتماً تقویت شود تا گردشگر با امنیت خاطر بیشتری بتواند در این محل اقامت کند و پای به این هتل دریایی بگذارد.
گفتنی است، ایجاد هتل دریایی مورد اشاره رئیس مهندسی بهره‌برداری منطقه بهرگان میدان نفتی بهرگانسر بر روی سکوی قدیمی این میدان نفتی یکی از ایده هایی است که موزه ها و مرکز اسناد نفت با همکاری شرکت نفت فلات قاره به دنبال آن هستند اما به نظر می رسد هدفگذاری برای آغاز تورهای بازدید عمومی از نخستین سکوی نفتی دریایی ایران از نوروز 97 با توجه به بسترسازی های لازم برای استحکام سازه ای که بیش از 40 سال در دریا در مدار بهره برداری بوده، بدون هتل دریایی و به صورت بازدید چند ساعته از این سکوی نفتی اجرایی شود اما برنامه ریزی های برای ایجاد نخستین هتل دریایی کشور بر روی یک سکوی نفتی قدیمی ادامه دارد.


منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Ukraine
|
۰۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
احسنت!

بالاخره یک حرکت زیبا را شاهد بودیم در زمینه گردشگری دریایی.

همین عکس های یادگاری که توسط خانواده ها در فضای مجازی منتشر میگردد، کمک موثری به ایجاد فرهنگ دریایی در بین مردم است.
کشوری با 3000 کیلومتر مرز آبی که یک کشور دریایی باید باشد نباید مردم آن تا این حد با دریا بیگانه باشند.


ای کاش نمونه این کار برای کشتی ها نیز انجام شود. مثلا کشتیایران - اراک به عنوان اولین کشتی اقیانوس پیمای ساخت ایران، بعد از بازنشستگی تبدیل به موزه شود.

همچنین برای ایام عید اگر بازدید ازیکی از کشتی های نفتکش نیز در برنامه بازدیدهای نوروزی مسافرین قرار گیرد، کمکی خواهد بود به مردم ایران تا ببینند که فرق کشتی اقیانوس پیما با لنچ چوبی چیست!!. کشور دریایی با مردم کشتی ندیده ... !
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: