تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۹۰۴
تعداد بازدید: ۱۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
مدیر عامل شرکت بین‎ المللی فولتون یاتز قشم گفت: توان کشتی ‎سازی ‎های داخلی بسیار بالاتر از آن است که دولت تصور آنرا می‌ کند، البته امکان دارد در بعضی از قسمت ها ضعف‌ هایی وجود داشته باشد که باید دولت در جهت رفع آنها به بخش خصوصی کمک کند.
به گزارش مارین نیوز، مدیرعامل شرکت بین‎المللی فولتون یاتز قشم در گفت‌وگو با خبرنگار بیست و پنجمین همایش هماهنگی ارگان‎های دریایی با بیان اینکه توان ساخت شناورهای مختلف در کشور وجود دارد، اظهار داشت: شرکت ‎های کوچک و بزرگ شناورسازی در کشور توانایی و تخصص لازم را برای نوسازی و بهسازی شناورهای فرسوده تجاری و مسافری دارند و مهم فقط اراده مسوولان دولتمردان است که باید مطابق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر استفاده از توان داخلی متمرکز شود. 
علی زمانی ناصر با بیان اینکه باید نقاط ضعف کشتی ‎سازی ‎ها شناسایی شود، اظهار کرد: توان کشتی ‎سازی ‎های داخلی بسیار بالاتر از آن است که دولت تصور آنرا می‌ کند البته امکان دارد در بعضی از قسمت ها ضعف‌ هایی وجود داشته باشد که باید دولت در جهت رفع آنها به بخش خصوصی کمک کند.

مهاجرت نیروهای متخصص به دلیل نبود بازار داخلی
وی افزود: ما نیروهای متخصص برجسته‎ ای داریم که به دلیل نبودن بازار داخلی، به کشورهای اروپایی و حتی آمریکایی مهاجرت کرده و در آنجا فعالیت می‎ کنند این در حالی است که شرکت‎ های داخلی این افراد را جذب، تربیت و کارآموخته می‎کنند و زمانی که به یک متخصص کارآموخته تبدیل می‎ شوند به دلیل نبود بازار کار به خارج از کشور می ‎روند.
به گفته زمانی ناصر، شرکت ‎های داخلی، نیروهای متخصص، دانش کار و مدیریت توانمند دارند بنابراین اگر دولت از آنها حمایت کند بدون شک می‌ توانند با طرحی برنامه‌ ریزی شده نیاز داخل را به شناورهای تجاری و مسافری رفع کنند.
مدیر عامل شرکت بین ‎المللی فولتون یاتز قشم با بیان اینکه در این همایش باید تعیین شود که دولت واقعا قصد حمایت از صنعت کشتی سازی را دارد یا خیر؟ گفت: باید گفته شود که اگر واقعا دولت می‌ خواهد صنعت کشتی‎ سازی و دیگر صنایع دریایی در کشور رونق گیرد طرح کمیته وجوه اداره شده راهکار خوبی نیست، باید از راه درست و بدون خطایی وارد شود.
وی افزود: زیرا در طرح کمیته وجوه اداره شده، بودجه ‎ای کنار گذاشته شد و فقط به شرکت ‎هایی خاص که روابطی خاص داشتند تعلق گرفت و از آنجایی که این طرح بدون شناسایی توانایی ساخت در یارد شرکت ‎ها و نیاز بازار پیش رفت و شناورهایی ساخته شد که از نظر زمان و هزینه قابل صرفه و اقتصادی نبود، فقط اعتبارات کمیته وجوه اداره شده را به هدر داد.
زمانی ناصر خاطرنشان کرد: جایی که تخصص برای تخصیص تسهیلات بررسی نشود و رابطه حکم کند، رانت شکل می‎ گیرد.
وی اعلام کرد: بنابراین باید در این همایش مشخص شود که اگر قرار بر آن است که به منظور توسعه حمل و نقل دریایی، باید شناورهای فرسوده تجاری و مسافری به کمک طرحی شبیه کمیته وجوه اداره شده نوسازی شود، ابتدا شناورسازی‎ها، نیازهای کشور و توانمندی هر کدام از شرکت‎ ها بررسی شود و بعد با طراحی نقشه ساخت شناورهای مورد نیاز و تحویل آن به شناورسازی‎ های توانمند اقدام به ساخت شناورهای مختلف شود و پس از آن شناور به مشتری واگذار و یا فروخته شود.
زمانی ناصر افزود: باید در صنعت شناورسازی نیز مانند خودرو سازی عمل شود و شناورهای ساخته شده توسط لیزینگ ‎های مختلف با شرایط خاص به فروش رسد بنابراین لازم است برای این ثنعت نیز لیزینگ کشتی راه اندازی شود.
وی درباره شعار این همایش مبنی بر «توسعه حمل و نقل دریایی با تمرکز بر اقتصاد مقاومتی» گفت: اگر اصل ماجرا را بنگریم این شعارها برای آن انتخاب می‌شوند که اجرایی شوند اما متاسفانه تاکنون در اغلب همایش‎ ها این اتفاق رخ نداده است و شعارها فقط در حد همان شعار و حرف باقی مانده است، البته امیدواریم در این همایش با توجه به آنکه شعار انتخاب شده که نیاز واقعی کشور در راستای توسعه اقتصاد دریایی است، با تعریف راهکارهای مختلف و هم‌ افزایی بین ارگان‌ها و دولت اجرایی شود.
زمانی ناصر خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهایی که موجب می‎ شود هم شعار این همایش اجرایی شود و هم بخش صنعت دریایی به ویژه شناور سازی در کشور رونق گیرد این است که دولتمردان به کارخانه‌ های صنایع دریایی و یاردهای کشتی ‎سازی بروند و شیوه کار آنها، چگونگی عملکرد پرسنل و مهندسان و توانایی آنها را از نزدیک بنگرد تا بتواند برای رفع مشکل آنها چاره‎ای اندیشه کند، زیرا تا زمانی که دولت از دور به این صنعت نگاه بیندازد نمی تواند مشکلات آنها را که در لایه‌های مختلف کار وجود دارد، دریابد.
مدیر عامل شرکت بین ‎المللی فولتون یاتز قشم با بیان اینکه صنعتگران هم باید با نگاه بین‎ المللی به کار خود نظر اندازند نه با نگاه داخلی، اظهار کرد: امیدواریم این همایش بستری باشد تا دولت را بیدار و آگاه کند و موجب همگرایی بیشتر دولت با بخش خصوصی دریایی شود.

گفتنی است، بیست و پنجمین همایش هماهنگی ارگان‎های دریایی با شعار "توسعه حمل و نقل دریایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی" 10 و 11 بهمن ماه امسال به میزبانی شرکت تایدواتر خاورمیانه و تولیت دبیرخانه هماهنگی ارگان‎های دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در چابهار برگزار خواهد شد. در حاشیه این همایش 3 نشست تخصصی با محوریت "توسعه حمل و نقل دریایی ایمنی و امنیت دریانوردی"، "لجستیک بندری و نقش بخش خصوصی در توسعه دریایی" و "حفظ محیط زیست دریایی اساس توسعه پایدار" برگزار می‌شود. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: