تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۹۳۰
تعداد بازدید: ۱۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
بنادر تجاری بر اساس قوانین و مقررات حاکم و برخورداری از مزایا و تسهیلات قانونی در سه دسته مناطق ویژه اقتصادی بندری، مناطق آزاد بندری و عادی قرار گرفته‌ اند که بر اساس آن‌ ها ارزیابی و دسته‌بندی می‌ شوند.
به گزارش مارین نیوز، در بخش بنادر تجاری و پایانه‌ های نفتی کشور، موقعیت، امکانات اصلی و نوع خدماتی که ارائه می‌ دهند آن‌ ها را دسته‌ بندی می‌کند. بنادر تجاری بر اساس قوانین و مقررات حاکم و برخورداری از مزایا و تسهیلات قانونی در سه دسته مناطق ویژه اقتصادی بندری، مناطق آزاد بندری و عادی قرار گرفته‌اند. همچنین پایانه‌ های نفتی که توسط شرکت پایانه‌ های نفتی ایران مدیریت می‌ شود به‌ عنوان مناطق عملیاتی نفتی شناخته می‌ شود. که در ادامه دسته‌ بندی بنادر تجاری کشور ارائه و سپس به معرفی هر یک پرداخته می‌ شود.

مناطق ویژه اقتصادی
بندر شهید رجایی، بندر امام خمینی، بندر بوشهر و بندر امیرآباد، بندر نوشهر و بندر آستارا از مناطق ویژه و مهم اقتصادی در کشور به شمار می‌ روند. و اما بندر انزلی، بندر خرمشهر، بندر آبادان و همچنین بندر چابهار از مناطق مهم آزاد در کشورند. خارگ، عسلویه، بهشهر (نکا)، ماهشهر، سیری، لاوان نیز از مناطق عملیاتی نفتی در کشور هستند که می‌ توان به آنها اشاره کرد.

منطقه عملیاتی نفتی عسلویه
بندر عسلویه یکی از بنادر استان بوشهر است. از زمانی که بر اساس سیاست‌ های ایران روند توسعه میدان‌ ها نفت و گاز مشترک در منطقه ویژه انرژی پارس به مرکزیت بندر عسلویه آغاز شد. تأسیس پایانه صادرات مواد نفتی در این منطقه نیز مورد توجه قرار گرفت. در حال حاضر در پایانه‌ های عسلویه سیستم‌ های نوین رایانه‌ ای برای اجرای عملیات صادرات میعانات گازی تأسیس شده است. در حال حاضر انتقال میعانات گازی به کشتی‌ ها به‌وسیله گوی‌ های شناور spm انجام می‌ شود. 
از موارد توانایی‌ ها و اقدامات عملیاتی این بنادر می‌ توان به پذیرش نفتکش در گودی‌ های شناور، شدت‌ جریان بارگیری نفت‌ کش، سیستم آتش‌ نشانی گوی و سیستم‌ های دقیق اندازه‌ گیری نفت خام و عملیات 24 ساعته همچنین خدمات شناوری ازجمله قایق‌ های بند گیری راهنمابر / نفربر اشاره کرد.

منطقه عملیاتی نفتی بندر ماهشهر
ذخیره سای فراورده‌ های پالایشگاه آبادان و نیز صادرات و واردات فراورده‌ های مختلف در پایانه نفتی ماهشهر صورت می‌گیرد. در حال حاضر بیشتر فعالیت‌ های شرکت پایانه‌ ها در ماهشهر بر عملیات دریایی (پهلودهی و جداسازی کشتی‌ های فراورده) و ارائه خدمات ایمنی، تجسس و نجات به شرکت پالایش نفت آبادان متمرکز است. 
بر اساس پیش‌ بینی‌ ها و برنامه‌ های آینده، در راستای توسعه فعالیت شرکت در بخش‌ های مختلف صادرات فرآورده‌ های نفت، گاز و پتروشیمی، پایانه ماهشهر به یکی از فعالترین پایانه‌ های شرکت تبدیل خواهد شد.

مناطق عملیاتی نفتی سیری
جزیره سیری در حدود 72 کیلومتری خط ساحلی ایران در جنوب بندرلنگه و 40 کیلومتری غرب جزیره ابوموسی واقع‌ شده است، این جزیره 18 کیلومتر مربع وسعت دارد، طول تقریبی جزیره 5/6 کیلومتر و عرض آن حدود 3 کیلومتر است. مناطق نفتی منطقه سیری شامل میدان الوند، میدان مشترک نصرت، میدان اسفند، میدان‌ ها نفتی سیوند و دنا همچنین میدان مشترک فروزان است. 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: