تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۹۳۹
تعداد بازدید: ۱۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
با رای نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی موظف شد جهت کاهش انتظار نوبت کشتی‌های تجاری نسبت به توسعه و تکمیل بنادر و تاسیسات بندری و تامین تجهیزات مورد نیاز دریایی و بندری کشور اقدام کند.
به گزارش مارین نیوز، در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 10 بهمن) مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد حذف ماده 3 شامل الحاق سه بند به لایحه اصلاح قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر با 121 رأی موافق، 59 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
بنابر این گزارش محسن بیگلری در تذکری با انتقاد به بندهای الحاقی به این لایحه گفت: چرا از ورود دیوان محاسبات به حسابرسی سازمان بنادر ممانعت می شود؟
دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: دیوان محاسبات بر سازمان بنادر نظارت دارد.
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی نیز با استناد به اصل 55 قانون اساسی در اخطاری گفت: متاسفانه روندی شروع شده که تعدادی از سازمان ها از شمول دیوان محاسبات خارجی می شوند، لذا باید این سوال را پرسید که این روند تا کی ادامه دارد و به اصطلاح کجا ترمز می گیرد؟
حسینعلی حاجی دلیگانی ادامه داد: دیدگاه ما افزایش نظارت ها است، لذا به نظر می رسد این اقدام یعنی اضافه شدن بندهایی به لایحه در راستای خارج شدن سازمان بنادر از حسابرسی دیوان محاسبات با مفهوم و پیام اصل 55 قانون اساسی مغایرت دارد.
علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار گفت: موارد فوق در لایحه دولت نبوده است و کمیسیون مربوطه آن را به لایحه اضافه کرده که البته اشکالاتی دارد اما این اشکالات مشمول قانون اساسی نمی شود، در واقع به نظر من هم اشکال وارد است.
همچنین سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در دفاع از این ماده لایحه اصلاحی گفت: بند 11 یکسری امتیازات برای سازمان بنادر دارد، چرا که توسعه بنادر و راحت تر شدن ترخیص کالاها را به دنبال دارد.
صدیف بدری ادامه داد: سازمان بنادر چه کم از سازمان گسترش و توسعه بنادر در ایران دارد؟ در واقع نه تنها اهمیت آن کمتر نیست، بلکه می توان گفت در رأس اهمیت قرار دارد.

گفتنی است، در ادامه نمایندگان بند دو ماده واحده قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر را با افزوده شدن عبارت «از محل سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی» اصلاح کردند.
براساس بند دو ماده واحده قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر، سازمان بنادر و دریانوردی موظف است جهت کاهش انتظار نوبت کشتی‌های تجاری نسبت به توسعه و تکمیل بنادر و تاسیسات بندری و تامین تجهیزات موردنیاز دریایی و بندری کشور در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری-صنعتی از محل منابع داخلی خود مندرج در بودجه سنواتی و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی اقدام کند.
از ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه ۱۲۱ رای موافق، ۵۹ رای مخالف و ۸ رای ممتنع به پیشنهاد رئیس کمیسیون اصل ۴۴ قانون اساسی داده شد.


منبع: خانه ملت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: