تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۹۴۴
تعداد بازدید: ۱۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
بندر چوئبده همان مکانی که روزی رونق بسیار داشت، حالا در انتظار تدبیری نو برای فعالیت دوباره تجار است.
 به گزارش مارین نیوز، افزایش قیمت سوخت در بندر چوئبده مالکان شناورهای تجاری را از کار بیکار کرده است. بندر چوئبده همان مکانی که روزی رونق بسیار داشت و حالا در انتظار تدبیری نو برای فعالیت دوباره تجار است.
داستان رکود تدریجی تجارت از این بندر مرزی از زمانی شروع شد که دولت تصمیم گرفت برای مبارزه با قاچاق سوخت در اروندرود و سایر آبهای مرتبط بهای سوخت را افزایش دهد.


اما تجار ادعا می کنند: این افزایش سوخت آنقدر ماجرا را شور کرده که تجارت آنها را از این بندر از رونق انداخته و بیکاری را به دنبال داشته است.
سوختی که از پارسال بهایش 700 تومان بیشتر شده و به 2100 تومان رسیده است.
علی غافلی از صادر کنندگان سابق بندر که از 9 ماه پیش بیکار و بی درآمد شده می گوید: اوایلِ سال 94 وقتی که سوخت با بهای کم در اختیار صاحبان شناور قرار می گرفت قاچاق سوخت هم در اروندرود و مرز آبی عراق آغاز شد و تا جایی پیش رفت که دولت تصمیم گرفت برای توقف فروش غیر قانونی گازوییل به صیادان عراقی چاره ای بیاندیشد.
عزیزالله عیدانی از صادرکنندگان کنونی بندر می گوید: با گران شدن سوخت، قاچاق هم به دلیل اینکه صرفه اقتصادی ندارد تقریبا به صفر رسید اما تر و خشک با هم سوختند و حالا همه تجار دچار مشکلات اساسی شده اند.
او می گوید: قبلا 320 شناور در این بندر فعال بود ولی گرانی سوخت موجی از بیکاری به راه انداخت و مالکان شناورها را خانه نشین کرد.
به گفته او الآن فقط 70 لنجداری که توانایی مقابله با گرانی سوخت را دارند در بندر چوئبده مشغول تجارتند.
احمد میرزاده از کارکنان بندر چوئبده هم ادامه داد: 320 شناور در بندر فعال بودند هر شناور با 6 خدمه و یک ملوان ؛ در واقع با هر شناور روزی 6 خانوار تامین می شد.
او می گوید: صاحبان ماشین آلات و کارگران تخلیه و بارگیری را هم که به این جمع اضافه کنیم هزاران نفر شغل خود را از دست داده اند و به آمار بیکاری اضافه شده اند.
محسنی از تاجران بندر هم می گوید: همه شناورها در بندر به گِل نشسته اند و ملوانان بیکار شده اند حالا بعد از مهاجرت از این شهر مرزی، بیکاری، جرایم و ترک تحصیل کودکانی که پدرانشان بیکار شده اند دور از انتظار نیست.
ماضی فرحانی مسئول تعاونی بندر چوئبده که خود نیز دستی در صادرات دارد و به واسطه فعالیتش با تمام تجار در ارتباط است با یک حساب سرانگشتی مدعی شد، فقط رفع مشکل سوخت می تواند دیگر معضلات اجتماعی را از پیش رو بردارد.
او با یک حساب و کتاب ساده، از نبود صرفه اقتصادی و 5 میلیون تومان ضرر در هر سفر گفت و گفت: ملوان هر شناور کوچک با ظرفیت 50 تا 70 تن کالا برای حمل بار خود 4 میلیون تومان دریافت می کند در حالی که میانگین هزینه های جانبی شامل عوارض، سوخت، مانیفیست و مواد مورد نیاز سفر،  9 میلیون تومان است.
رجبی مدیر گمرک آبادان هم با انتقاد از راهکار افزایش قیمت سوخت گفت: با اوصافی که گذشت امروز این مشاغل از دست رفته، انواع معضلات گریبان مردم منطقه را گرفته و 50 فروند شناوری که ماهانه بندر را به مقصد کشورهای همسایه ترک می کردند دیگر توان خروج ندارند.  
علی غافلی اما رونق بندر تجاری چوئبده و روبراه شدن اوضاع زندگی حداقل 2 هزار خانواده مرزنشین را در گرو تدابیر جدی دولت می داند.



منبع: iribnews.ir
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: