تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۹۴۵
تعداد بازدید: ۱۲۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان از کاشت 9 میلیون اصله نهال مانگرو در سواحل این استان از سال 1370 تاکنون خبر داد.
به گزارش مارین نیوز، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با بیان اینکه سال گذشته حدود 400 هزار اصله و امسال نیز 100 هزار اصله نهال مانگرو در شهرستان های بندرعباس، قشم، میناب و سیریک کشت شده است، اظهار داشت: از حدود یک میلیون و 134 هزار هکتار جنگل در استان، 800 هزار هکتار آن جنگل های رویشی و 21 هزار جنگل های مانگرو (حرا و چندل) هستند که هرمزگان از این نظر رتبه نخست را در کشور دارد.
امید ذاکری بیان داشت: گونه چندل به طور ویژه تنها در خور آذینی شهرستان سیریک از استان هرمزگان رویش دارد و تنها گونه درختی زنده زای کشور محسوب می شود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: جنگل های مانگرو محل زاد و ولد بسیاری از آبزیان به ویژه میگو است و تحقیقات ثابت کرده در محل رویش جنگل های مانگرو صید آبزیان بیشتر از سایر نقاط است.
وی تصریح کرد: جنگل های مانگرو در زمین های جزر و مدی استان هرمزگان در طول نوار ساحلی از منطقه سایه خوش بندرلنگه تا خور کرتی مرز استان هرمزگان با سیستان و بلوچستان در خورها، مسیل ها و کنار رودخانه ها رویش دارند.
وی ادامه داد: افزایش تولید آبزیان، تقویت زیستگاه پرندگان و حشرات، حفاظت از خاک و جذب اکوتوریسم از اهداف کشت و توسعه جنگل های مانگرو است.
ذاکری اظهار کرد: تمام جنگل های هرمزگان جزو جنگل های حفاظتی محسوب می شوند که هرگونه برداشت از چوب این جنگل ها به طور کامل ممنوع است و بهره برداری از محصولات غیر چوبی مانند گیاهان دارویی، صنعتی و میوه های خوراکی طبق طرح تصویب شده در کمیته فنی اداره های منابع طبیعی و آبخیزداری استان امکان پذیر است.

گفتنی است، جنگل های مانگرو (شامل حرا و چندل) بر روی خاک های لجنی حاصل از فرسایش سواحل رشد کرده و با جز و مد دریا بر روی آب شناور هستند و برگ های این درختان آب دریا را فیلتر و برای استفاده شیرین می کنند. 
50 درصد از آبزیان خلیج فارس و دریای عمان در جنگل های حرا تخم ریزی می کنند. 
جنگل های دریایی حرا از اول خرداد به مدت یک ماه، گل های خوشه ای زرد رنگ می دهند و از آخر مرداد بذر حرا برای تولید نهال از این درختان برداشت می شود که با مشارکت مردم بومی ساحل نشین بذرها برداشت و کاشت نهال در آبان انجام می شود. 
گونه چندل با نام علمی Rhizophora mucronata از تیره Rhizophoraceae است که تعداد تیره های آن در جهان چهار جنس و 16 گونه عنوان شده که در ایران یک گونه آن به نام چندل در خور آذینی از توابع شهرستان ساحلی سیریک رویش دارد. 
تالاب آذینی در فاصله 35 کیلومتری شهرستان سیریک و در فاصله 210 کیلومتری بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع است.
درختان چندل از لحاظ تنوع اکولوژی و موقعیت جغرافیایی خاص، زیستگاه ارزشمند گونه های جانوری و گیاهی بوده و یکی از ناحیه های مهم زمستان گذرانی پرندگان در معرض خطر انقراض می باشد.
گیاه چندل درختچه ای پرشاخه به ارتفاع 10 متر باپوست قهوه ای و قرمز است.
از ویژگی های گونه چندل زنده زائی است، به طوریکه نونهال، دوره ای از رشد خود را بر روی پایه مادری می گذراند و پس از اینکه طول ریشه به 30تا 40 سانتیمتر رسید از شاخه جدا شده و با توجه به مخروطی شکل بودن آن، پس از سقوط آزاد بطور مستقیم در صورتی که در زمان جزر دریا باشد، در خاک فرو رفته و پایه جدیدی را ایجاد می نماید.
از مساحت هفت میلیون و 200 هزار هکتاری استان هرمزگان، 6 میلیون و 900 هزار هکتار جزو عرصه های منابع طبیعی است که یک میلیون و 100 هزار هکتار آن جنگل، چهار میلیون و 93هزار هکتار مرتع و یک میلیون و 565 هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می دهد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Ukraine
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
0
انشاء الله با کوچکتر شدن استان هرمزگان، به وضعیت این سواحل بیشتر رسیدگی شود.

از عجایب خلقت که فقط در ایران قابل مشاهده است اینست که 50 درصد سواحل جنوب کشور (با انضمام 14 جزیره) همگی در اختیار یک استان (هرمزگان) است!!!!.

نمیتوان انتظار داشت که مدیران یک استان به تنهایی 50 درصد سواحل جنوب کشور را بدرستی مدیریت کنند. اصولا ما از این مدیرها در ایران نداریم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: