تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۹۴۸
تعداد بازدید: ۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
طی سالهای اخیر رقابت سنگینی بر سر تصاحب سهم بیشتر از بازار ساخت و تعمیر کشتی، نه تنها در کشور بلکه در در دنیا وجود داشته است، که در این میان برخی سهم بیشتری را در این بازار به خود اختصاص داده‌اند.
به گزارش مارین نیوز، کشورهای چین، کره و ژاپن در سالهای گذشته نزدیک به 90 درصد تناژ ساخت کشتی را به خود اختصاص داده‌اند. کشورهای فوق چند دهه اخیر با توجه به تاثیرات بسیار قابل‌توجه این صنعت بر صنایع جانبی و همچنین اشتغال ایجادشده، برنامه‌های گسترده‌ای برای حمایت و پشتیبانی از صنایع فوق به اجرا گذاشته‌اند. مهم‌ترین این ابزارها تسهیلات مناسب و جذابی بوده که توانسته است سفارشات بین‌المللی فراوانی را به آن‌ها به ارمغان آورد.

سهم ایران در بازار ساخت کشتی چقدر است
ساخت کشتی در ایران از دهه 60 مدنظر بوده و نمونه‌هایی نیز ساخته‌شده ست. اما هیچ‌گاه به‌صورت جامع روش‌های حمایتی و پشتیبانی آن موردتوجه واقع نشده و سازوکار مناسب انجام‌نشده است. در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در راستای توسعه ظرفیت ساخت و تعمیر کشتی صورت گرفته است. 
خوشبختانه ساخت شناورهایی همچون نفت‌کش 113 هزار تنی و کشتی‌های کانتینر بر، در سالهای گذشته توانایی فنی در این بخش را اثبات کرده است، ولی به خاطر مشکلات موجود به‌صورت متوسط حداکثر 10 درصد از ظرفیت موجود استفاده‌شده است، بر این اساس ظرفیت بسیار مناسبی وجود دارد که می‌توان با فعال‌سازی آن علاوه بر توسعه اشتغال، زمینه جذب سهم بیشتری از بازار نیازهای گسترده داخلی را به سمت کشتی‌سازان کشور، فراهم کرد. 
در بخش تعمیرات نیز به لحاظ ناوگان گسترده کشور بازار خوبی وجود داشته و نسبتاً فعالیت در این بخش با روند بهتری در جریان است. البته در این بخش تأمین تجهیزات و ارتباط با تأمین کنندگان خارجی نیز حائز اهمیت بوده و باید موردتوجه قرار گیرد. 
گفتنی است، آخرین وضعیت صنعت ساخت و تعمیر شناورها را می توانید در کتاب آمارنامه دریایی که توسط ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری تهیه و به چاپ رسیده است، ملاحظه نمایید. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: