تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۹۵۸
تعداد بازدید: ۱۴۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴
در سال های اخیر رتبه ایران در تعداد مقالات حوزه مهندسی دریا رشد قابل توجهی داشته به طوری که در سال 2016 جایگاه ششم دنیا و اول خاورمیانه را به خود اختصاص داده است و این درحالی است که 20 سال قبل ایران در رتبه ی 50 دنیا قرار داشته است.
به گزارش مارین نیوز، دانشگاه ها و مراکز علمی کشور در حوزه علوم و فنون دریایی پس از انقلاب روند رو به رشدی را در پیش گرفته است و با تدوین سیاست های حمایتی مناسب در سال های اخیر می توان از حداکثر پتانسیل موجود در کشور به نحو احسن استفاده  کرد.
در سال های اخیر رتبه ایران در تعداد مقالات حوزه مهندسی دریا رشد قابل توجهی داشته به طوری که در سال 2016 جایگاه ششم دنیا و اول خاورمیانه را به خود اختصاص داده است و این درحالی است که20 سال قبل ایران در رتبه ی 50 دنیا قرار داشته است. رتبه ایران در این شاخص تقریبا بیشترین رشد را در دنیا طی سال های اخیر تجربه کرده و خوشبختانه طبق اخرین آمار این رشد ادامه دارد.
انتشار مقالات علمی، توسعه فعالیت های پژوهشی، ارتقا و اعتلای سطح دانش نظری و علمی را نشان می دهد و ارتباط بین پژوهشگران، اندیشمندان را فراهم می آورد،  تعدا مقالات چاپ شده در مجلات معتبر خارجی از جمله شاخص های مهم ارزیابی وضعیت علم و فناوری هر کشور است.

میزان رشد تعداد مقالات چاپ شده در حوزه مهندسی دریا از 1995 تا 2016 - www.scimagojr.com 

دانشگاه ها در مقام مولد دانش و نهاد انتشار آن، نقش گسترده و کلیدی را در نوآوری ایفا می کند. به لحاظ اهمیت و نقش کارآفرینی در روند توسعه کشور در دهه گذشته، دانشگاه های کشورهای درحال توسعه با توجه به نیازها و امکانات خود برنامه های آموزشی و پژوهشی ویژه و متنوعی برای آموزش و تربیت کارآفرینان به اجرا گذاشته اند. به عبارت دیگر همچنان که اقتصاد کشور، قوانین و مقررات و نیازهای بازار کار، درحال به روز رسانی می باشد، نظام های آموزش عالی نیز در تلاش اند تغییراتی در برنامه های خود ایجاد کنند و با توسعه اقتصادی بازار کار هماهنگ شوند.
با توجه به وسعت حوزه های فناورانه دریایی رشته های متنوعی در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور ایجاد شده است. آمار تعداد رشته های دریایی متنوع بوده و تقریبا در تمامی مقاطع با شرایط کشورهای پیشرفته دنیا، رشته های تحصیلی مرتبط در کشور راه اندازی شده است. بنا به آخرین آمار موجود بیش از 60 مرکز دولتی با مجموع 92 رشته و 25 مرکز غیردولتی با مجموع 43 رشته علوم دریایی در کشور مشغول فعالیت است.


تعداد رشته ها و مراکز دولتی و غیردولتی دارای رشته های علوم دریایی - آمارنامه دریایی ایران

همچنین در زمینه تحقیقات و توسعه تکنولوژی دریایی و ایجاد کسب و کارهای نوین، نیاز به دانش آموختگان متخصص به شدت احساس می شود. تعداد دانشجویان رشته های دریایی در گروه های آموزشی مختلف بیش از 14هزار نفر می باشد که حدود 3 درصد از کل دانشجویان کشور را شامل می شود.

مقایسه تعداد کل دانشجویان و دانشجویان رشته های دریایی در گروه های آموزشی - آمارنامه دریایی ایران

تقویت بنیه و ظرفیت های علمی و تربیتی اساتید متخصص در حوزه دریا یقینا موجب رشد پژوهش و رسیدن به فناوری های مورد نیاز کشور در این زمینه می گردد. با گسترش رشته های دریایی در دانشگاه های کشور شاهد افزایش جذب هیئت علمی بوده ایم به گونه ای که هم اکنون تعداد اعضای هیئت علمی رشته های دریایی کشور بیش از 560 نفر است.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
چه فایده وقتی حتی قادر به تعمیرات یک کشتی اقیانوس پیماهم نیستیم حالا بهترین باسوادها رو داشته باشیم آخرش باید برویم التماس کشورهای عربی برای رزرو تعمیرات کشتی
ناشناس
|
Ukraine
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
0
0
تفاوت جایگاه علمی ما با جایگاه صنعتی در حوزه صنایع دریایی بخوبی نشان میدهد که فعالیتهای علمی ما در جهت نیازهای صنعتی نبوده وبیشتر به سمت مقاله نویسی محض هدایت شده ایم.

نکته بعدی اینست که هنوز در ایران منابع علمی فارسی رشته مهندسی دریایی بسیار بسیار فقیر و ضعیف است وشاید یکی از ضعیفترین رشته های مهندسی از نظر منابع فارسی در ایران باشد.

بخش مهمی از این فقر منابع بدلیل اینست که اساتید دانشگاه ها و دانشجویان کارشناسی ارشد ودکتری بجای نوشتن کتابهای علمی قوی و پرمایه تبدیل به تولید ماشین مقاله نویسی شده اند و انرژی خود را بصورت رایگان صرف رونق مجلات خارجی میکنند.

تا زمانیکه به این درک علمی نرسیم که "باید غنی ترین منابع علمی را به زبان فارسی داشته باشیم" نمیتوانیم به رشد علمی واقعی کشور امیدوار باشیم.

یکی ازکوچکترین فاکتورهای رشد علمی کشور تولید مقاله است که متاسفانه بدلیل اغواگری و درشت نمایی برخی سازمانهای بین المللی ومهم، جایگاه آن بیش از حد پر رنگ شده. چرا؟ چون آنها بیشترین بهره را ازمقاله نویسی ومقاله بازی!! ما میبرند در حالیکه حتی دانشجوی لیسانس ما بعضا برای پیش پا افتاده ترین مطالب علمی هیچ منبع فارسی ای در اختیار ندارند.

چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید؟

بسیار ممنون خواهیم شد اگر مارین نیوز عزیز در گزارش بعدی یک مقایسه ای از تعداد کتابهای فارسی چاپ شده در سنوات قبل ارائه دهد تا بتوان یک مقایسه علمی واقعی انجام داد. باید ذهنیت اساتید خودمان را تغییر دهیم تا پیشرفتهای واقعی علمی داشته باشیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: