تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۹۶۴
تعداد بازدید: ۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری، اقدام به تأسیس مرکزی برای حمایت از کسب‌ و کارهای فناورانه در حوزه صنایع دریایی کرده‌ اند.
به گزارش مارین نیوز، با بروز بحران ‌های مالی در عرصه انواع تجارت ‌های سنتی، امروزه قسمت اعظمی از گردش مالی در اقتصاد کشورهای پیشرفته جهان با تمرکز بر ارزش ‌افزوده حاصل از تحقیقات مختلف حاصل می ‌شود، به‌ طور معمول این مسیر توسط شهرک ‌های تحقیقاتی، پارک‌ های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری مدیریت می‌ شود. 
در این خصوص، معاون مرکز تخصصی فناوری و نوآوری مهندسی دریا با اشاره به ظرفیت‌ های بزرگ اقتصادی کشور در حوزه صنایع دریایی و عدم توجه جدی به این عرصه و همچنین نو بودن این عرصه اقتصادی برای ایجاد استارت آپ ‌های مختلف، اظهار داشت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر بعنوان طلایه‌ دار علوم مهندسی در ایران و همچنین تأسیس اولین دانشکده دریایی در کشور، تصمیم به تأسیس مرکزی برای حمایت از کسب ‌و کارهای فناورانه در حوزه صنایع دریایی گرفت، این مرکز که با نام مرکز نوآوری دریایی امیرکبیر شناخته می‌ شود، تلاشی برای دستیابی به نسل سوم مراکز رشد در حوزه صنایع دریایی است. 
مجتبی برجسته افزود: با توجه به نوع فعالیت این مرکز و لزوم نزدیکی این مراکز به بازارهای هدف، تصمیم گرفته شد که این مرکز در بزرگترین بازار صنایع دریایی کشور و در یک مرکز آکادمیک تأسیس گردد. بدین ترتیب این مرکز در پردیس بندرعباس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تأسیس شد. برای این منظور دانشگاه صنعتی امیرکبیر حمایت ‌های مالی و صنعتی فراوانی اختصاص داده است. 


حمایت‌ های بسیار ارزشمند 
وی بیان داشت: با توجه به اهمیت موضوع، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش ‌بنیان دریایی به نمایندگی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین دیگر ارگانهای دریایی کشور حمایتهای بسیار ارزشمندی از تأسیس این مرکز نموده‌ اند. 
معاون مرکز تخصصی فناوری و نوآوری مهندسی دریا تصریح نمود: برای افزایش حداکثری تأثیر این مرکز در سطح منطقه، مذاکرات مختلفی با تمامی صنایع دریایی منطقه‌ای شامل صنایع کشتی‌سازی، صنایع شیلات، مناطق آزاد تجاری قشم و کیش، سازمان بنادر و دریانوردی، تاسیسات دریایی و … مذاکرات مختلفی صورت گرفته است. همچنین گفتگوهای متعددی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی علاقه‌مند به فعالیت در عرصه دریایی نیز به‌منظور جذب سرمایه‌ اولیه صورت گرفته است که برخی از آن‌ها نیز به نتیجه رسیده است. 

چشم‌انداز مرکز تخصصی فناوری و نوآوری مهندسی دریا 
برجسته با اشاره به چشم‌ انداز این مرکز در سالهای آتی و تبدیل آن به قطب حمایت از کسب ‌و کارهای فناورانه دریایی در کشور ادامه داد: علاوه بر گفتگو با دانشگاه‌ های دریایی کشور، هم ‌اکنون مذاکرات بین ‌المللی بسیار خوبی برای همکاری ‌های بین ‌المللی بین این مرکز و دانشگاه ‌های برتر دریایی دنیا صورت گرفته است که برخی از آنها وارد برنامه اجرایی نیز شده ‌اند. 
وی افزود: در فاز اول توسعه‌ای این مرکز، 8 تیم در حوزه پیش رشد، 10 تیم در سطح رشد و 3 تیم فناوری می‌توانند در این مرکز مستقر شوند. حوزه فعالیت این گروه‌ها در عرصه‌های مختلفی همچون صنایع دریایی تفریحی، تجاری، طراحی و ساخت تجهیزات شناورها، ساخت تجهیزات نوین صنایع شیلات و شناورهای خدماتی کوچک است. 
برجسته اظهار داشت: برخلاف تصور قبلی، هم ‌اکنون تمام ظرفیت این مرکز تکمیل و عضویت متقاضیان جدید به‌صورت غیرمستقر است. با توجه به ایجاد امکان استفاده تیم‌ های مستقر در کل کشور از امکانات و حمایت ‌های این مرکز، قابلیت عضویت مجازی تیم ‌ها نیز در این مرکز بر اساس آیین ‌نامه ارزیابی مشخصی نیز فراهم شده است. 

لازم به ذکر است، این مرکز با حضور مدیران صنایع دریایی کشور، مدیران ارشد استانی و صاحبان استارت ‌آپ‌ های دریایی بصورت رسمی در پردیس بندرعباس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح خواهد شد. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: