تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۹۷۳
تعداد بازدید: ۱۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
نتایج مطالعه محققان ایتالیایی نشان می دهد که ریزترین قطعات پلاستیکی، به تهدیدی جدی برای بزرگترین موجودات دریایی همچون کوسه ها و نهنگ ها تبدیل شده است.
به گزارش مارین نیوز از روزنامه ایندیپندنت، نتایج این مطالعه جدید حاکی است که آبزیان بزرگ مقادیر نگران کننده ای میکروپلاستیک مصرف می کنند.
این موجودات 'فیلتر فیدر' هستند یعنی با بلعیدن انبوه آب و طعمه های کوچک همراه آن، به پالایش آب اقیانوس ها کمک می کنند. 
آنها در این فرآیند، روزانه صدها تا هزاران متر مکعب آب می بلعند که احتمالا حاوی مقادیر زیادی میکروپلاستیک است.
محققان دانشگاه 'سیه نا' در ایتالیا در مطالعه ای کوسه نهنگ ها را در دریای 'کورتز' و نهنگ های موسوم به تیغ باله را در دریای مدیترانه مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که این موجودات دریایی به واسطه مصرف انبوه میکروپلاستیک، در معرض مواد شیمیایی سمی قرار دارند.
میکروپلاستیک ها به قطعات پلاستیکی کوچکتر از 5 میلی متر اطلاق می شود.
برخی از میکروپلاستیک ها مانند میکروبیدها (میکرودانه ها) که به محصولات بهداشتی و زیبایی اضافه می شوند، در کارخانه تولید می شوند و برخی نیز حاصل تجزیه قطعات پلاستیکی بزرگتر هستند. 
این پلاستیک ها در محیط های دریایی فراگیر هستند و مشخص شده است که حاوی مواد سمی مانند فلزات سنگین و فتالات ها (دی استرهای اسید فتالیک) هستند.
محققان قرار گرفتن در معرض سموم مرتبط با این پلاستیک ها را تهدید بزرگی برای سلامت آبزیان عنوان می کنند زیرا می توانند باعث تغییر هورمون هایی شوند که رشد و تکامل بدن، متابولیسم و عملکردهای تولید مثلی این جانداران را تنظیم می کنند.
این مطالعه در مجله Trends in Ecology & Evolution منتشر شده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: