تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۹۸۱
تعداد بازدید: ۱۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
مدیرکل توسعه پایدار سازمان محیط‌ زیست: در رابطه با خسارت‌ هایی که آلودگی محیط‌ زیست به اقتصاد وارد می‌کند، محاسباتی انجام شده است که با وجود آن چنین به نظر می‌آید که این خسارت‌ های فرامیلیاردی، رو به افزایش باشد.
زهرا جواهریان 
مدیرکل توسعه پایدار سازمان محیط‌ زیست 
مارین نیوز - در رابطه با خسارت‌هایی که آلودگی محیط‌ زیست به اقتصاد وارد می‌کند، محاسباتی انجام شده است که با وجود آن چنین به نظر می‌ آید که این خسارت‌ های فرامیلیاردی، رو به افزایش باشد. اگرچه این محاسبات به صورت اختصاصی تا به حال صورت نگرفته، اما در سطح کلان انجام شده است. براساس بررسی‌ های سازمان محیط زیست ۷ منطقه تعیین خسارت شده تا براساس آن مشخص شود آنها تا چه اندازه از نظر آلودگی، تخریب و... آسیب دیده‌ اند. ۲۳ منطقه نیز ارزش‌ گذاری اقتصادی شده تا مشخص شود فلان منطقه تا چه اندازه ارزشمند است. البته محاسبه این ارزش‌ ها سالانه انجام می‌ شود.
فرض کنید یک تالاب خشک شود، در حالی که ارزش هر یک هکتار آن ۸ میلیارد باشد یعنی سالی ۸ میلیارد به اقتصاد کشور آسیب می‌ زند. بر این اساس خسارت‌ ها محاسبه می‌ شود. البته در بخش‌ های جزئی تر نیز به تازگی فعالیت‌ هایی انجام شده و سازمان محیط‌ زیست قصد دارد دایره این محاسبات را گسترده‌ تر کند. برای مثال محاسبه خسارت آلودگی یک کارخانه است. طبق آنچه در قانون هوای پاک ذکر شده باید از آلوده‌ کننده خسارت دریافت کرد. بر این اساس هرچه آلودگی بالاتر باشد، خسارت بالاتر می‌ رود. براساس آخرین محاسباتی که بانک جهانی روی آلودگی هوا انجام داده، این مورد به تنهایی ۸ میلیارد دلار به تهران خسارت وارد کرده، اما هنوز خسارت‌ های حاصل از آلودگی‌ های دیگر زیست‌ محیطی محاسبه نشده است. در حالی که در بحث خسارت‌ های مطرح‌ شده منظر و نگاه به طبیعت هم می‌تواند یک مورد برای محاسبه باشد. برای مثال خسارت لذت نبردن از طبیعت نیز قابل محاسبه خواهد بود. با این وجود اقدام تازه‌ ای که در محیط‌ زیست در حال انجام است، می‌ تواند این محاسبات را تا حدودی دقیقتر هم کند. براساس این اقدام تازه قرار است دارایی‌ های محیط‌ زیست وارد حساب‌ های ملی یا حداقل جدول‌ های اقماری شود. مزیت ورود این دارایی‌ ها محاسبه GREEN GDP است که تا به حال در کشور انجام نشده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: