تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۹۹۱
تعداد بازدید: ۱۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) و چین توافق کردند نخستین پروژه همکاری مشترک دریایی خود را تا پایان سال جاری میلادی (2018)، اجرایی کنند.
به گزارش مارین نیوز از رسانه های سنگاپوری، توافق بر سر این اقدام پس از جلسه وزیران دفاع کشورهای آ.سه.آن و چانگ وان چوان، وزیر دفاع چین حاصل شد.
در این جلسه وزیران دفاع از استحکام رابطه آ.سه.آن و چین استقبال کرده و درباره راه‌های مختلف بهبود همکاری‌های عملی گفت و گو کردند. 


نگ انگ هن وزیر دفاع سنگاپور در پایان این جلسه بدون ارائه جزئیات دقیق تر از این همکاری مشترکت دریایی، ابراز داشت: چانگ وان چوان دوست خوب و قابل اطمینان آ.سه.آن است.
وی با تمجید از وزیر دفاع چین ادامه داد: او شخصا کارهای زیادی کرده تا همکاری‌های دو جانبه آ.سه.آن و چین، به سمت جلو حرکت کند.
وزیر دفاع چین نیز یادآور شد که چین و آ.سه.آن متحدان استراتژیک یکدیگر هستند و در سال 2013، شی جین پینگ رئیس جمهوری چین پیشنهاد تشکیل انجمن "چین- آ.سه.آن" را برای پیگیری هدف‌های مشترک داد.
به گفته وی، از آن پس تاکنون آ.سه.آن و چین ارتباطات و مبادلات دفاعی خود را افزایش داده اند تا با همکاری یکدیگر، یک رابطه دوستانه را ایجاد کرده باشند.
دیدار وزیر دفاع چین و وزیران دفاع آ.سه.آن در سنگاپور و در حاشیه "نشست وزیران دفاع آ.سه.آن (ADMM)"برگزار شد.
نشست وزیران دفاع کشورهای جنوب شرق آسیا آ.سه.آن در روزهای 5 تا 7 فوریه (16 ال 18 بهمن 96) در سنگاپور با شعار "تقویت همکاری، ایجاد مقاومت" درحال برگزاری است.
وزیران دفاع 10 کشور جنوب شرق آسیا در این نشست تا به این‌جا بر سر مقابله با تروریسم به طور مشترک و گسترش همکاری‌های دریایی با چین توافق کرده اند.
نشست وزیران دفاع آ.سه.آن، 12 سال پیش برای همکاری امنیتی کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا پایه گذاری شد و امسال کشور سنگاپور برای دومین بار میزبان آن است.
سنگاپور همچنین میزبان اجلاس دیگری با نام نشست وزیران دفاع آسیا و متحدان (ADDM-Plus) است که در سال 2010 (1389) با حضور کشورهای آ.سه.آن و استرالیا، چین، هند، ژاپن، نیوزلند، کره جنوبی، روسیه و ایالات متحده آمریکا، بر پا شد.
قرار است این دو نشست به صورت رسمی در ماه اکتبر سال جاری میلادی (مهر 97) برگزار شوند.
اتحادیه آ.سه.آن شامل کشورهای مالزی، اندونزی، تایلند، سنگاپور، ویتنام، فیلیپین، کامبوج، لائوس، برونئی و میانمار با بیش از 650 میلیون نفر هستند که در پهنه جغرافیایی جنوب شرق آسیا قرار دارند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: