تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۰۰۷
تعداد بازدید: ۲۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۳
نماینده شرکت دانش بنیان پژوهان صنعت هومهر گفت: بر اساس مطالعات، تولید فناورانه کیتوسان با خلوص بالا از پوست میگو برای اولین بار صورت گرفته و نه تنها در کشور بلکه در جهان مورد مشابهی نداشته و یا لااقل گزارش نشده است.
به گزارش مارین نیوز، سالیان متمادی است که پژوهشگران و متخصصین، تحقیقات خود را بر روی استخراج و استفاده از مواد با منشاء طبیعی و زیست تخریب پذیر متمرکز نموده‎اند. در این راستا به منظور تولید ماده‎ای به نام کیتوسان که کاربرد بسیاری در صنایع نساجی، غذایی، پزشکی بیوپزشکی و مهندسی پزشکی، صنایع کاغذسازی، کشاورزی و حتی تصفیه فاضلاب و مهندسی آب دارد، طرح "استخراج کیتین و تولید نیمه صنعتی کیتوسان با خلوص بالا از پوست میگو با استفاده از روشهای نوین" با کاربرد فراوان در صنایع دارویی، غذایی، بهداشتی مورد توجه ویژه و تولید شرکت پژوهان صنعت هومهر قرار گرفته است.
از طرفی انجام این پروژه می‎تواند محققان و افراد جامعه را به کار گیرد که هم جنبه اقتصادی و هم جنبه صنعتی و تولیدی آن برای اعتلای کشور عزیزمان ایران اهمیت دارد.
مجری طرح استخراج کیتوسان از پوست میگو در رابطه با دستاوردهای فناورانه و زیست محیطی طرح گفت: در این طرح از روش نوین الکتروفیلترینگ برای بدست آوردن کیتوسان با جرم‎های مولکولی معین و خلوص بالا استفاده شده است. لازم به ذکر است بر اساس مطالعات ما این طرح برای اولین بار صورت گرفته و نه تنها در کشور بلکه در جهان مورد مشابهی نداشته است و یا لااقل گزارش نشده است. از حیث مطالعات زیست محیطی با توجه به اینکه ماده اولیه این طرح پوست میگو می‎باشد و این پوست در محیط زیست بصورت مواد زاید دور ریخته می ‎شود و همچنین به سختی تجزیه می‎ گردد، تبدیل این ماده به یک ماده با ارزش اقتصادی بالا (به کیتوسان) می‎تواند علاوه بر جلوگیری از آلودگی‎های زیست محیطی صرفه اقتصادی بالایی را به همراه داشته باشد.
عبادی با اشاره به مطالعات صورت گرفته در سطح بین الملل افزود: در کشورهای در حال توسعه، تولید کیتوسان از پوست میگو و سایر منابع طبیعی به روش‎های متداول سنتی (شیمیایی) انجام می پذیرد. به عنوان نمونه شرکت مطرح بین المللی هندی (CIFT) این ماده را در مقیاس صنعتی تولید می‎کند. از معایب این روش سنتی، دشواری جداسازی کیتوسان با جرم‎های مولکولی معین و خلوص بالا می ‎باشد که ماده ‎ای با این کیفیت نظر صنایع دارویی را تامین نمی ‎کند. در بررسی مقالات و منابع علمی مشخص شد که اخیرا گروه تحقیقاتی از کشور آلمان نیز با تکنیک الکتروفیلترینگ برای تولید کیتوسان با خلوص بالا (در مقیاس آزمایشگاهی) مطالعات موفقی را انجام داده است. لذا این موضوع، تحقیقات و تولید موفق کیتوسان از این روش را که در مقیاس نیمه صنعتی توسط شرکت هومهر به مرحله اجرا در آمده است را تصدیق می‎کند.
نماینده شرکت دانش بنیان پژوهان صنعت هومهر افزود: نظر به اینکه در این طرح از مواد زاید حاصل از فرآیند تولید میگو استفاده بهینه ای می‎گردد، از این رو  شاید بتواند به عنوان اهرمی تشویقی برای تولید بیشتر میگو و رقابت تولید کنندگان این محصول در عرصه داخلی گردد ضمن اینکه بطور غیرمستقیم، صنایع دیگر مرتبط را نیز فعال می‎نماید. استفاده از این تکنیک نوین، دریچه‎ای را برروی صنعت دریایی کشور می ‎گشاید که از آن می‎توان در زمینه‎ های دیگر همچون  تصفیه آب، زدودن آلاینده‎ های آبی، جداسازی اجزای موثر سایر آبزیان و ... استفاده نمود.
عبادی با اشاره به دورنمای طرح در صنایع دریایی ایران و همچنین میزان ارز آوری و مقایسه قیمت آن با نمونه های مشابه خارجی افزود: از آنجایی که تکنیک بکار رفته در این طرح ویژه و منحصر به فرد است پیش بینی می‎شود که رقبای دیگر در این عرصه علاقه‎مند به تولید محصول با ویژگی‎های فوق الذکر این فناوری شوند که این امر موجب گسترش تکنولوژی سبز مذکور به جای روش‎های سنتی شیمیایی گذشته شود.
وی ادامه داد: شرکت پژوهان صنعت هومهر و گروه تخصصی آن مصمم است در جهت اعتلای صنعت کشور و ارائه تکنیک‎های سبز گام‎های موثری را بردارد. در این راستا نیازمند حمایت مادی و معنوی سازمان‎ها و ارگان‎های مسئول می‎باشد تا بتواند رسالت و نقش خود را در جهت اجرایی نمودن فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی ایفا نماید.
 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: