خصوصی سازی بیحساب و کتاب موضوعی بود که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نسبت به آن انتقادهای تند و تیزی مطرح کرد.
به گزارش مارین نیوز، وزیر راه و شهرسازی که در بیست و پنجمین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی حاضر شده بود، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالان اقتصادی حوزه دریایی و دریانوردی و همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کشتی سانچی گفت که به این نتیجه رسیده است که باید حرفهایش را بیپرده بزند و سیاستهای واگذاریهای دولتی را زیر تیغ انتقاد برد.
عباس آخوندی اظهار داشت: آنچه در ایران به اسم خصوصیسازی رخ داد، پریشانی به معنای مطلق بود و الان وقت آن است که بازنگری شود.
عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: از ابتدای طرح خصوصیسازی تاکنون تا اواخر سال ۸۶، چیزی در حدود یک میلیارد دلار از انباشت سرمایه دولتی ایران واگذار شده بود در حالیکه در دو سال دولت دهم شاهد بودیم که در حدود ۹۹ میلیارد دلار انباشت سرمایه صنعتی ایران واگذاری شده بود که باید بررسی شود که چگونه و توسط چه کسانی این واگذاری صورت گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با طرح این پرسش که آیا آنچه که تحت عنوان خصوصی سازی در سالیان گذشته انجام شده، واقعا به مفهوم خصوصی سازی بوده یا خیر؟، گفت: قطعا واگذاری هایی که در سالیان گذشته انجام شد خصوصی سازی به مفهوم واقعی آن نبود بلکه واگذاری ها کاملا غیررقابتی و کاملا تحت عنوان پرداخت دیون دولت انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: واگذاری هایی که انجام شد واگذاری هایی بوده که بعید می دانم کسی جرات کند تا از آن دفاع کند. زیرا نه قیمت گذاری در بازار صورت گرفت و نه به واسطه آن رقابتی انجام شد و در عین حال نیز به واسطه انجام آن هیچیک از انواع رقابت در ایران مستقر شد.
دهها میلیارد دلار انباشت صنعتی تحتعنوان خصوصیسازی در دولت دهم جابهجا شد
آخوندی افزود: دهها میلیارددلار انباشت صنعتی تحت عنوان خصوصی سازی جابه جا شد.
وی با یادآوری این مطلب که مقالات، نوشتهها و همچنین سخنرانیهای فراوانی در رابطه با خصوصی سازی و واگذاری هایی که در ایران تحت عنوان خصوصی سازی انجام شده، دارد، گفت: بنده یکی از مدافعان سرسخت خصوصی سازی واقعی در ایران هستم. اما در عین حال نمی توانم از پریشانی معنا در ایران تحت عنوان خصوصیسازی دفاع کنم.
وی همچنین یادآور شد: زمانیکه ۹۹ میلیارد دلار تحت عنوان خصوصی سازی واگذار شد کسی در برابر آن مقاومتی نکرد. به همین دلیل معتقدم باید به منظور ایجاد تغییر و تحول به فهم ملی در این رابطه دست یابیم. در عین حال، اینگونه نیست که یک نفر یا یک تیم بتواند شقالقمر کند.
آخوندی تصریح کرد: تا به فهم ملی در رابطه با خصوصیسازی دست پیدا نکنیم آب به آسیاب آشفتگی و پریشانی معنا میریزیم.
عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: بنده عضو شورای رقابت بودم که بحث واگذاری مخابرات مطرح شد، فکر می کنم این مورد جزو مواردی است که به عنوان نمونه باید مورد بحث کلی وجدی قرار بگیرد. معتقدم اگر اینگونه موارد موردبحث قرار نگیرد امکان اصلاح فراهم نیست.
وی ادامه داد: وقتی نحوه واگذاری ها را بررسی می کنید می بینید که چگونه در این واگذاری ها برخی افراد تحت عنوان عدم اهمیت خط می خورند و چگونه یک دستگاه به طرفه العینی برنده مزایده انتخاب می شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: به رغم آنکه ۱۰ ها بار به شورای رقابت شکایت کردم اما هیچوقت این موضوع جدی مورد بحث قرار نگرفت. بنده در تمامی جلسات شورای رقابت حضور داشتم به جز یک جلسه که در همان جلسه نیز بحث واگذاری مخابرات انجام شد.
آخوندی تصریح کرد: همه می دانند که واگذاری مخابرات غلط انجام شد، واگذاری ای که چندین میلیارد دلار سرمایه ایران را در خود داشت. نمی گویم که در این واگذاری، حیف و میلی انجام شد بلکه بحث من ایت است که آیا واگذاری واقعا به بخش خصوصی واگذار شد؟ مسلما پاسخ منفی است و به هیچ عنوان این واگذاری بر اساس واگذاری واقعی به بخش خصوصی انجام نشد.
وی با تاکید بر اینکه از نمونه ها واگذاریهای غیرخصوصی ۱۰ها مورد را میتواند نام ببرد، گفت: سالها در بخش خصوصی و خصوصیسازی فعالیت کردم و میدانم که واگذاریهایی که در سالهای گذشته انجام شد واگذاریهایی به بخش خصوصی به معنای واقعی آن نبود.
عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: قبل از خصوصی سازی ما نیاز داریم تا امور بر مبنای بازرگانی اداره شود. زیرا بدون بازرگانی کردن، هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. اگر قرار باشد بنده تحت عنوان خصوصی سازی هزینه خود را گردن دولت بیندازم و تعهدی بر ریسک و فایده فعالیت نداشته باشم که خصوصی سازی رخ نمی دهد.
وی همچنین گفت: معتقدم در کشوری که هنوز به عنوان نمونه قیمتگذاری دارد، سازمان محیطزیست دارد و امثالهم که هیچیک از اصول بازرگانی رعایت نمیشود آن وقت، صحبت از خصوصی سازی جای تامل دارد. همچنین، بحث از خصوصی سازی بدون رقابت ممکن نیست.
وزیر راه و شهرسازی افزود: آیا وقتی می خواستیم وارد بحث خصوصی سازی شویم فرآیندهای رقابتی شدن بازار را رعایت کردیم.
آخوندی تصریح کرد: خصوصی سازی به خودی خود دارای اهداف مقدسی است و خصوصی سازی از این جهت، ارزشمند است زیرا رقابت ایجاد می کند تا کارآیی و فناوری افزایش پیدا کند تا در این فضا، هم تولید کننده و هم مصرف کننده به رفاه، دسترسی پیدا کند. معتقدم اگر رقابتی در کار نباشد، خصوصی سازی به چه معناست؟
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مدعی نیست سیستمی که خود سکاندار آن است بدون نقص نیست، گفت: باید دو اصل را بپذیریم یکی تجاریسازی و بازرگانی رفتار کردن است و دیگری رقابتی کردن فعالیتها است. معتقدم در صورت رعایت این دو اصل، خصوصیسازی محقق میشود.
وی ادامه داد: جمع حاضر در بیست و پنجمین همایش ارگانهای دریایی همگی با مباحث مرتبط با دریا آشنا هستید و عناصر دریایی را میشناسید.
آخوندی کشور سنگاپور را نمونهای مناسب عنوان کرد و گفت: کشورهایی همچون سنگاپور که می بینید محیط را برای توسعه بخش خصوصیسازی فعال کردند ابتدا به تجاری سازی و دوم به رقابت معتقد بودند و بعدها به سمت و سوی مالکیت بخش خصوصی رفتند. در حالیکه معتقدم در ایران ما این دو موضوع یعنی تجاری سازی و رقابتیکردن فعالیتها را دور زدیم و به سمت مالکیت رفتیم.
تاکید بر بازسازی نهادهای اقتصادی ایران
وی افزود: بنابراین باید به این برگردیم که چگونه میتوانیم نهادهای اقتصاد ایران را بازسازی کنیم تا در آن بخش خصوصی بتواند رشد کند و بزرگ شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر به این موضوع بپردازیم که چگونه میتوانیم نهادهای اقتصاد ایران را بازسازی کنیم باید ببینیم که آیا سازمان بنادر در موضع وضع مقررات قرار دارد یا اینکه در سایر موارد و فعالیتهای اقتصادی نیز ورود میکند.
آخوندی تصریح کرد: آمادگی دارم تا هرگونه اقدام تبعیضآمیزی را که در این رابطه وجود دارد، رفع کنم. به هیچ عنوان به انجام اقدامات تبعیضآمیز در اقتصاد، اعتقاد ندارم و معتقدم که تمامی مشکلات از این نقطه نشات میگیرد.
بازرگانی و رقابتیشدن یعنی هموار کردن محیط کسب و کار برای فعالان اقتصادی ایرانی و بینالمللی
وزیر راه و شهرسازی گفت: بازرگانی و رقابتی شدن یعنی هموار کردن محیط کسب و کار برای فعالان اقتصادی ایرانی و بینالمللی که باید در این راستا قدم برداریم.
آخوندی ادامه داد: ما ایرانی ها می گوییم ایران چهارراه جهان است این موضوعی است که همه ایرانی ها راجع به آن بحث می کنند.
وی با طرح این پرسش که در چهارراه جهانی بگیر و ببندد معنا دارد؟ و آیا میتوان در چهارراه جهان، انواع سیستمهای تبعیض آمیز را انجام داد؟، گفت: کسانی که مدعی چهارراه جهان بودن ایران هستند باید قانونمندترین موارد را رعایت کنند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما گاهی بحث چهارراه جهان بودن را مطرح می کنیم و بعد میگوییم که دانه به دانه دندانهای شما را میشماریم. این تناقضی است که باید به آن پاسخ دهیم.
آخوندی تاکید کرد: من تمامی این نقدها را ابتدا به خود تذکر میدهم و معتقدم منی که وزیر هستم اگر می گوی ایران چهارراه جهانی است بعد نباید دانه به دانه دندان ها را بشمارم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنرانی خود با اشاره به اینکه در یک ماه گذشته دو دستورالعمل در حوزه مهندسی صادر کرد که نقدهایی را نیز به دنبال داشت، گفت: در حوزه نظام مهندسی گفتم که مالک خود مهندس خود را انتخاب کند و کسی حق ندارد تا از مهندس ۵ درصد حق الزحمه را دریافت کند. زیرا وقتی می گوییم بخش خصوصی بنابراین باید همه در مبادله آزاد باشند. اینکه شعار آزادی بدهیم و در عمل نفی کننده آزادی باشیم بی معناست.
آخوندی ادامه داد: اینکه میگویم به بازرگانیکردن برگردیم یعنی اینکه برای فروشنده و خریدار حق انتخاب قائل شویم. بدین معنا وقتی توزیع از جای مشخصی باشد واضح و آشکار است که این سخنی اشتباه است. معتقدم اگر از خصوصی سازی بحث میکنیم باید به ریشهها توجه کنیم.
وی همچنین یادآور شد: اگر از بازرگانی کردن و رقابتی کردن دفاع نکنیم آن وقت نتیجه اش این میشود که محیط فعالیت و کسب و کار برای همه تنگ می شود.