تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۰۵۸
تعداد بازدید: ۱۴۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: فعالیت شرکت های دانش بنیان در این منطقه منجر به انعقاد 400 میلیارد ریال قرارداد تجاری شده است.
به گزارش مارین نیوز، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس امرروز در آیین اختتامیه جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نفت و هفتمین جشنواره ملی دانایی خلیج فارس (شهید تند گویان) در عسلویه، اظهار داشت: فعالیت شرکت های دانش بنیان اکنون تنها به برگزاری همایش ها خلاصه نمی شود و آنها توانستند با برپایی نمایشگاه ها و معرفی محصولات خود به شرکت های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس یاثیرگداری فراوانی در این منطقه داشته باشند. 
مهدی یوسفی بیان کرد: در اجرای تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در چند سال گذشته برای میدان دادن به شرکت های دانش بنیان و استقرار پارک علم و فناوری در منطقه اهتمام ویژه ای ایجاد شده است. 
وی بیان کرد: راه اندازی آزمایشگاه کالیبراسیون منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با 25 میلیارد ریال سرمایه گذاری از دیگر دستاوردهای میدان دادن منطقه به شرکت های دانش بنیان است که منجر به صرفه جویی ارزی 90 میلیون دلاری شد. 
یوسفی ادامه داد: از رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی استفاده از منابع و ظرفیت های داخلی است که آغاز فعالیت شرکت های دانش بنیان گامی سترگ برای تحقق این مهم بوده است. 
وی یادآور شد: در 2 دهه اخیر سرمایه، مزیت رقابت محسوب نمی شود زیرا در سطح دنیا انباشت شده و خیلی ها به آن دسترسی پیدا کردند. 
یوسفی بیان کرد: آنچه امروزه به عنوان مزیت رقابتی نمود پیدا کرده دانش و فناوری و تجاری سازی آن است و کشورهایی که در این عرصه موفق عمل کردند گوی سبقت از سایر رقبای خود ربوده اند. 

گفتنی است، هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نفت و هفتمین جشنواره ملی دانایی خلیج فارس (شهید تند گویان) از 5 تا 8 اسفندماه جاری در عسلویه در جنوب استان بوشهر برگزار شد. 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Ukraine
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
0
این عدد 40 میلیارد تومن در مقایسه با مبالغ هنگفت قراردادهای نفتی، بسیار بسیار ناچیز است وبه نظر میرسد بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته باشد.

کشوری که بزرگترین ذخایر مجموع نفتو گازجهان را دارد و 100 سال است که تجربه دارد باید الان دارای معتبرترین شرکتهای پتروشیمی دنیا و معروفترین برندها مانند شل ، اکسون موبیل و ... باشد ولی متاسفانه میبینیم که نه تنها هیچ برند معروفی نداریم بلکه وابستگیهای شدیدی هم در تامین تجهیزات نفتی داریم هنوز.

روزنامه فایننشال تایمز در جدیدترین گزارش خود برترین برندهای دنیا را معرفی کرده. این روزنامه در گزارش خود ۵۰۰ شرکت برتر دنیا را از نظر ارزش بازار نام برده که در بین آنها شرکت های امریکایی با ۲۷۳ برند بیشترین تعداد برند معرفی شده را در این گزارش دارد و بعد از ایالات متحده امریکا، چین دومین رتبه‌دار برترین برندهای دنیا با ۵۸ شرکت است. به این ترتیب بعد از امریکا و چین، انگلیس با ۴۰ شرکت، ژاپن با ۳۹ شرکت، فرانسه با ۲۴ شرکت، برزیل با ۱۲ شرکت، روسیه با ۱۱ شرکت و کره جنوبی با هشت شرکت به ترتیب بیشترین تعداد برندهای معرفی شده در این گزارش هستند.

چرا باید کره و ژاپن که اصلا نفت ندارند دارای بزرگترین شرکتهای نفتی وپتروشیمی باشند ولی ایران جایگاهی نداشته باشد؟؟؟

دهها دلیل مستدل وجود دارد که یکی از مهمترین آنها این بوده که توسعه فناوری در حوزه پتروشیمی هرگز جزء اولویتهای توسعه فناوری ما نبوده حتی همین امروز.

امروز بزرگان توسعه فناوری در کشور بجای تمرکز روی چنین حوزه هایی که مزیت نسبی ما هست، چسبیده اند که اپلیکیشن نویسی در حوزه خدمات شهری . و هنر فناوری را در دیوار و آپارات و ... می بینند در حالیکه اینها اصلا در حوزه توسعه فناوری جای نمیگیرند و صرفا یکسری ایده های نو بر اساس اپلیکیشن نویسی هستند.

این یک انحراف فاحش در مسیر توسعه فناوری در کشور هست که متاسفانه روزبروز هم بیشتر تبلیغ شده و بزرگنمایی میشود.

وقتی بزرگان و فرهیختگان توسعه فناوری به عمد یا غفلت چنین اشتباهات بزرگی میکنند معلومست که حوزه های اصلی فناوری که واقعا نیازمند توسعه دانش فنی و فناوریست، مانند پتروشیمی کمرنگ شده و در لابلای شرکتهای اپلیکیشنی گم میشوند!!

یکبار برای همیشه بپذیریم که:
1- اپلیکیشن نویسی ، توسعه فناوری نیست و صرفا یکسری ایده های نو هستند.
2- اولویتهای فناوری کشور را قربانی اعداد و ارقام نجومی شرکتهای خدماتی اپلیکیشنی نکنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: