تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۰۶۶
تعداد بازدید: ۱۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان اینکه مهم‌ترین عامل برای توسعه یک کشور دریایی، سیاست دولتمردان آن کشور است که ما امیدواریم سیاست دولتمردان ما به سمت دریا برود، گفت: ما با استفاده از دریا می‌توانیم کمبودهای خود را جبران کنیم.
به گزارش مارین نیوز، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در همایش دیپلماسی آب و فرصت‌های هیدروپلتیک غرب آسیا با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد از تجارت از طریق دریا انجام می‌شود و دریا ارزان‌ترین روش حمل و نقل کالاست، اظهار کرد: استعمار ما را از دریا دور کرده است که ثروتمند و قدرتمند نشویم.
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری با بیان اینکه وجود دریا، سواحل با کیفیت، گستردگی سواحل و ویژگی‌های مردم عوامل اصلی شکل‌گیری یک کشور دریایی است، افزود: اما مهم‌ترین عامل برای توسعه یک کشور دریایی، سیاست دولتمردان آن کشور است که ما امیدواریم سیاست دولتمردان ما به سمت دریا برود.
وی ادامه داد: ما یک کشور دریایی هستیم و سه هزار و 180 کیلومتر مرز دریایی در شمال و جنوب داریم. 93 درصد از صادرات و 85 درصد از واردات ما از طریق مرزهای دریایی انجام می‌شود.
فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: برای اینکه به کشور دریایی تبدیل شویم باید ناوگان نظامی، ناوگان تجاری و علوم و صنایع دریایی داشته باشیم تا به اقتدار دریایی برسیم و از منافع خود در دریا بهره ببریم. اکنون نیروی دریایی ارتش تا مدار 10 درجه یعنی شمال اقیانوس هند، تنگه باب‌المندب و کانال سوئز حضور دارد و از ناوگان تجاری کشور حفاظت می‌کند. ما درصدد دریافت مجوز برای حضور در بنادر کشور ونزوئلا نیز هستیم.
امیر سیاری با تاکید بر اینکه سواحل مکران مهم‌ترین سواحل ماست که هیچ امکاناتی در آنجا وجود ندارد، تصریح کرد: ما باید جمعیت را در سواحل مکران مستقر کنیم. اگر مسئولان ژئوپلتیک کشور را بشناسند، ما ظرفیت بیش از 150 میلیون نفر جمعیت را هم داریم. با توسعه سواحل مکران می‌توان جمعیت را آنجا مستقر کرد. در حال حاضر نیروی دریایی در حال ساخت دو شهرک 30 هزار نفری در سواحل مکران است و ما از مدتی پیش کارکنان و خانواده‌های نیروی دریایی را در این سواحل ساکن کردیم.
وی با اشاره به ظرفیت‌های سواحل مکران، گفت: مکران ساحل مناسب، عمق آب مناسب و پس کرانه مناسب دارد و با اقیانوس مجاورت دارد. به خطوط کشتیرانی جهانی و منابع انرژی نزدیک بوده و ظرفیت گردشگری و تجارت جهانی دارد. برای توسعه این سواحل باید جمعیت را در آنجا مستقر کرده و امنیت را بر دریا برقرار کنیم. ما باید دنبال استراتژی اقتصاد آبی باشیم و اهداف دریایی مشترک داشته باشیم، اینها از الزامات بهره‌برداری از دریاست.  
معاون هماهنگ‌کننده ارتش در پایان با بیان اینکه ما باید اقتصاد خود را دریا پایه کنیم، خاطرنشان کرد: ما با استفاده از دریا می‌توانیم کمبودهای خود را جبران کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: