تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۰۷۲
تعداد بازدید: ۱۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
روزنامه 'هندو بیزینس لاین' چاپ واشنگتن روز جمعه در یک گزارش اقتصادی، به نقل از یک مقام هندی، مقایسه دو پروژه توسعه ای بندر چابهار ایران با بندر گوادر پاکستان را غیرمنطقی خواند و به دولت آمریکا هشدار داد که نباید هدف توسعه چابهار را سیاسی و نظامی ارزیابی کند.
به گزارش مارین نیوز، براساس این گزارش، مانیش تواری پژوهشگر اندیشکده شورای آتلانتیک آمریکا و وزیر سابق اطلاع رسانی هند، توسعه بندر چابهار ایران توسط هند را صرفا تجاری توصیف کرد که با هدف توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی میان هند و کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان طراحی شده است، درحالی که کاربری بندر استراتژیک گوادر با سرمایه گذاری 64 میلیارد دلاری چین در پاکستان صرفا نظامی است.
وی که سخنگوی حزب کنگره ملی هند نیز هست دیروز در یک نشست تخصصی مرکز جنوب آسیای شورای آتلانتیک در واشنگتن، مقایسه و تشبیه این دو بندر توسط سیاست مداران آمریکایی و حتی تحلیلگران اقتصاد سیاسی جهانی را بی اساس خواند و گفت: 'هدف هند، ایران و افغانستان برای توسعه این بندر (چابهار) صرفا اقتصادی و تجاری است، درحالی که چین در پروژه راهبردی گوادر فقط به اهداف نظامی برای ایجاد ارتباط سیاسی و نظامی میان تنگه مالاگا و کشورهای عربی خاورمیانه می اندیشد.
این حقوقدان و نماینده پارلمان هند (لوک سابا) و عضو چندین کمیته پارلمانی کشورش گفت: از این رو دولت آمریکا امروزه با تصمیم سختی روبرو است و آن اینکه نباید به دلیل مشکلات سیاسی کوتاه مدت خود با ایران، توسعه چابهار را طرحی سیاسی و نظامی برای دور زدن تحریم های غرب توسط ایران تلقی کند و از خیال پردازی های منفی درباره آن بپرهیزد.
تواری در این خصوص تاکید کرد که دولت آمریکا باید قبل از اتخاذ هر تصمیمی، در یک نقطه زمانی مشخص به انتخابی درست دست زند تا نتیجه ای ناگوار به بار نیاورد.
یادآوری می شود، آمریکا از یک سو به سبب اقدامات جدید واشنگتن برای برهم زدن توافق جامع هسته ای قدرت های جهانی با ایران (برجام) می کوشد تلاش هند ، ایران و افغانستان برای توسعه بندر چابهار را اقدامی از سوی تهران برای دور زدن تحریم های اقتصادی ارزیابی کند و به نوعی در تکمیل و در واقع تحقق کامل آن دست اندازی کند.
از سوی دیگر، این کشور (آمریکا) از زمان آغاز پروژه توسعه بندر گوادر، نسبت به شرکت چین در این پروژه اظهار نگرانی کرده است.
چرا که واشنگتن معتقد است هدفِ چین به عنوان دومین کشور بزرگ اقتصادی جهان، استفاده از بندر گوادر به عنوان منطقه نفوذ به خاورمیانه، آفریقا و نیز تهدیدی برای منافع آمریکاست.
همچنین آمریکا، حضور نیروی دریایی چین در آب‌های کشورهای خلیج فارس را چالشِ مداوم چین در تسلط بر خلیج‌فارس و اقیانوس هند می‌داند.
بنابراین آمریکا, علاوه بر مانع تراشی برای تکمیل پروژه چابهار، در تلاش است تا مانع قدرتمندتر شدن چین به لحاظ اقتصادی شود و این کار را از طریق ایجاد وابستگی چین به منابع بلوچستان، آفریقا و خاورمیانه و انتقال آن از مسیر بندر گوادر و 'راهروی مشترک اقتصادیِ چین و پاکستان (CPEC)' انجام می‌دهد.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: