تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۰۷۴
تعداد بازدید: ۱۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
مجتمع فرآورش گاز میدان هنگام از سوی رییس جمهوری و از طریق ویدئوکنفرانس با ظرفیت فرآورش 80 میلیون فوت مکعب گاز به طور رسمی به بهره‎برداری رسید.
به گزارش مارین نیوز، مجتمع فرآورش گاز هنگام (شامگاه نهم اسفند ماه) از سوی رییس جمهوری (به صورت ویدئو کنفرانس) با حضور مرتضی بانک، مشاور رییس جمهوری در امور مناطق آزاد و حمید بورد، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران، به طور رسمی به بهره‎برداری رسید.
با بهره‌برداری از این تاسیسات که همه مراحل طراحی، ساخت، نصب، راه‌اندازی و بهره‌ برداری از آن توسط پیمانکاران، سازندگان و مشاوران ایرانی انجام گرفته است، در مدت زمان کمتر از یک سال کل هزینه سرمایه‌ گذاری بازگشت داده می‌ شود و دستاوردهای متعدد زیست محیطی نیز برای بزرگترین جزیره خلیج فارس در پی خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، از آذرماه امسال با پایان عملیات ساختمان و نصب، مراحل راه‌ اندازی تاسیسات فرآورش گاز میدان هنگام آغاز شده بود و در طول 70 روز، همه واحدهای فرآیندی، زیرساختی و یوتیلیتی شامل واحدهای نم‌زدایی، شیرین‌سازی، خطوط لوله، مخازن، بویلرها، کمپرسورها و ... با رعایت ضوابط PSSR براى نخستین بار در شرکت نفت فلات قاره ایران، بدون کوچک‌ترین حادثه‌ای در مدار قرار گرفتند.
مطالعات و عملیات بازنگری ایمنی پیش از راه‌اندازی (Pre Start-up Safety Review)، تاسیسات فرآورش گاز میدان هنگام بهمن ماه امسال انجام و این تاسیسات آماده راه‌اندازی شد.
به این ترتیب از اوایل بهمن‌ماه امسال با تزریق گاز ترش با حدود 18 هزار پی‌ پی‌ ام گوگرد به تاسیسات فرآورش، امکان پالایش گاز و تولید گاز با استانداردهای شرکت ملی گاز ایران فراهم شد و از آن پس، به طور میانگین روزانه حدود 70 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت به جای سوختن برای تامین سوخت و خوراک صنایع و نیروگاه‌ ها، تحویل شرکت ملى گاز شده است.
جزیره قشم با در اختیار داشتن 17 میدان هیدروکربوری شامل هرمز، هنگام، توسن، گورزین، سلخ، تفتان و ...، پتانسیل هیدروکربوری بسیار مطلوبی دارد.
 
مجتمع فرآورش گاز هنگام سالانه 300 میلیون دلار صرفه اقتصادی دارد
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: صرفه اقتصادی فعالیت مجتمع فرآورش گاز هنگام، بیش از 700 هزار دلار در روز و حدود 300 میلیون دلار در سال خواهد بود.
حمید بورد پس از آیین گشایش رسمی مجتمع فرآورش گاز میدان هنگام گفت: بهره‌برداری از این مجتمع افزون بر آن‌که از سوختن گازهای همراه نفت میدان هنگام جلوگیری می‌کند و دستاوردهای زیست محیطی قابل توجهی به همراه دارد، امکان استفاده از گاز فرآوری شده را در شبکه گاز کشور فراهم می‌کند.
وی افزود: روزانه گازی معادل 14 هزار بشکه نفت در میدان هنگام در مشعل سوزانده می‌شد که با بهره برداری از مجتمع فرآورش گاز هنگام از سوختن این میزان گاز جلوگیری می‌شود و روزانه بیش از 700 هزار دلار صرفه اقتصادی به دنبال دارد.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران ادامه داد: به این ترتیب، مجموع سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این طرح که حدود 70 میلیون یورو بوده است، در کمتر از یکسال بازگردانده می‌شود.
وی به انجام مطالعات و عملیات بازنگری ایمنی (PSSR) برای نخستین بار در مجتمع فرآورش گاز هنگام نیز اشاره کرد.
بر اساس این گزارش، مجتمع فرآورش گاز هنگام دقایقی پیش از سوی رییس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.
 
مجتمع فرآورش گاز هنگام، ارزش افزوده قابل توجهی خلق می‌کند
معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران، راه اندازی مجتمع فرآورش گاز هنگام را به عنوان حلقه تکمیلی توسعه میدان هنگام، منشا خلق ارزش افزوده قابل توجه برای صنعت نفت و اقدامی موثر در مسیر حفاظت از محیط زیست جزیره قشم عنوان کرد.
محسن پاک‌ نژاد با اشاره به افتتاح مجتمع فرآورش گاز هنگام عنوان کرد: با راه اندازی این مجتمع که شامل واحدهای جمع‌آوری، شیرین‌سازی، تنظیم نقطه شبنم و تقویت فشار گاز است و با ظرفیت فرآورش روزانه 80 میلیون فوت مکعب عملیاتی شده است، گاز تولیدی برای مصارف جزیره قشم یا انتقال به شبکه توزیع گاز کشور استفاده می‌شود.
وی سرمایه‌گذاری انجام شده برای این پروژه را حدود 100 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: پیش بینی می‌شود با ارزش افزوده ایجاد شده از طریق فرآورش و مصرف گاز تولیدی، این میزان سرمایه‌گذاری در کمتر از یک سال بازگردانده شود.
پاک‌نژاد ادامه داد: در آینده با توسعه دیگر میدان‌های گازی در منطقه قشم می‌توان از ظرفیت فرآورشی این مجتمع نیز استفاده کرد؛ اقدامی که کاهش هزینه تمام شده توسعه و تولید میدان‌های جدید را به دنبال خواهد داشت.
معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران به نقش تمام عیار متخصصان داخلی در طراحی، ساخت و راه اندازی مجتمع فرآورش گاز هنگام اشاره کرد و گفت: این موضوع می‌تواند برگ زرین دیگری در پرونده اراده و توان ملی در صنعت نفت باشد.
پاک‌نژاد در تکمیل صحبت‌های خود به میدان هنگام اشاره کرد و افزود: توسعه این میدان مشترک از سوی شرکت نفت فلات قاره ایران، در 2 بخش دریا و خشکی برنامه ریزی و اجرا شده است که در بخش دریا شامل سه سکوی سرچاهی، 10حلقه چاه و خط لوله انتقال نفت تا جزیره قشم و در بخش خشکی شامل کارخانه فرآورش نفت و خطوط انتقال نفت از ساحل به تاسیسات فرآورشی و پالایشگاه بندرعباس می‌شود.
وی، خاص بودن نوع سنگ و سیال مخزن و همچنین تولید سبک‌ترین و مرغوب‌ترین نفت خام کشور را از منحصر به فردترین ویژگی میدان مشترک هنگام عنوان کرد.
به گفته معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران، احداث مجتمع فرآورش گاز هنگام با هدف خلق ارزش افزوده، اجرای سیاست‌های به صفر رساندن سوزاندن گازهای ارسالی به مشعل و حفاظت از محیط زیست جزیره قشم در دستور کار قرار گرفت و به ویژه از اواخر سال 94 با رفع موانع و مشکلات پیشین، اجرای آن شتاب بیشتری پیدا کرد.

فرآورش گاز هنگام، رویدادی مبارک در حوزه زیست محیطی است
مشاور رییس جمهوری در امور مناطق آزاد، بهره برداری از مجتمع فرآورش گاز هنگام را رویدادی مبارک برای ارتقای محیط زیست کشور خواند و از دست‌درکاران اجرای این پروژه قدردانی کرد.
مرتضی بانک در آیین گشایش مجتمع فرآورش گاز میدان هنگام و 30 طرح اقتصادی و اجتماعی دیگر در جزیره قشم، در ارتباط زنده با دکتر حسن روحانی (از طریق ویدیو کنفرانس)، اعلام کرد: این طرح سبب جلوگیری از هدررفت روزانه 80 میلیون فوت مکعب گاز می‌شود و در ارتقای سلامت و محیط زیست جزیره قشم نقش موثری ایفا می‌کند.
وی جزیره قشم را از راهبردی‌ترین نقاط خلیج فارس عنوان و ابراز امیدواری کرد که افتتاح پروژه‌های مختلف با دستور رییس جمهوری، برای مردم استان هرمزگان برکات زیادی به همراه داشته باشد.
مشاور رییس جمهوری در امور مناطق آزاد که از سالن اجتماعات مجتمع فرآورش گاز هنگام به صورت ویدئو کنفرانس با رییس جمهوری صحبت می‌کرد، گفت: هم‌اکنون در میان جمعی از مهندسان و متخصصان شرکت نفت فلات قاره ایران هستم که با تلاش آنها یکی از مهمترین پالایشگاه‌های گاز کشور عملیاتی شده است.
 
گاز فرآوری شده هنگام، نیاز نیروگاه‌ها را تامین می‌کند
سرپرست منطقه عملیاتی قشم گفت: گاز فرآوری شده در مجتمع فرآورش گاز هنگام نیاز نیروگاه قشم مولد و نیروگاه تولید همزمان آب و برق مپنا را در داخل جزیره قشم و نیاز به نیروگاه بندرعباس و کارخانه سیمان خمیر را در خارج از این جزیره برطرف می‌کند.
شهسوار ارغش در حاشیه آیین بهره‌برداری رسمی از مجتمع فرآورش گاز میدان هنگام با بیان این مطلب افزود: پیش‌تر تنها گاز تولیدی در میدان گورزین، سوخت نیروگاه‌های مپنا، قشم مولد و سی‌ان‌جی را در جزیره قشم و همچنین سوخت نیروگاه بندرعباس و کارخانه سیمان بندر خمیر را تامین می‌کرد.
وی آغاز تلاش صنعت نفت در منطقه قشم را مربوط به یکصد سال پیش یعنی سال 191۶ میلادی و حفر نخستین چاه در میدان گازی سلخ دانست.
به گفته ارغش، در سال 1359 تولید گاز از میدان گورزین و در سال 1389 نیز تولید نفت از میدان مشترک هنگام آغاز شد و چندی بعد، همه فعالیت‌های بالادستی میدان‌های نفت و گاز جزیره قشم به شرکت نفت فلات قاره ایران محول شد.
وی با بیان این‌که میدان گورزین به واسطه تولید گاز شیرین و افت فشار نازل در حدود 40 سال فعالیت، ظرفیت‌های تولیدی مطلوبی دارد، ادامه داد: میدان‌های دیگری نیز در این جزیره وجود دارند که توسعه آنها می‌تواند صنعت نفت را در تولید و صادرات گاز کمک کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: