تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۱۱۴
تعداد بازدید: ۲۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
گفتگویی با کارآفرین برتر منتخب دومین همایش جایزه دادمان؛
در دومین همایش جایزه دادمان که در حوزه راه و شهرسازی با حمایت ارگانهای متولی به ویژه وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار شد پس از بررسی آثار و عملکرد شرکتها، سازمانها، پروژه ها و همچنین افراد موفق در فرآیند داوری، جایزه و تندیس کارآفرین برتر به مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان اهدا گردید.
به گزارش مارین نیوز، مراسم اهدای جوایز دومین همایش جایزه دادمان که در راستای ارتقاء شان و جایگاه متخصصین کشور در حوزه راه و شهرسازی به منظور ارج نهادن به خلاقیت و پویایی نخبگان و نهادینه ساختن فرهنگ تجلیل از فعالین پیشرو می باشد با حمایت ارگانهای متولی به ویژه وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جمعی از نمایندگان مجلس، معاونین وزراء، اساتید دانشگاه و چهره ‌های برتر و ماندگار حوزه راه و شهرسازی شانزدهم اسفندماه در مرکز همایش های جمهوری اسلامی ایران (سالن اجلاس سران) برگزار گردید. 
این جایزه که در سطح ملی برگزار می شود به شناسایی و تقدیر از برترین های حوزه های حمل و نقل، ابنیه و ساختمان و معماری و شهرسازی و همچنین بررسی طرحها توسط کمیته های داوری متشکل از اساتید دانشگاه ها و فعالان و متخصصین صنعت، می پردازد. و در پایان هر سال نسبت به معرفی افراد و پروژه های موفق مطابق شاخص ها و اصول ارزشی جایزه  اقدام نموده و طی مراسمی با حضور  مسئولین از ایشان تقدیر مینماید. 
در این دوره پس از بررسی آثار و عملکرد شرکتها، سازمانها، پروژه ها و همچنین افراد موفق در فرآیند داوری، جایزه و تندیس کارآفرین برتر به حسن رضا صفری، مدیرعامل موسسه دانش بنیان رده بندی ایرانیان اهدا گردید. 


به همین مناسبت گفتگویی با مهندس صفری ترتیب داده ایم که در ذیل می آید. 
  • ضمن عرض تبریک برای انتخاب جنابعالی به عنوان کارآفرین برتر، از نظر شما علت این انتخاب چه بود است؟ 
ضمن عرض سلام و تشکر از دست اندرکاران برگزاری این مراسم و تبریک پیشاپیش نوروز به همه هموطنان عزیز به ویژه فعالان صنعت دریایی، البته باید برای این انتخاب به معیارهای جایزه و رای داوران محترم رجوع نمود اما بر اساس برداشت اینجانب، این جشنواره نیز مانند سایر جوایزی که سطح ملی برگزار میگردد دارای شاخص ها و اصول ارزشی است که متولیان آن با هدف گذاری این اصول نسبت به انتخاب برترین ها اقدام می نمایند. به نظر میرسد در بخش کارآفرین برتر با توجه به عملکرد موسسه رده بندی ایرانیان و مدل کارآفرینی آن که مبتنی بر ساختار مردم نهاد و غیر انتفاعی موسسه بوده است و هدف قراردادن بومی سازی خدمات تخصصی در سطح بین المللی و توجه خاص به سرمایه های انسانی به عنوان اصلی ترین دارایی هر صنعت و کسب و کار، این انتخاب صورت گرفته است که قطعا این دستاورد ارزشمند نتیجه زحمات تمامی ارکان موسسه شامل مجمع عمومی، اعضای محترم هیات موسس، هیات امنا، هیات مدیره و کادر اجرایی بوده است که بنده به نیابت از آنان این جایزه را دریافت نموده ام. یکی از این شاخص ها که به نظر می رسد نقش عمده ای در انتخاب موسسه داشته است میزان سرمایه اولیه صرف شده برای اشتغال زایی میباشد که در موسسه رده بندی ایرانیان این میزان بدلیل ساختار غیر انتفاعی موسسه صفر بوده است.
  • با توجه به گذشت 11 سال از فعالیت موسسه رده بندی ایرانیان، از نحوه تاسیس، دلایل و تفکری که پشت این موضوع در آن مقطع وجود داشت توضیح بفرمائید؟ 
اساس تشکیل موسسه رده بندی ایرانیان با توجه به ظرفیت و نیاز بین المللی کشور به یک سازمان همطراز با موسسات رده بندی بین المللی جهت پوشش و ارائه خدمات مورد نیاز صاحبان صنایع و فعالان حوزه های دریایی و فراساحلی طراحی گردید. نکته حائز اهمیت و نقطه قوت این طراحی سازمانی، اتکا به تمامی فعالان، سازمانها، صاحبنظران و ایجاد یک ساختار غیر انتفاعی مبتنی بر منفعت ملی و جمعی بوده است. ایران به عنوان کشوری که صاحب بزرگترین ناوگان نفتی جهان، بزرگترین ناوگان تجاری خاورمیانه و همچنین بیشترین حجم عملیات فراساحلی در منطقه است، باید دارای یک نهاد بازرسی مستقل و نقطه اتکایی برای این صنایع باشد که موسسه رده بندی ایرانیان با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی و اعتماد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در زمان تحریم با پوشش دادن تمامی نیاز این صنایع نشان داد با عزم ملی و تلاش صادقانه میتوان متکی به توان و تخصص و برند داخلی بود. اقتصاد مقاومتی تعریفی جز این ندارد.
  • چرا اسم موسسه رده بندی ایرانیان را برای موسسه انتخاب نموده اید؟ 
اگر چه در ابتدای کار از نظر بسیاری دست یافتن به این موفقیت ها امکان پذیر نبود. ولی موسسین موسسه با باور داشتن به توان جوانان و متخصصین داخلی افق روشنی در سطح ملی و بین المللی برای موسسه متصور بودند. از این رو انتخاب نامی شایسته جهت حضور در محافل بین المللی و ثبت بر روی تمامی مدارک و مستندات شناورها و کشتی ها را در دستور کار قرار دادند و امروزه این نام در سطح منطقه کاملا شناخته شده و یک برند ملی محسوب میگردد.
در ضمن سعی شده است که همانند اغلب نام موسسات رده بندی مطرح بین المللی نام کشور عزیزمان و نمادهای ملی در نام و لوگوی موسسه آورده شود.
  • با توجه به ایجاد شغل برای بیش از 150 فارغ التحصیل دانشگاهی در موسسه، آینده کاری این شاغلین را چگونه ارزیابی و آیا باز هم در آینده نیازی به جذب نیروهای تحصیل کرده خواهید داشت؟ 
اگر چه سیاست موسسه همواره بر توسعه منابع انسانی و ارتقا سطح کیفی خود مبتنی بر ارتقاء دانش و تخصص های موجود در موسسه استوار بوده است، لیکن جذب  فارغ التحصیلان جدید و توسعه کارآفرینی فعلی تابعی از شرایط کاری و تصمیمات سازمانهای متولی است. این موسسه تمامی تلاش و هدف گذاری خود را بر مبنای توسعه فرصت های شغلی و توسعه موسسه در حوزه های مختلف تنظیم نموده است و دستیابی به این مهم نیازمند حمایت سازمانها و صاحبان صنایع در اعتماد هرچه بیشتر به خدمات ایرانی میباشد.
البته لازم به ذکر است که اگر کل ظرفیت بازرسی و رده بندی در حوزه های دریایی، فراساحل و انرژی به موسسات رده بندی ایرانی واگذار شود ظرفیت اشتغالزایی موسسه به بیش از 4 برابر فعلی افزایش خواهد یافت.
البته بنده کارآفرینی را فقط به اشتغالزایی تعبیر نمی کنم و کار آفرینی را به مفهوم اینکه کار چند نفر و یا چند بخش و چه کسانی و یا چه بخشهایی با کارکرد یک سازمان انجام می شود را می دانم و در کارآفرینی باید به نوع و درجه اهمیت کار نیز توجه نمود. 
به عنوان مثال باید دیدگاهی متفاوت داشت به مدل کارآفرینی موسسه ای که تحریم های دریایی را بلااثر کرد. 
  • سوال آخر اینکه حتما در بدو تاسیس برای دستیابی به اهداف موسسه نقشه راهی ترسیم شده است، فکر می کنید چقدر توانستید به اهداف خود برسید و برنامه های آتی را برای ارتقاء بخشی خدمات خود تشریح فرمائید. 
نقشه راه موسسه که هم اکنون تا سال 1400 نیز برنامه ریزی شده است، توسعه خدمات موسسه در حوزه های بازرسی، ارائه خدمات صدور گواهی و اعتبار بخشی به محصولات و خدمات داخلی  و ارائه خدمات فنی و مشاوره ای کلیه صنایع دریایی و بندری و فراساحلی و صنایع مرتبط را در دستور کار دارد. استفاده از ظرفیت و تخصص متخصصین داخلی و ارائه خدمات جامع و کاهش سوانح و ارتقا سطح کیفی صنایع کشور و حفاظت از محیط زیست، هدف موسسه است که با نگاهی به عملکرد موسسه در یک دهه گذشته و با اتکا به اعتماد صاحبان صنایع و خصوصا با توجه خدمت ماندگاری که موسسه در شرایط تحریم به شکست محاصره دریایی کشور نمود، به نظر میرسد بخش بزرگی از این اهداف محقق شده و امروز به جرات می توان گفت کشور نیازمند موسسات رده بندی خارجی نیست و صاحبان صنایع این دلگرمی و اطمینان خاطر را دارند که موسسه رده بندی ایرانیان همواره آماده است و توان و زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری و تخصصی لازم را برای پوشش تمامی نیازهای بین المللی و داخلی ایشان فراهم دارد.
موسسه همچنین توسعه خود در سطح بین المللی را با قراردادها و تفاهم نامه های همکاری با سایر موسسات و متخصصین به صورت همزمان پیگیری نموده است و هم اکنون در بسیاری از مراجع بین المللی اعتبار موسسه تثبیت شده و میتوان با ادامه برنامه ریزی در حوزه  و با حمایت متولیان کشور گام به گام تا عضویت در سایر مراجع و توسعه موسسه در سطح بین المللی و منطقه ای پیش رفت. بدیهی است دستیابی به این مهم نیازمند همکاری همه جانبه و نگاه ملی است. 

در پایان ضمن تشکر از کلیه ارکان موسسه و دست اندرکاران این جایزه مهم و کاربردی که برای اولین بار بدون دریافت مبلغ و صرفا در راستای مسئولیت اجتماعی اقدام به برگزاری چنین جشنواره ای نموده اند، لازم به یادآوری است این جایزه وقتی می تواند مثمر ثمرتر واقع شود که از حالت تقدیر صرف خارج شده و به قول وزیر محترم راه و شهرسازی مبنای حمایت و توسعه فعالیتهای کارآفرینان و یا سرمایه گذاران بخش خصوصی و طرح و اجرای طرحهای دولتی بدل شود. بنابراین امیدوارم مسئولان به قولهایی که در سخنرانی ها دادند، عمل نمایند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: