سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس، 3 وزارتخانه تعاون، نفت و راه شهرسازی را در رکود کلی صنایع دریایی کشور مقصر اصلی بشمار آورد و گفت: باوجود این که امروز در داخل کشور امکان ساخت کشتی باری 1300 تنی را داریم، متأسفانه خریدار پیدا نمی کند.
به گزارش مارین نیوز، سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با اشاره به اینکه توازن مطلوبی در تولید کشور وجود ندارد، گفت: برخی از خطوط تولید ما همچون محصولات کاشی و سرامیک استان یزد و صنایع کنسانتره بهطور 24 ساعته مشغول بکار هستند اما دیگر صنایع ما براثر واردات بیرویه کالا کاملاً رو به تعطیلی میرود.
نادر قاضی پور قاچاق کالا و ارز را از دیگر دلایل رکود اقتصادی بنگاهها و تعطیلی آنها دانست و افزود: برخی از کارخانهها داخلی به علت عدم سرمایه در گردش با ظرفیت پایین مبادرت به تولید میکنند و در آستانه تعطیلی قرارگرفتهاند. به تعبیری میتوان به جرات اذعان کرد امروز بنگاههایی در کشور وجود دارد که تنها با 30 درصد ظرفیت خود فعالیت دارند و عملاً 70 درصد پتانسیل آنها به دلیل نبود مواد اولیه و منابع مالی فلج شده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس با نگاهی به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال و نامگذاری امسال به همین مضمون توسط ایشان، تصریح کرد: امروز صنایع ذوبآهن و فولاد ما در کشور کالایی همچون زغالسنگ که تولید انبوه داریم و حتی صادر هم میکنیم را از خارج وارد میکند، آیا این مسئله به تولید ملی و منابع انسانی و کارگران لطمه وارد نمیکند؟
وی ضمن ابزار تأسف از اینکه متأسفانه شعار سال 96 که بر تولید داخلی و اشتغال جوانان صراحت داشت توسط رانتخواران و واردکنندگان عملیاتی نشده است، به 4 مورد از صنایعی که در این چرخه معیوب ضربه خورده اشاره کرد و گفت: متأسفانه درحالیکه ما در صنایعی نظیر لولهسازی- ساخت شیرآلات و محصولات بهداشتی و صنایع دریایی و پمپسازی از ظرفیتهای بسیار بالایی برخوردار هستیم، سودجویان و واردکنندگان بازار ما را از تولیدات خارجی اشباع کردهاند و کالای وطنی خریدار ندارد.
قاضی پور در ادامه 3 وزارتخانه تعاون، نفت و راه شهرسازی را در رکود کلی صنایع دریایی کشور مقصر اصلی بشمار آورد و خاطرنشان کرد: باوجود این که امروز در داخل کشور ما با بهرهگیری از توان دانشمندان جوان خود امکان ساخت کشتی باری 1300 تنی را داریم، متأسفانه خریدار پیدا نمیکند و علت این است که وزارت نفت ما انواع قایق و کشتی را از خارج وارد میکند و به وزارت تعاون که ذینفع و متولی شرکت کشتیرانی ایران است تحویل میدهد و از طرفی سازمان محیط زیست هم که یکنهاد دولتی است در بخش دریایی قایقهای ساخت داخل را استفاده نمیکند و به تولیدکنندگان داخل سفارش خرید نمیدهد.