تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۱۳۶
تعداد بازدید: ۱۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶
تدوین و اجرای برنامه اقدام ملی حفاظت از گونه های در معرض خطر انقراض و زیستگاه های حساس و شکننده ساحلی – دریایی در دستور کار معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.
به گزارش مارین نیوز، مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست به سیاست های کلی این دفتر در راستای افزایش حفاظت از محیط زیست دریایی اشاره کرد و اظهار داشت: ارتقای دانش کارشناسان دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک موضوع مهم در حال پیگیری است.
داوود میرشکار ادامه داد: بهره گیری از توان سازمان های مردم نهاد در پایش و حفاظت از گونه های در معرض خطر انقراض و نیز تهیه اطلس ها و نقشه های زیست بومی سواحل و دریای های کشور و به روز رسانی دو سالانه نقشه های موجود از دیگر اهداف این دفتر محسوب می شود.
وی با اشاره به پایش مستمر زیست بوم های ساحلی و دریایی، خاطرنشان ساخت: تدوین و اجرای برنامه اقدام ملی حفاظت ازگونه های در معرض خطر انقراض و زیستگاه های حساس و شکننده ساحلی – دریایی در دستور کار معاونت دریایی سازمان قرار گرفته است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته ها ی خود افزایش همکاری های ملی، منطقه ای و بین المللی در راستای حفاظت هر چه بیشتر از سواحل و دریاهای کشور خبر داد.
وی به وجود مستندات قانونی و اسناد بالادستی در زمینه حفاظت از محیط زیست دریایی اشاره کرد و گفت: بر اساس اصل 50 قانون اساسی در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏ شود.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ دریایی یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است.
وی به قوانین و مقررات مهم ملی در زمینه محیط زیست اشاره کرد و اذعان داشت: از جمله این قوانین و مقررات می توان به قوانین محیط زیست در برنامه پنج ساله ششم توسعه، محیط زیست در برنامه و خط مشی دولت دوازدهم و سیاست های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری اشاره کرد.
میرشکار به قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و آیین نامه اجرایی مربوطه، قانون شکار و صید و آیین نامه اجرایی مربوطه، قانون حفاظت و بهره برداری آبزیان و آیین نامه مربوطه، قانون حفاطت از دریاها و رودخانه های مرزی از آلودگی نفتی (اصلاحیه 89، بویژه مواد 5، 20 و 24 قانون)، مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ماده 690 قانون مجازات اسلامی مصوبه 380 شورایعالی محیط زیست (1394) نیز اشاره کرد.
به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، قانون مناطق دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان، مصوبه طرح های مشمول گزارشات ارزیابی اثرات زیست محیطی (1390) و ضوابط استقرار صنایع از دیگر قوانین زیست محیطی محسوب می شوند.
وی خاطرنشان کرد : بر اساس ضوابط تعیین شده برای محیط زیست در برنامه پنجساله ششم توسعه اجرای برنامه عمل حفاظت، احیاء، مدیریت و بهره برداری مناسب از تالابها، احیا، توسعه و غنی‌سازی جنگلها و کنترل کانون‌های بحرانی ساحلی- دریایی انجام خواهد شد.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از تهیه، تدوین و اجرای برنامه ‌عمل حفاظت و مدیریت از مناطق چهارگانه ‌محیط زیست و گونه‌های در معرض تهدید و خطر انقراض حیات‌وحش کشور با رویکرد بهره‌گیری از ظرفیت‌های داوطلبانه و مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی با اولویت جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد توسط سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد.
به گفته میرشکار، بازنگری در محدوده مناطق چهارگانه محیط زیست و همچنین تعریف و تقسیم بندی جدید مناطق با توجه به تقسیمات نوین اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) توسط سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: