تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۱۳۸
تعداد بازدید: ۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان با اشاره به پتانسیل های توسعه فناوری دریایی در کشور، گفت: فناوری، ایده پردازی، طراحی و ساخت و ساز در حیطه دریا میتواند کمکی شایان به اعتلای کشور و اقتصاد مقاومتی کند.
به گزارش مارین نیوز، عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان با اشاره به ظرفیت های دریایی کشور، اظهار داشت: همانطور که همگی به خوبی میدانیم ایران با در اختیار داشتن سواحل در جنوب و شمال کشور موقعیتی بسیار مناسب در استفاده و بهره برداری از این منبع بی پایان دریا را دارد که متاسفانه از این ظرفیت تاکنون بطور صحیح و اصولی استفاده نشده است. در حال حاضر رشته های دریایی در سراسر دنیا جزو رشته های بسیار پر طرفدار هستند و این در حالیست که در ایران این رشته و گرایشها جزء مهجورترین و کم استقبال ترین رشته ها به شمار میروند. این معضل در خصوص رشته های پایه مثل فیزیک دریا در مقطع ارشد و دکتری و اقیانوس شناسی در مقطع کارشناسی چشم گیرتر است. 
دکتر مریم راهبانی افزود: بطور نمونه رشته اقیانوس شناسی که مشخصا به تلاش دانشگاه هرمزگان و در سال 1390 راه اندازی شد تا به امروز علی رغم درخواستهای بسیار و تلاشهای زیاد این دانشگاه و از جمله شخص من تا کنون ناشناخته مانده است و برای آن هیچ ردیف کاری در هیچ کجای کشور تعریف نشده است. با این پیش زمینه چرا بایستی دانشجو اصلا جذب این رشته شود. 
راهبانی با عنوان این که دریاها اولین و مهمترین راه تجارتهای بزرگ و سود آور است گفت: دریا اولین خواستگاه صنعت توریسم سواحل است. لذا کلیه کشورهایی که حتی جزئی خط ساحلی دارند تلاش میکنند که بیشترین استفاده اقتصادی را از آن داشته باشند و این در حالیست که در کشور ما اهمیتی که شایسته آن است به سواحل داده نشده است. 
مدیر گروه  علوم غیر زیستی دانشگاه هرمزگان با اشاره به پتانسیل های توسعه فناوری دریایی در کشور، گفت: فناوری، ایده پردازی، طراحی و ساخت و ساز در حیطه دریا اعم از نظامی (به شکل شناورها و تجهیزات) و غیر نظامی (اعم از کشتیهای تحقیقاتی تفریحی و ابزارالات) میتواند کمکی شایان به اعتلای کشور و اقتصاد مقاومتی کند. چرا که تهیه تمامی تجهیزات دریایی بدلیل ماهیت آنها بسیار پر هزینه است و لذا تولید آنها در داخل کشور میتواند بخشی از نیازهای کشور را رفع نماید. نمونه آن ساخت موفق کشتی تحقیقاتی است. 
راهبانی اضافه کرد: با توجه به ماهیت دینامیک دریاها استفاده از ظرفیتهای آن بر پایه دانش در این زمینه میتواند کمکی موثر در استفاده صحیح از آن باشد. 
عضو هیئت علمی دانشکده علوم و  فنون دریایی افزود: بکار گیری دانش در استفاده از ظرفیتهای دریا در همه زمینه ها بسیار حائز اهمیت است. چرا که ایجاد تغییراتی هر چند جزئی در طبیعت دریاها بدون مطالعه کافی میتواند خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد کند. بطور مثال احداث یک موج شکن در مکان نامناسب ممکن است موجب رسوبگذاری بیش از حد در منطقه شود که منجر به آسیب زدن به محیط زیست منطقه میشود و این آسیب تنها با حذف اسکله جبران نخواهد شد و تاثیر مخرب آن قابل حذف نخواهد بود. اتفاقی که به کرات در گوشه گوشه ساحل دیده شده است. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: