تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۱۵۴
تعداد بازدید: ۱۵۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌ بنیان دریایی معاونت علمی با اشاره به اتخاذ سیاست‏ها و حمایت‏های مناسب در راستای توسعه فناوری‌ های دریایی و شکل‌ گیری زنجیره تولید در این بخش، گفت: رسالت این ستاد در سال جدید بر حمایت از زیرساخت‌ های انسانی در حوزه دریا تاکید دارد.
به گزارش مارین نیوز، دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری با تاکید بر اهمیت حمایت از نیروی انسانی در حوزه دریا، اظهار داشت: توسعه فناوری‌ های دریایی در کشور یکی از اصلی‌ ترین اهداف ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی است که به‌طور حتم منجر به رشد و پیشرفت صنایع دریایی و دیگر صنایع وابسته خواهد شد؛ از این‌رو حمایت از زیرساخت‌های انسانی مانند اساتید، پژوهشگران و دانشجویان از یک‌سو و از سوی دیگر حمایت از صنایع فناورانه دریایی و کمک به تجاری‌سازی محصولات و تجهیزات دریایی در راستای شکل‌گیری و توسعه کسب‌ و کارها و شرکت‌های دانش‌بنیان از برنامه‌ های این ستاد در آینده نزدیک خواهد بود.
محمد سعید سیف در ادامه افزود: توسعه و تقویت رویدادهای کارآفرینی و ایده پردازی و همچنین حمایت از کسب‌ و کارهای نوپا و شتاب‌ دهنده‌ها نیز موضوعات مهم دیگری است که باید به  آن توجه کنیم.
سیف با اشاره به ترویج فعالیت‌ های آموزشی و ترویجی در راستای فرهنگ دریایی گفت: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌ بنیان دریایی معاونت علمی بخشی از فعالیت خود را نیز معطوف به مطالعات و برنامه‌ ریزی‌ های راهبردی در زمینه صنایع و فناوری‌ های دریایی خواهد کرد.

افزایش 4 برابری شرکت‌های دانش بنیان
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌ بنیان دریایی معاونت علمی خبر از افزایش تصاعدی شرکت‌ های دانش‌ بنیان در دوره کاری این ستاد خبر داد و گفت: ستاد دریایی با اتخاذ سیاست‏ها و حمایت‏های مناسب برنامه ویژه‌ ای را برای توسعه فناوری‌ های دریایی و شکل‌ گیری زنجیره تولید در نظر گرفته است. این ستاد در خصوص توسعه شرکت ‏های دانش ‏بنیان دریایی، تأثیر قابل ‌توجهی برافزایش تعداد شرکت‏ها داشته است. به‌طوری‌که تعداد این شرکت‌ها از 12 شرکت در سال 93 به 49 شرکت تا پایان سال 96 رسیده است.
سیف بابیان اینکه تعداد مقالات چاپ‌شده در مجلات معتبر خارجی ازجمله شاخص‌ های مهم ارزیابی وضعیت علم و فناوری هر کشوری است اظهار کرد: در سال‌ های اخیر رتبه ایران در تعداد مقالات حوزه مهندسی دریا رشد قابل‌ توجهی داشته به‌ طوری‌که در آخرین آمار موجود جایگاه ششم دنیا و اول خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: رتبه ایران در این شاخص تقریباً بیشترین رشد را در دنیا طی سال‌ های اخیر تجربه کرده و خوشبختانه طبق آخرین آمار این رشد هنوز ادامه دارد.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته بیان کرد: برگزاری سومین دوره جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت در بخش‌های مختلف و همچنین حمایت از طرح فناورانه و رویدادهای دریایی از مهم‌ترین اقدامات ستاد در سال 96 بوده است.

رونمایی از 8 محصول فناورانه دریایی
محمدسعید سیف با اشاره به‌شتاب روزافزون صنایع فناورانه دریایی، در سال 96 بیان کرد: در سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت، 8 محصول فناورانه توسط شرکت‌ های دانش‌بنیان دریایی توسط جناب دکتر ستاری معاون محترم علمی و فناوری رئیس‌جمهور رونمایی شد.
وی در ادامه بیان کرد: در سالی که گذشت فعالیت‌ های ستاد باقدرت و شتاب بیشتری پیش رفت و توانستیم دامنه فعالیت‌ هایمان را در جهت حمایت و توسعه صنایع و فناوری‌ های دریایی گسترش دهیم. طبیعتاً طی سال‌ های 93 تا 95 شکل‌گیری و شروع فعالیت‌ های ستاد بوده و عملاً در سال 96 نتایج خوبی را مشاهده کردیم و امید داریم این روند ادامه داشته باشد.
سیف با تاکید بر اهمیت موضوع 7 استان ساحلی در کشور گفت: با توجه به اهمیت استان‌ های ساحلی در پیشبرد فعالیت‌ های فناورانه دریایی در کشور، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌ بنیان دریایی معاونت علمی، باید بتواند حضور و همکاری مناسبی با این استان‌ ها در توسعه فعالیت‌ های دریایی داشته باشد.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی در پایان بابیان اینکه پیش‌ نویس برنامه پنج سال آینده ستاد تدوین‌ شده و در حال نهایی شدن است، گفت: بر اساس این برنامه در سال 97 هم اقدامات و فعالیت‌ های متنوع و گسترده‌ ای در نظر گرفته‌ شده و امیدواریم با مشارکت سازمان‌ ها و ارگان‌ های دریایی، آنها را تحقق‌ بخشیم.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دریا دوست
|
Ukraine
|
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
0
0
استاد معظم جناب آقای دکتر سیف

باسلام و تبریک سال نو
مواردی را به حضرتعالی متذکر میشوم و امیدوارم بر خلاف سالهای گذشته، گوش چشمی به آنها داشته باشید:

1- توسعه شرکتهای دانش بنیان بدون رونق صنعت دریایی در نهایت با شکست مواجه میشود. شرکتهای دانش بنیان وقتی هویت پیدا میکنند که بتوانند منجر به توسعه صنعتی شوند در غیر اینصورت یک شو نمایشی بیش نخواهد بود. لذا توصیه میکنم حضرتعالی کانون توجه خود را معطوف نجات صنعت کشتیسازی و صنایع جانبی نمایید چراکه با رونق صنعت کشتی سازی، خودبخود دهها وصدها شرکت دانش بنیان متولد خواهند شد.

2- برای رونق صنعت کشتی سازی، یک بار برای رضای خدا و خشنودی ملائکه مقرب! طرح "اجاره بلند مدت کارخانجات کشتیسازی به جوینت خارجی برای ساخت کشتی در ایران" را به بحث کارشناسی بگذارید تا مزایا ومعایب آن معلوم گردد. متوقف بفرمایید راههایی که در سالهای متمادی طی شد ونتیجه ای نداد.

در سال حمایت از کالای داخلی سعی کنید با تبلیغات هدفمند و گزارش های تلوزیونی متعدد، کشتی و ساخت کشتی را نیز به عنوان یک کالای قابل تهیه در داخل مطرح کنید. امسال فرصت خوبیست که داستان های کهنه 20 سال گذشته یک رنگ و بوی جدیدی بگیرد... البته با پیشنهادات منطقی تر و کارشناسی تر جامعه دریایی!

3- هم اکنون در دورانی هستیم که کل مسیر و جهت دهی شرکتهای دانش بنیان کشور دچار انحراف عظیم و اصلاح ناپذیرشده و بجای پرداختن به معضلات واقعی جامعه و ایجاد اشتغال دانش بنیان واقعی، به کارهای نمایشی و پررنگ کردن شرکتهای خدمات خرید وفروش اینترنتی و اپلیکیشن نویسی پرداخته میشود و با افتخار اعلام میشود که 40 درصد شرکتهای دانش بنیان کشور در حوزه ICT یا همان اپلیکیشن نویسی هستند!!! درحالیکه اینگونه فعالیتها اصلا در حوزه علم و فناوری نمیگنجد وصرفا نوعی خدمات خرید وفروش اینترنتی است. شما مواظب باشید که در حوزه دریایی دچار این شوهای نمایشی بی فایده نشوید.

4- سهمیه کنکور استانهای ساحلی برای رشته معماری دریایی ازهر چیزی واجبتر است. جنابعالی بهتر از هرکسی میدانید که نیروهای غیربومی در شهرهای جنوبی ماندگار نیستند.

5- پیشنهاد اصلاح سیلابس درسی که سالها پیش به جنابعالی پیشنهاد شد و دانشجویان وجامعه دریایی نیز پیشنهاداتی دارند که هنوز اجرا نشده.

6- برای سفرهای استانی که تشریف میبرید ودر مبحث گردشگری دریایی صحبت میکنید، موضوع ساخت "نمادهای فاخر شهری" را طرح بحث کنید به منظور ایجاد جاذبه های گردشگری و مناطق تفریحی ساحلی و ایجاد سوژه های عکاسی.

... و بسیاری پیشنهادات دیگر که چون کوچکترین امیدی دیگر به اجرایی شدن آنها ندارم لذا صرفنظر میکنم (البته همین موارد فوق را هم کوچکترین امیدی ندارم که ترتیب اثری داده شود و توجهی شود ولی گفتم شاید تیری در تاریکی باشد!).

7- محض رضای حضرت باریتعالی حداقل این یک کار را انجام دهید: یکبار در طول تاریخ چند هزار ساله این مملکت اجازه دهید افتتاح یک پروژه دریایی با حضور باشکوه مردم وطی یک مراسم آبرومند برگزار شود. یا حداقل این موضوع را در سفرهای استانی ومصاحبه ها مطرح کنید..... سالهاست که متن مصاحبه مدیران این رشته، تکراری و خسته کننده شده بدون هیچ حرف و ایده جدیدی!!

به امید اینکه سال 97 سال تحرک و پویایی برایمان باشد- انشاء الله
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: