تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۱۵۸
تعداد بازدید: ۱۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
گزارشی از فعالیت ها و اقدامات حمایتی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری از شرکت های دانش بنیان و محصولات فناورانه دریایی، تحقیقات و پژوهش در جهت توسعه فناوری دریایی در سالی که گذشت.
به گزارش مارین نیوز، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری از ابتدای سال 1393 شروع بکار کرده است و در راستای بهره‌گیری هرچه بیشتر توانمندی‌های موجود دریایی کشور در جهت توسعه فناوری‌های دریایی فعالیت آغاز کرد. این ستاد در راستای سیاست‌های کوچک‌سازی بدنه دولت و استفاده از ساختاری چابک و به‌دوراز گسترش تشکیلات اداری، قصد دارد تا اهداف و ماموریت‌های خود را با بهره‌گیری از همکاری نهاد‌ها و ارگان‌های دریایی کشور و با سازمان‌دهی واحد‌های ویژه شامل تشکیل شوراها، کمیته‌ها و یک شبکه ماتریسی دنبال کند.
ساختار ستاد شامل چهار نهاد پشتیبانی و چهار نهاد عملیاتی در قالب گروه و چند ساختار مشورتی است، که این گروه‌ها متشکل از گروه توسعه فناوری، گروه تجاری‌سازی و توسعه بازار، گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی و گروه ترویج و آموزش است.
در ادامه مهمترین فعالیت های ستاد در جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی محصولات فناورانه دریایی را می خوانید:

حمایت از طرح‌های فناورانه دریایی
ستاد دریایی، در راستای توسعه فناوری‌های دریایی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی، اساتید و پژوهشگران فعال، در این حوزه اقدام به حمایت از طرح‌های فناورانه کرده است. رویکرد این ستاد در این برنامه،  رفع نیازهای فناورانه کشور با همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی است.
که ازجمله برخی از طرح‌های فناورانه موردحمایت در سال جاری می‌توان به طراحی و ساخت اولین شناور رستوران زیرآب خاورمیانه،  استخراج کیتین و تولید نیمه‌صنعتی کیتوسان با خلوص بالا از پوست میگو با استفاده از روش‌های نوین و طراحی، تولید و تست کانکتورهای الکتریکی استوانه‌ای دریایی بر اساس استاندارد نظامی ، طراحی و ساخت پیستون‌های موتورهای دریایی میتسوبیشی و نیگاتا و همچنین طراحی و ساخت یدک‌کش 5000 اسب بخار و گیرنده ای آی اس اشاره کرد.
 
حمایت از استانداردسازی محصولات دریایی ساخت داخل
در راستای توسعه تولید داخل و حمایت از تولیدکنندگان جهت ورود به عرصه ساخت تجهیزات دریایی، ستاد طی تفاهم‌نامه‌ای با موسسه رده‌بندی ایرانیان، با تأمین بخشی از هزینه ارزیابی و صدور گواهینامه‌های دریایی از تولیدکنندگان داخلی حمایت می‌نماید.
 برخی از این محصولات استانداردسازی شده در سال جاری به شرح زیر است:
تولید آندهای فدا شونده روی، انواع عایق‌های حرارتی، تولید روغن و روان کننده دریایی و اخذ تأییدیه درزمینه ارائه و  تأمین خدمات از محصولات استاندارد سازی شده در سال 95 است که میتوان به آن اشاره کرد.
 
اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی
ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‏بنیان دریایی در راستای توسعه کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی و هدایت شرکت‌ها جهت افزایش فعالیت‏های فناورانه اقدام به اعطای تسهیلات ویژه قرض‌الحسنه به این شرکت‏ها نموده است. ازجمله این طرح‌ها می‌توان به طراحی، تولید و تست کانکتورهای الکتریکی استوانه‌ای دریایی بر اساس استاندارد نظامی MIL-C-5015 و طراحی و ساخت پیستون‌های موتورهای دریایی میتسوبیشی و نیگات اشاره کرد.
 
حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان جهت ارائه دستاوردهای خود در نمایشگاه ‏های داخلی و خارجی
نمایشگاه‌ها و مجامع دریایی یکی از بسترهای مؤثر جهت معرفی و ارائه توانمندی شرکت‏های دریایی است. حضور مناسب شرکت‌ها در این نمایشگاه‏ها کمک شایانی به بازاریابی محصولات تولیدی و همچنین شناخت بهتر رقبا و برنامه‏ریزی صحیح جهت اکتساب سهم حداکثری از بازار موجود خواهد بود. بر این اساس ستاد حمایت از حضور شرکت‏های دانش‏ بنیان دریایی را در دستور کار خود قرار داده و به‌موجب آن شرکت‌های علاقه‌مند با استفاده از حمایت‌های موجود، می‌توانند با اخذ غرفه در نمایشگاه مرتبط حضور یافته و از بستر فراهم‌شده استفاده کنند. 
ازجمله نمایشگاه‌هایی که از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی در سال 96 حمایت‌شده است میتوان به نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی - جزیره کیش، نمایشگاه‌های دستاوردهای فناورانه دریایی کشور  تهران و نمایشگاه بین‌المللی فناوری‌های صنایع دریایی یورو پورت هلند اشاره کرد.
 
برگزاری جلسات مشترک با  شرکت‏های دانش‌بنیان دریایی
در راستای توسعه کیفی و کمی شرکت‏های دانش‌بنیان دریایی و همچنین تکمیل زنجیره ارتباط شرکت‏ها با متقاضیان و کارفرمایان دریایی، این ستاد اقدام به برگزاری جلسات مشترک نموده است. در این جلسات که در سازمان‏های دریایی برگزار شد، شرکت‏های دانش‌بنیان به تفکیک، توانمندی و محصولات خود را ارائه داده و برنامه‌ریزی‌شده تا در صورت تعریف پروژه مشخص مورد نیاز سازمان‏ های مذکور، طرح‏ها مورد حمایت ستاد قرار گیرند. در سال 96 چهار نشست مشترک با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی برگزار شد.
 
توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی
با توجه به حمایت‌های صورت گرفته و سیاست‌های اتخاذشده در خصوص توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی، تعداد شرکت‌ها روند افزایشی مناسبی داشته‌اند. به‌طوری‌که در ابتدای سال 96 تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی 33 شرکت بوده و در پایان این سال به 49 شرکت دانش‌بنیان رسیده است.

مروری بر مهم‌ترین اقدامات حمایت از تحقیقات و پژوهش در جهت توسعه فناوری دریایی در سال 96
حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی
ستاد دریایی باهدف ارتقای سطح علمی دانشجویان و پژوهشگران کشور در زمینه¬های مرتبط با مهندسی دریا و به‌منظور تقویت انگیزه پژوهش در این عرصه، از فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی دانشگاهی در قالب پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی حمایت می‌کند.  در همین راستا  در سال،  10 موافقت‌نامه با دانشگاه‌های  فعال در حوزه دریا منعقد گردیده است . بر اساس این موافقت‌نامه‌ها تعداد 253 پایان‌نامه شامل 177پایان‌نامه کارشناسی ارشد و 76رساله‌ی دکتری  موردحمایت این ستاد قرارگرفته است.
 
حمایت از مقالات ISI در حوزه مهندسی دریا
ستاد جهت افزایش کمی و کیفی مقالات در حوزه مهندسی دریا و تشویق و انگیزه بخشی به اساتید و دانشجویان اقدام به حمایت از مقالات چاپ شده در مجلات معتبر بر اساس معیار رتبه بندی سایماگو نموده است.
 
حمایت از رویدادهای دریایی
امروزه ایده پردازی و نوآوری، انقلابی بزرگ در حوزه‌های کارآفرینی و ظهور کسب‌وکارهای نوپا در جهان به وجود آورده است. به‌منظور گردآوری و تسریع ورود ایده‌ها به بازار تولید محصولات، مسابقاتی نظیر استارت آپ ها  و ایده پردازی در سراسر دنیا و با موضوعات مختلف شکل‌گرفته‌اند تا جریان تبدیل ایده به پدیده و درنهایت ورود به بازار را تسهیل و تسریع نماید. در همین راستا ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی با همکاری دانشگاه‌های دریایی کشور اقدام به حمایت از برگزاری چنین رویدادهایی در سطح کشور باهدف شناسایی ایده‌های برتر و رشد آن‌ها کرده است .
برخی از مهم‌ترین رویدادهای حمایت‌شده توسط ستاد در سال جاری عبارت‌اند از دومین رویداد کارآفرینی دریا محور با رویکرد گردشگری دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر، ایده بازار دریایی دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر و همایش زیست‌فناوری دریا همچنین چالش فناوری ساخت مواد جاذب آلودگی‌های نفتی اشاره کرد.
 
شبکه ملی ناوگان تحقیقاتی دریایی کشور
شبکه ملی ناوگان تحقیقات دریایی کشور با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی تشکیل گردید. اعضای این شبکه، سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی هستند که دارای شناور تحقیقاتی بوده و فعالیت‌های پژوهشی و صنعتی در دریاهای کشور انجام می‏دهند. هدف از تشکیل شبکه ملی ناوگان تحقیقاتی دریایی کشور، هم‌افزایی ظرفیت ناوگان تحقیقاتی دریایی بر اساس پتانسیل موجود در کشور است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: