تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۲۰۳
تعداد بازدید: ۱۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: هیچ شناور چینی و خارجی در آب‌های ایران اجازه صید ندارد و نیست، اما یک شرکت ایرانی از طریق مشارکت و اجاره به شرط تملیک ۱۶ شناور را از طریق چین در اختیار گرفته و در آب‌های جنوبی صید ترال میانی انجام می‌دهد.
به گزارش مارین نیوز، ماجرای فعالیت شناورهای چینی در آبهای سرزمینی جنوب استان سیستان و بلوچستان حاشیه‌ های زیادی با خود به دنبال داشت و باعث اعتراض صیادان محلی به فعالیت و برداشت بی رویه شناورهای چینی از ذخایر دریای جنوب کشور شد. در این ارتباط، معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در نشست خبری، اخبار اخیر را کذب دانست و اظهار داشت: هیچ شناور چینی و خارجی در آب‌ های ایران اجازه صید ندارد و نیست. اما یک شرکت ایرانی از طریق مشارکت و اجاره به شرط تملیک ۱۶ شناور را از طریق چین در اختیار گرفته و در آب‌ های جنوبی صید ترال میانی انجام می‌ دهد، اما به هیچ وجه نه کشتی چینی و خارجی در آب‌ های جنوبی با مالکیت طرف خارجی وجود دارد و نه صید ترال کف در این آب‌ ها صورت می‌ گیرد. 
شاپور کاکولکی افزود: البته طی ماه‌های اخیر هشت کشتی و شناور استان بوشهر که در مسیر این استان و هرمزگان صید ترال کف انجام می‌ دادند، مجوز و پروانه صیدشان باطل شده است، چرا که بارها به همه استان‌ ها اعلام کردیم به هیچ وجه به غیر از فصل برداشت میگو و برای صید اینگونه آبزی، مجوز صید ترال کف به هیچ شناوری و در هیچ منطقه‌ای داده نمی‌ شود و در صورت مشاهده و گزارش به شدت با صاحبان شناور برخورد می‌ کنیم و پروانه صید آنها باطل می‌ شود.
کاکولکی اظهار داشت: اساسا سازمان بنادر و دریانوردی موظف به ثبت همه شناورها برای ورود به آب‌ های ایران است و به هیچ شناور خارجی مجوز داده نمی‌ شود و نمی‌ تواند به آب‌ های ایران وارد شود، اما ممکن است یک شرکت ایرانی از طریق اجاره به شرط تملیک شناورهای خارجی را در اختیار بگیرد و از آن برای صیادی استفاده کند.
وی افزود: اگر یک شرکت ایرانی اقدام به اجاره شناورهای خارجی کند و آنها را در اختیار بگیرد شاید مالک اصلی شناورها یک چینی باشد اما کار نهایی و اصلی که همان صیادی و درآمدزایی در این حوزه است، توسط ایرانی‌ ها انجام می‌ شود و همه درآمدش به جیب ایران می‌ رود و طرف خارجی تنها اجاره بهای شناورش را دریافت می‌ کند.
کاکولکی تاکید داشت: به هیچ وجه هیچ رانتی در این میان وجود ندارد و صید ترال کف در این آب‌ ها صورت نمی‌گیرد، اما از آنجا که هر شناور تقریبا حدود ۳۰ میلیون دلار قیمت دارد یک صیاد یا سرمایه‌ گذار ایرانی توان خرید آن را ندارد و مجبور است آن را از طریق اجاره به شرط تملیک در اختیار بگیرد.
معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات اظهار داشت: گرچه فشارهایی به سازمان شیلات برای افزایش تعداد ناوگان‌ ها و بیشتر شدن شناورها صورت می‌ گیرد، اما با توجه به وضعیت کنونی شناورهای موجود که اضافه شدن به ناوگان صیادی باعث غیر اقتصادی شدن فعالیت و کار آنها می‌ شود به هیچ وجه اجازه بیشتر شدن ظرفیت‌ در این زمینه را نمی‌ دهیم. در آبهای کم عمق امکان توسعه شناورهای صیادی وجود ندارد، اما برای آبهای عمیق (بیشتر از ۲۰۰ متر) در صورت بررسی‌ های لازم اجازه صدور مجوز داده می‌ شود. 
وی همچنین درباره صید ماهیان غیرخوراکی و حرام گوشت اینگونه توضیح داد که این ماهیان به بازار داخلی وارد نمی‌ شوند و با توجه به قیمت مناسبشان، به کشورهای شرق آسیا صادر می‌ شود و برای آن منع قانونی وجود ندارد.

تا 5 سال آینده از خدمه غیرایرانی در کشور استفاده نمی‌شود
کاکولکی گفت: صیادان محلی شناورهایی با کاپیتان‌ های چینی را در آب‌ های ایران رویت کرده‌اند. همه ما می‌ دانیم که صیادان قشر شریفی هستند و به ما دروغ نمی‌ گویند. ماجرا از این قرار است که کشتی‌ های صید فانوس ماهی کشتی‌ هایی هستند که به تازگی به آب‌ های ایران رسیده‌ اند و ممکن است کاپیتان آنها برای آموزش به صیادان ایرانی از جنوب‌ شرق آسیا انتخاب شده‌ باشد. مردمان این خطه هم غالبا چهره‌ های چینی دارند اما صیادان عزیز بدانند که حتی بسیاری از هواپیماهای ما هم خلبان‌ های غیر ایرانی دارند و به این معنا نیست که منافع مالی شناور یا هواپیما عاید غیر ایرانی‌ ها می‌ شود. 
معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات با بیان اینکه تعدادی خدمه خارجی در شناورهای ایرانی مشغول به فعالیت هستند، گفت: براساس آموزه‌ های ملوانان ایرانی امیدواریم که شناورهای ایرانی ظرف 5 سال آینده از ناخدای غیرایرانی استفاده نکنند. 
وی یادآور شد: فعالین بخش خصوصی خود اقدام به ورود مدرس‌ های خارجی برای آموزش ملوانان و ناخدایان ایرانی کرده‌ اند و آموزش های لازم به آنها داده می‌ شود. 

تشکیل دادگاه ویژه صیادی
کاکولکی گفت: براساس همکاری‌های صورت گرفته با قوه قضائیه، دادگاه ویژه شناورهای شیلاتی تشکیل می‌شود تا در زمینه‌ تعرض‌های انجام شده به مناطق مرزی و صیدهای غیرمجاز ساماندهی مناسبی صورت گیرد و سیر پیگیری تا تعیین تکلیف تخلفات صورت گرفته سرعت بیشتری به خود گیرد، چرا که هم‌اکنون یک پرونده وقتی که به ستاد مرکزی در سازمان شیلات می‌آید در صورت وجود نقص مدارک چند ماهی تا به نتیجه رسیدن پرونده مورد نظر طول می‌کشد در حالی که هم‌اکنون کار را به مراکز استانی و شهرستانی واگذار کرده‌ایم تا زمان مورد نیاز برای پیگیری تخلفات نهایتا به چند روز تقلیل یابد. 
کاکولکی تصریح نمود: هیچ شناور خارجی حق ورود به ایران را ندارند و در صورت ورود توسط دریابانی دستگیر و به قوه قضائیه معرفی می‌شوند اما اخیرا در شبکه‌های مجازی مسائلی درباره تیراندازی در آب‌های ایران از سوی کشتی‌های چینی مطرح شده بود، اما به هیچ وجه این مساله صحت ندارد، چرا که مسئولان دریابانی و امنیت بر مرزهای کشور کاملا کنترل دارند و فیلمی که در فضای مجازی منتشر شد، ارتباطی به ایران ندارد.
معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات در این نشست میزان صید سالانه کشور را ۶۷۸ هزار تن که ۲۹۰ هزار تن آن را تن ماهیان و سایر آبزیان تشکیل می‌ دهد، اعلام نمود و گفت: همچنین میزان صید میگو تا پایان سال جاری ۱۲ هزار تن پیش‌ بینی می‌ شود که ۳۰۰۰ تن بیشتر از سال قبل است. 

گفتنی است، گوفه‌ کشی یا ترالینگ نوعی روش ماهیگیری می باشد که در آن بوسیله کشیدن تور در آب توسط یک یا چند شناور، ماهیگیری می‌ نمایند. توری که برای این کار استفاده می‌ گردد، نیز ترال نامیده می‌ شود. شناوری که برای ترال استفاده می‌ شود گوفه‌ کش نامیده می‌ شود. این شناورها در اندازه‌ های متفاوت وجود دارند، از قایق‌ های کوچک با قدرت تنها ۳۰ اسب بخار موتور یا شناورهایی با کارخانه‌ های بزرگ با بیش از ۱۰٬۰۰۰ اسب بخار را شامل می‌ شود. ترال را می‌ توان با یک قایق صیادی کوچک (ترال تکی) یا دو شناور مخصوص ترال انجام داد. 


اثرات و آسیبهای محیط زیستی مشکل اساسی در این روش است، این تورها برای کشیده شدن در آبهای میان سطحی، عمیق و بر کف دریا استفاده می‌ شود. باید به این نکته توجه داشت که این عمل باعث آشفتگی و برهم خوردن توازن در زندگی دریایی می‌ گردد. اگر چه امروز صید بروش ترال به شدت در برخی از کشورها کنترل می‌ شود، ولی این روش صید، هدف بسیاری از اعتراضات زیست‌ محیطی می‌ باشد. نگرانی‌ های زیست‌ محیطی مرتبط با ترال به دو حوزه مربوط می‌گردد؛ استفاده بیش از حد از ترال و آسیب‌ های فیزیکی که ترال به بستر وارد می‌ کند. 
روش صید ترال دارای قدمتی طولانی است (در حدود ۱۵ قرن)، این موضوع نگرانی‌ ها را در مورد وجود این روش صید زیاد نموده ‌است. تورهای کششی، غیر گزینشی عمل می‌ کنند و سبب جارو کردن هر دو نوع ماهی قابل عرضه در بازار و ماهی نامطلوب و از هر دو اندازه قانونی و غیرقانونی آن‌ ها می‌ شود. در هر بار عملیات صیادی قسمتی از صید بی مصرف می‌ باشد که به عنوان صید ضمنی، مورد استفاده قرار نمی‌ گیرد، برخی از گونه‌ هایی که به‌ عنوان صید ضمنی گرفتار می‌ شوند نیز به‌ طور تصادفی توسط فرایند ترال کشته می‌ شوند. گونه‌ هایی که به این صورت صید می‌ شوند، معمولا ممکن است شامل گونه‌ های با ارزشی از قبیل دلفین‌ ها، لاک‌ پشت‌ های دریایی، کوسه‌ ها و همچنین گونه‌ های صید ممنوع یا نابالغین گونه هدف شود. بسیاری از مطالعات نشان داده حجم زیادی از صید ضمنی دور ریخته می‌ شود. به عنوان مثال محققان در یک مطالعه سه ساله در رودخانه کلارنس متوجه شدند که حدود ۱۷۷ تن صید ضمنی (از جمله ۷۷ گونه مختلف) هر ساله دور ریخته می‌ شود.  


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: