تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۲۳۰
تعداد بازدید: ۱۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷
مدیر کل مرکز امور جوی و اقیانوس‌شناسی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به نقش پررنگ پایش محیطی در اجرای پروژه‌های توسعه سواحل مکران، ارتباط تنگاتنگ هواشناسی دریایی با پایش محیطی را تشریح کرد و گفت: از طریق وزارت راه و شهرسازی ،توسعه شبکه پایش هواشناسی دریایی را در منطقه مکران دنبال می‌کنیم.
به گزارش مارین نیوز، مدیر کل مرکز امور جوی و اقیانوس‌شناسی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه سازمان هواشناسی یکی از دستگاه‌هایی است که کار پایش محیطی را در بخش هواشناسی انجام می‌دهد، در مورد نقش پایش محیطی در امور توسعه‌ای اظهار کرد: هر جا بخواهیم منطقه‌ای را توسعه بدهیم، به ویژه یک منطقه ساحلی مثل مکران باید خصوصیات طبیعی و مشخصات هواشناسی و دریایی مثل امواج، پدیده‌های غالب در منطقه، اکوسیستم‌های موجود در دریا و خشکی و حتی عوارض زمین و شرایط زمین شناختی را بررسی و نسبت به آن شناخت کافی پیدا کنیم.

رابطه توسعه با پایش محیطی
بهزاد لایقی با اشاره به اینکه برای ایجاد کاربری‌های شهری و صنعتی باید این اطلاعات پایه محیطی را تهیه کنیم، گفت: نقش پایش‌های محیطی در برنامه‌ریزی‌های مربوط به توسعه از جمله مکان‌یابی برای استقرار شهرک‌های صنعتی، سکونتگاه‌ها و سایر بهره‌برداری‌ها غیر قابل چشم‌پوشی است. افزون بر این به منظور ارائه گزارش‌های ارزیابی زیست محیطی و اثرات ناشی از اجرای پروژه‌های مختلف و روشن شدن تاثیر این فعالیت‌ها در محیط زیست نیاز به پایش محیطی داریم.

ارتباط تنگاتنگ هواشناسی دریایی با پایش محیطی
مدیر کل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: بخش عمده این پایش‌های محیطی در مناطق ساحلی و دریایی به هواشناسی دریایی مرتبط است که علاوه بر پایش پارامترهای مختلف هواشناسی مثل دما، بارش و رطوبت، پدیده‌های جوی، جریان امواج و شوری آب را رصد می‌کند.
لایقی با بیان اینکه به منظور توسعه پایش دریایی در منطقه مکران باید استقرار شبکه پایش سینوپتیک را در منطقه گسترش دهیم، در مورد کارکرد این ایستگاه تصریح کرد: ایستگاه‌های سینوپتیک به صورت آنلاین پارامترهای هواشناسی منطقه را اندازه‌گیری و به سازمان هواشناسی مخابره می‌کند علاوه بر این به عنوان یک پایگاه نقش پشتیبانی برای ایستگاه‌های بویه دریایی دارد که اطلاعات هواشناسی دریایی را به ستاد مرکزی ارسال می‌کند.

نیازهای هواشناسی برای پایش محیطی منطقه مکران
وی با اشاره به اینکه استقرار دو نوع ایستگاه راداری و امواج را در منطقه مکران پیگیری می‌کنیم، گفت: در این منطقه به یک رادار هواشناسی به منظور تشخیص جبهه‌های طوفانی و ابرهای باران‌زا نیاز داریم که برد آن ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر است تا سیستم‌هایی جوی که وارد منطقه می‌شوند، مورد شناسایی قرار گیرند. از سال گذشته با مشارکت سازمان بنادر همکاری‌هایی را در این زمینه آغاز کرده‌ایم و منطقه چابهار به عنوان مکان استقرار ایستگاه راداری تعیین شده است. مرحله بعدی یعنی طراحی سازه وخرید تجهیزات در دست اقدام است.
این مقام مسئول در سازمان هواشناسی افزود: در منطقه مکران به منظور شناسایی امواج سطحی دریا به رادار موج نیاز داریم که مکان‌یابی استقرار این رادار انجام و منطقه پسابندر در استان سیستان و بلوچستان برای این منظور انتخاب شده است. با این ابزارها می‌توانیم در کوتاه‌مدت و بلندمدت به اهداف پایش محیطی که مدنظر امور توسعه‌ای است، دست پیدا کنیم.
مدیر کل مرکز علوم جوی و اقیانوسی‌ سازمان هواشناسی در مورد کارایی این ایستگاه‌های هواشناسی برای منطقه مکران تصریح کرد: در مقیاس کوتاه‌مدت اطلاعات این ایستگاه‌ها برای کاربرهای محلی مفید است و می‌توان وقوع طوفان و شرایط بارش و دمایی منطقه را پیش‌بینی کرد. برای بلندمدت هم این اطلاعات بایگانی و پارامترهای اقلیمی از آن استخراج می‌شود و برای طرح های توسعه‌ای به کار می‌رود.

شرایط عضویت سازمان هواشناسی در ستاد توسعه مکران
لایقی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان هواشناسی عضو ستاد توسعه سواحل مکران است یا خیر؟ گفت: در حال حاضر سازمان هواشناسی به عنوان بخشی از وزارت راه نقش خود را در توسعه مکران از طریق «توسعه شبکه پایش هواشناسی دریایی در منطقه مکران» ایفا می‌کند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: