تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۲۴۴
تعداد بازدید: ۱۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی از تكمیل پكیج دریایی این فاز تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: نخستین سكوی دریایی فاز 14 پارس جنوبی تا پایان اردیبهشت راه‌اندازی می‌شود.
به گزارش مارین نیوز، مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی با بیان این خبر پیشرفت كلی طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی را 80 درصد اعلام كرد و اظهار داشت: ساخت سكوهای دریایی این طرح از پیشرفت 91.5 درصدی برخوردار است، همچنین عملیات لوله‌گذاری خطوط دریایی انتقال گاز به تأسیسات خشكی به پیشرفت 90 درصدی رسیده است.
به گفته حمیدرضا مسعودی، طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی در بخش حفاری و احداث پالایشگاه نیز به ترتیب از پیشرفت 80 و 75.5 درصدی برخوردار است.

برداشت روزانه 28.2 میلیون مترمكعب گاز از فاز 14 تا پایان شهریور
این مقام مسئول در شركت نفت و گاز پارس ضمن یادآوری نصب نخستین عرشه دریایی طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی در بهمن‌ماه سال گذشته، گفت:‌ عملیات تكمیلی حفاری 7 حلقه چاه این سكو با موفقیت به پایان رسیده است و هم‌اكنون آخرین مراحل راه‌اندازی خط لوله سكوی دریایی 14A و نیز خط انتقال از واحد 100 پالایشگاه فاز 14 به سمت پالایشگاه 12 در حال انجام است.
مسعودی ابراز امیدواری كرد با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و اتمام عملیات راه‌اندازی سكوی 14A تا اواسط ماه جاری، برداشت روزانه 500 میلیون فوت مكعب گاز ترش (معادل 14.1 میلیون مترمكعب) از موقعیت مخزنی این سكو محقق و برای شیرین‌سازی به پالایشگاه فاز 12 ارسال شود.
مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی درباره آخرین وضعیت پیشرفت دیگر بخش‌های فراساحلی این طرح گفت: همزمان عملیات تكمیلی 8 حلقه چاه موقعیت سكوی اقماری 14C نیز با پیشرفت قابل قبولی در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود با نصب و راه‌اندازی این عرشه تا پایان شهریورماه امسال، برداشت روزانه 500 میلیون فوت مكعب گاز ترش از سكوی اقماری 14C محقق شود، بدین ترتیب فاز اول طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی در مجموع با برداشت روزانه 1 میلیارد فوت مكعب گاز ترش (معادل 28.2 میلیون فوت مكعب) از 2 سكوی دریایی تكمیل می‌شود.
وی اظهار داشت: عملیات حفاری چاه‌های موقعیت سكوی B و D این طرح نیز از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و به محض دریافت لوله‌های CRA عملیات تكمیلی آن در دستور كار قرار خواهد گرفت.
به گفته حمیدرضا مسعودی عملیات لوله‌گذاری خطوط لوله زیردریایی این طرح شامل 230 كیلومتر خطوط لوله 32 اینچ، خطوط 4.5 اینچی تزریق گلایكول و خطوط درون‌میدانی كه سكوهای فرعی و اصلی را به یكدیگر متصل می‌كنند، به انجام رسیده و هم‌اكنون مراحل هایدروتست و نصب اتصالات خطوط لوله به جكت‌ها را پشت سر می‌گذارد، بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود پكیج دریایی طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی تا پایان سال 97 به طور كامل به بهره‌برداری برسد.

راه‌اندازی نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز 14 تا نیمه دوم سال 98
وی روند پیشرفت احداث پالایشگاه این فاز را مثبت ارزیابی كرد و گفت: سرعت كار در بخش پالایشگاهی فاز 14 پارس جنوبی به گونه‌ای پیش رفته است كه هم‌اكنون همه كالاهای مورد نیاز این بخش سفارش‌گذاری و بخش عمده‌ای از آن نصب شده است.
این مقام مسئول در شركت نفت و گاز پارس افزود: واحد 121 بخار و واحد 123 و 124 تولید هوا و نیتروژن پالایشگاه هم‌اكنون مراحل پیش‌ راه‌ اندازی را طی می‌كنند.
مسعودی به مشكلات پیش روی احداث پالایشگاه فاز 14 در سال گذشته نیز اشاره كرد و گفت: در سال گذشته با كمبود كالاهایی همچون فیتینگ، اتصالات پایپینگ و لوله‌كشی مواجه بودیم كه خوشبختانه تأمین شد و بخشی از آن به پالایشگاه منتقل شده است، بنابراین در نظر داریم با افزایش نیروهای انسانیو فعال شدن جبهه‌های مختلف كاری در این بخش به پیشرفت قابل قبولی دست یابیم.
مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی اظهار امیدواری كرد با راه‌اندازی واحد یوتیلیتی (آب، برق، بخار و نیتروژن) پالایشگاه فاز 14، نخستین ردیف شیرین‌سازی این پالایشگاه در نیمه دوم سال 98 به بهره‌برداری برسد.
طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی به كارفرمایی شركت نفت و گاز پارس با هدف تولید روزانه 56 میلیون و 600 هزار مترمكعب گاز ترش و 75 هزار بشكه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال اجراست.
تولید سالانه بیش از یك میلیون گاز مایع، یك میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه 400 تن گوگرد از دیگر تولیدات این فاز خواهد بود.

لازم به ذکر است، اجرای پروژه این فاز به كنسرسیومی متشكل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شركت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، شركت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، شركت ملی حفاری ایران، شركت مجتمع كشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، شركت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، شركت پایندان و شركت ماشین‌سازی اراك واگذار شده كه مسئولیت رهبری كنسرسیوم را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) بر عهده دارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: