تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۲۵۲
تعداد بازدید: ۱۴۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: سواحل مکران بخشی از استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان را در بر می‌گیرد و تشکیل سازمانی مجزا و بالادستی در این حوزه با طرح‌های استانی تداخل پیدا خواهد کرد.
به گزارش مارین نیوز، عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه نباید به بخشی از سواحل کشور به عنوان موضوعی مجزا پرداخته شود و یک سازمان مستقل برای آن تشکیل دهیم، اظهار داشت: در تمام دنیا معمولا برای سواحل، یک طرح مدیریت یکپارچه تدوین می‌ شود که در ایران نیز این طرح به تصویب رسیده و در سال ۹۱ توسط شورای‌ عالی معماری و شهرسازی ابلاغ شد. به دنبال آن، طرح های ساحلی سرزمینی و استانی تدوین شده‌ اند و یا در حال تدوین است.
افشین دانه‌کار اظهار کرد: در حال حاضر ما در بخش سواحل، هم طرح ملی توسعه داریم و هم طرح‌ ها و ساز و کارهای استانی تعریف شده است. طبق تعاریف ساحل، بخش‌ هایی از خشکی و دریا را در بر می گیرد و طرح‌ های آمایش اطلاعات، در هر دو بخش باید انجام شود تا در نهایت فضای مطلوبی برای فعالیت کنشگران اقتصادی برقرار شود و یک نظام کارآمد توسعه صنعتی شکل گیرد.
استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: تا به امروز نیاز به سازمان مستقلی در طرح‌های ملی و استانی ساحلی حس نشده و اقدامات و مطالعات جامعی توسط نهادهای متولی از جمله سازمان بنادر و دریانوردی که تکالیف قانونی در این زمینه دارد، صورت گرفته است و در سطح استانی، استانداران مدیریت کارگروه‌ها را بر عهده دارند که باعث ارتباط معقول نهادهای مختلف می‌ شود.
کارشناس توسعه سواحل عنوان کرد: با توجه به عدم تکالیف برنامه‌ ای برای سازمان توسعه سواحل مکران و ایجاد اختلال در نظام یکپارچه سواحل، ایجاد دائمی سازمانی برای توسعه سواحل مکران توصیه نمی‌ شود و موازی‌ کاری، اتلاف منابع و منافع ملی را در پی خواهد داشت.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ضرورت تقسیم استان هرمزگان
|
Ukraine
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
یکی از واجبترین کارها برای توسعه سواحل مکران، تقسیم استان هرمزگان به 2 یا 3 استان کوچکتر است. این استان به تنهایی 50 درصد سواحل جنوب و 14 جزیره را در اختیار دارد و هیچ رسیدگی درستی به آنها نمیکند. کدام عقل ومنطق این را می پذیرد؟

خش غربی سواحل مکران، جزء استان هرمزگان است. خود استان هرمزگان حدود 850 کیلومتر خط ساحلی دارد که با احتساب جزایر، به تنهایی حدود 50 درصد از سواحل جنوب کشور را در اختیار دارد. همچنین 14 جزیره مهم ایران در خلیج فارس در اختیار این استان است. آیا این معقول و منطقی است؟ با توجه به بودجه اندک این استان در مقیاس کشوری، عملا رسیدگی مناسبی به سواحل این استان نمی شود. با این آرایش فعلی نمی توان هرگز امید به تحول در سواحل مکران داشت. برای تمرکز جمعیت در سواحل مکران باید تغییرات تقسیم بندی استان های ساحلی جنوب حتما در اولویت قرار گیرند. لذا باید ضرورتا طول سواحل مکران به دو یا سه استان مستقل تقسیم شود و قسمت شرقی استان هرمزگان (از بندرعباس به سمت شرق)، تبدیل به یک استان مستقل شود. این استان می تواند "استان مکران" نام گیرد. البته مقرر گردیده بود که استان فارس نیز با واگذاری بخش هایی از استان هرمزگان، به دریا متصل گردد که آن هم علی رغم مصوبه دولت هنوز عملی نشده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: