مدیرعامل شرکت دانش بنیان بینالمللی کارآفرینان فنآور پیشرفته اقیانوس آبی گفت: با وجود اینکه محصولات ما تاییدیه بین المللی دارد و مورد استفاده شرکت های داخلی قرار گرفته است اما شرکت های ایرانی، تولیدات داخلی حتی محصولات شرکت های دانش بنیان و هایتک را باور ندارند و به آنها اعتماد و اطمینان ندارند که این موضوع بزرگ ترین ضرر را به صنعتگران داخلی میزند. اگر این باور در ما نهادینه شود حمایت از تولید داخلی و اشتغالزایی و کارآفرینی نیز به خودی خود انجام گرفته است.
به گزارش مارین نیوز، خزههای دریایی اغلب سازه های دست ساز انسان را که در آب دریا غوطه ور هستند تحت تاثیر قرار می دهند. نتیجه این عمل افزایش هزینه های اقتصادی زیادی است که برای محافظت و یا جابجایی این سازهها صرف می شوند . امروزه تحقیقات زیادی در زمینه دستیابی به روشی موثر برای جلوگیری از چسبیدن خزه به این سازهها یاکمتر کردن آنها صورت میگیرد .
در این ارتباط مدیرعامل شرکت دانش بنیان بینالمللی کارآفرینان فنآور پیشرفته اقیانوس آبی با اشاره به اینکه این شرکت از سال 1386 به دنبال دستیابی به دانش فنی نسل جدید پوشش های دریایی بوده است، اظهار داشت: در سال 1390 با تلاشهای مستمر بر روی رنگ های دریایی و سیستم های نوین رها کننده خزه و سیستم های پوششی هیبریدی موفق شدیم دو اختراع در زمینه های پوشش نوین رها کننده خزه (FRC) و پوشش هیبریدی اپوکسی سیلیکون به ثبت برسانیم و در زمره شرکت های دانش بنیان قرار گیریم.
ابراهیم رئیسی با بیان اینکه در سال 1394 شرکت بینالمللی کارآفرینان فن آور پیشرفته اقیانوس آبی را به ثبت رساندیم، اظهار نمود: این شرکت با در اختیار داشتن سرمایه های ارزشمند انسانی در حوزه های تولید، اجرا و مشاوره با هدف تحولی نوین در صنایع رنگ بهویژه سیستم های دریایی، حفاظتی و ضد خوردگی فعالیت های خود را سازمان دهی کرده است.
رتبه پنجم تولیدکنندگان پوششهای نوین دریایی به نام ایران
وی خاطرنشان کرد: دانش فنی پوشش نوین رها کننده خزه در انحصار چند شرکت بزرگ و قدرتمند خارجی است که خوشبختانه ما با دستیابی به این دانش توانستیم در رتبه پنجمین شرکت تولید کننده این پوشش نوین قرار گیریم.
رئیسی در ادامه درباره مراحل دستیابی این شرکت به پوشش های نوین دریایی گفت: در سال 1390 تست های میدانی محصولات را آغاز کردیم و پس از اطمینان از سازگاری این پوشش ها با محیط دریا و عملکرد بالای آنها در مکانیزم های دریایی، به دنبال تجاری سازی آنها رفتیم و پس از ثبت شرکت، مراحل ثبت اختراع را در پیش گرفتیم. در گام بعدی به یک شرکت دانشبنیان تبدیل شدیم.
وی با بیان اینکه در این مرحله به دنبال اخذ تاییدیه های بین المللی نیز رفتیم، گفت: خوشبختانه توانستیم به عنوان نخستین شرکت خودکفای تولید کننده پوشش و رنگ دریایی از موسسه رده بندری BV فرانسه عضو آیاکس (انجمن بینالمللی موسسات ردهبندی) تاييديه دریافت تا برای ورود به بازارهای بینالمللی برنامه ریزی کنیم. همچنین باید گفته شود که برای اخذ تاییدیه BV به 2001-2015 ISO نیاز داشتیم که توانستیم آن را از انگلیس دریافت کنیم.
مدیرعامل شرکت بینالمللی کارآفرینان فنآور پیشرفته اقیانوس آبی با اشاره به اینکه همزمان با آغاز مذاکرات با شرکت های بزرگ کشتیرانی داخلی بر روی بازارهای صادراتی نیز تمرکز کردهایم، بیان کرد: با این وجود تیم تحقیقاتی ما فعالیت خود را متوقف نکرده است و به دنبال تکمیل سبد کالایی خود است به همین دلیل در پی دستیابی به پوششهای جدید موسوم به پوششهای کوآنتومدات یا همان نسل فوقالعاده پیشرفته پوششهای دریایی است که هنوز هیچ کشوری در دنیا به این دانش دست نیافته است.
وی افزود: ما توانستیم به این محصول دست یابیم و بدین صورت به عنوان نخستین شرکت تولیدکننده این پوشش شناخته و ثبت شویم.
عدم حمایت مالی از تولیدکننده داخلی
رئیسی درباره استقبال شرکتهای داخلی از محصولات این شرکت دانشبنیان یادآور شد: محصولات ما مورد استفاده شرکت های داخلی قرار گرفته است اما در شرکت های ایرانی، تولیدات داخلی حتی محصولات شرکت های دانش بنیان و هایتک را باور ندارند و به آنها اعتماد و اطمینان ندارند که این موضوع بزرگ ترین ضرر را به صنعتگران داخلی میزند.
وی افزود: با وجود اینکه محصولات ما تاییدیه بینالمللی دارد و ما در این حوزه به حدی رسیده ایم که موجب تعجب و حیرت تحسین برانگیز بزرگ ترین شرکت های تولید کننده پوشش و رنگ های دریایی در حضور شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شدهایم اما هنوز شرکت های داخلی توان و دانش ما را باور ندارند و نمیتوانند به آن اعتماد و از آن استفاده کنند.
مدیرعامل شرکت بين المللى کارآفرینان فنآور پیشرفته اقیانوس آبی تاکید کرد: ما همچنان امیدواریم شرکت های داخلی به این باور برسند که محصولات هایتک و دانش بنیان داخلی قابل رقابت و حتی برتر از محصولات خارجی هستند و با اطمینان خاطر می توان از آنها استفاده کرد. اگر این باور در ما نهادینه شود حمایت از تولید داخلی و اشتغالزایی و کارآفرینی نیز به خودی خود انجام گرفته است.
وی گفت: علیرغم اینکه شاید به ذهن برسد مواد اولیه وارداتی کار رابرای ما سخت کرده است اما خوشبختانه ما در این زمینه هیچ مشکلی نداریم و به راحتی این مرحله را تاکنون پشت سر گذاشتهایم اما طوری که بایسته و شایسته حمایت از تولید داخل است محصولات ما هنوز مورد استقبال داخلیها قرار نگرفته است.
به گفته رئیسی، یکی از دلایلی که این شرایط را رقم زده است، جزیرهای عمل کردن نهادهای مختلف است به صورتی که هر نهادی برای خود قانون جداگانه دارد مثلا استاندارد به ما اعلام کرده است که پس از 5 سال کار کردن این محصول میتوانیم استاندارد آنرا تایید کنیم در حالیکه ما از موسسه ردهبندی بینالمللی تاییدیه دریافت کردیم.
وی با اشاره به اینکه هر مرحله ای که ما در آن گام گذاشتیم مقاومتی بر خلاف حرکت ما وجود داشت، افزود: علاوه بر عدم باور داخلی نسبت به تولیدات ایرانی، حمایت مالی از تولید کننده داخلی نیز به شدت ضعیف است و علاوه بر اینکه تسهیلاتی برای آنها به ویژه در بخش دریایی در نظر گرفته نشده است بلکه بودجه نهادهای مختلف هم تامین نمیشود که بتوانند از ما حمایت کنند.
مدیرعامل شرکت بینالمللی کارآفرینان فنآور پیشرفته اقیانوس آبی افزد: علاوه بر دو مورد گذشته، نوسانات ارزی و شوک هایی که به بازار وارد می شود نیز باعث می شود ما نتوایم به خوبی برای بازار محصولمان برنامهریزی کنیم. این تولید کننده محصولات دانش بنیان در کشورمان با بیان اینکه با وزارت دفاع و شرکت کشتی سازی ایزوایکو مذاکراتی داشتهایم که امیدواریم به نتیجه برسد، اظهار کرد: همه شناورهای کوچک ما با هر نوع کاربری اعم از نظامی، تجاری، مسافربری، لندینگ کرافت، دوبه و ... هر ساله به داک میروند در صورتی که اگر از پوشش نوین رها کننده خزه استفاده کنند هر 5 سال یکبار به داک نیاز دارند علاوه بر آن سرعت آنهاحفظ شده و سوخت مصرفی آنها کاهش مییابد.
وی با اشاره به اینکه این پوششها و رنگها سازگار با محیط زیست و محافظ محیط زیست دریایی است، افزود: پوششها ورنگهای رهاکننده خزه، در زمان حرکت شناور، کشیده شده و دوباره میچسبد و همین خاصیت آن موجب شده است تا اگر خزهای به بدنه شناور چسبیده از آن جدا شود، این پروسه از سنگین شدن کشتی بر اثر چسبیدن خزه جلوگیری میکند به همین دلیل سرعت کشتی در حالت ماکزیمم حفظ و مصرف سوخت آن نیز کمتر میشود.
وی افزود: یکی دیگر از مزایای این پوششها این است که اگر شناور با رنگ ضد خزه پوشش داده شود، در زمان داک این رنگ خاصیت خود را به دلیل مجاورت با هوا از دست میدهد اما رنگ و پوشش نوین رها کننده خزه چنین ضعفی ندارد. رئیسی با بیان اینکه تمام این پوششها بر پایه نانوتکنولوژی هستند که تاییدیه نانو مقیاس بودن آنها نیز تا دو هفته دیگر اخذ میشود، خاطرنشان کرد: در این نوع رنگها زمان رنگآمیزی کمتر شده، سرعت بالاتر میرود میزان رنگ مصرفی کمتر از رنگهای رایج است.
بهرهگیری از دو شیوه بازاریابی در کشور
وی با اشاره به اینکه علاوه بر تیم تحقیقات بازار، بازاریابی و بازارسازی داخل شرکت از توان شرکت های عرضه کننده محصولات خود نیز استفاده کردهایم افزود: مثلا در حال مذاکره با شرکت خیبر هستیم تا بتوانیم با انعقاد تفاهمنامه از توان آنها نیز استفاده کنیم. بدین صورت به دنبال قویتر کردن شبکه بازاریابی شرکت خود هستیم.
اشتیاق خارجیها به پوششهای دریایی هایتک ایران
رئیسی گفت: با کشورهایی همچون استرالیا، چین، اندونزی، کره (هیوندایی)، قطر، اندونزی، سنگاپور، عمان و ... مذاکره داشته ایم و همه آنها به خصوص استرالیا و چین به استفاده از محصولات ما علاقهمند بودند البته آنها درخواست کردند که این محصولات در کشور آنها تولید شود اما ما همچنان بر تولید در ایران با برند ایرانی تاکید داریم. وی با اشاره به اینکه رقبای ما که سهم جهانی در این بازار دارند، خواستار همکاری با ما شده اند، گفت: ما 4 بازار را به عنوان بازار هدف صادراتی خود در مرحله نخست قرار دادهایم بازار چین به واسطه دارنده بیشترین داک تعمیرات کشتی، بازار سنگاپور، اندونزی و بازار عمان به دلیل دارنده بزرگترین داک کشتی و کشورهای خلیج فارس در این اولویت قرار دارند.
وی در پایان گفت: رسالت و ماموریت این شرکت به عنوان یک شرکت پیشرو و فنآور، رسیدن به جایگاهی متمایز و قابل افتخار در عرصههای داخلی و بینالمللی در زمینه تولید، تامین و اجرای پوششهای دریایی، صنعتی و حفاظتی پیشرفته بر پایه اقتصاد دانشبنیان، فنآورانه، خلاقیت و کارآفرینی همراه با ایجاد ارزش مشترک با مشتریان است.