تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۲۶۷
تعداد بازدید: ۱۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
عملیات راندن جداری۲۰ اینچ و نصب کفشک در عمق ۱۴۳۴ متری در حفاری چاه فروزان-۲۰ با موفقیت انجام شد.
به گزارش مارین نیوز، مدیر پروژه حفاری چاه ۲۰ میدان فروزان در مدیریت اکتشاف با اعلام این خبر، اظهار داشت: در اتفاقی کم سابقه، عملیات راندن جداری "۲۰ و نصب کفشک در عمق ۱۴۳۴ متری در حفاری چاه فروزان-۲۰ که از لحاظ طول جداری و شرایط پیچیده چاه به ویژه ایجاد کنارگذر در حفره‌ "۲۶ مطابق ضرورت‌ های عملیاتی در حوزه خلیج فارس نادر بود، توسط فعالیت تیمی کارشناسان مدیریت اکتشاف در این پروژه و در کنار تعامل سازنده با شرکت حفاری شمال (پیمانکار)، به سرانجام رسید.


رضا علیزاده رعایت اصول ایمنی و ارتقای سطح HSE در عملیات و تلاش خستگی ناپذیر ناظرین عملیات حین راندن جداری که نشان از تبلور تخصص و تجربه کارشناسان اداره حفاری مدیریت اکتشاف در انجام عملیات حفاری اکتشافی است را از عوامل موفقیت در انجام این عملیات دانست.
علیزاده بیان کرد: این عملیات موفقیت‌ آمیز، با توجه به اشتراک میدان فروزان با کشور عربستان سعودی، از نظر پیچیدگی عملیاتی در مقایسه با عملیات مشابه، کم سابقه بوده است. آنچه این عملیات را متمایز ساخت، حفر کنار گذار "۲۶ بدون استفاده از سرویس های گران قیمتی چون MWD با طراحی BHA توسط واحد مهندسی اداره حفاری مدیریت اکتشاف بود که نتایج نمودار CDR پس از اقدام به Side Track نشان داد که نه تنهاحفره ی کنارگذر به خوبی ایجاد شده، بلکه میزان انحراف در کمترین میزان ممکن بود، به طوری که جداری "۲۰ تا انتهای چاه رانده شده و عملیات سیمان کاری با موفقیت به انجام رسید.
وی افزود: Geometery چاه پس از کج کردن، وزن بالای جداری "‎۲۰ در عمق نصب کفشک، حجم بالای دوغاب سیمان برای عملیات و همچنین شرایط خاص آب و هوایی خلیج فارس در اسفند ماه، عملیات راندن و سیمان کاری جداری را با ریسک های متعددی روبرو می ساخت که به همین منظور، جلسه هایی پیش از عملیات در دفتر تهران و همچنین در محل سکوی سحر-۱ توسط اعضای تیم پروژه در اداره حفاری مدیریت اکتشاف تشکیل شده و با نظارت دقیق و تهیه چک لیست های خاص چنین عملیاتی توسط کارشناسان مدیریت اکتشاف و با رعایت نکات و ملاحظات مورد نظر توسط شرکت حفاری شمال، تصمیم گیری نهایی انجام شد.
علیزاده خاطر نشان کرد: پروژه حفاری فروزان-۲۰ به عنوان چاهی با فشار و دمای بالا موسوم به HPHT یکی از فنی ترین و مهمترین پروژه های حفاری طرح اکتشافی خلیج فارس است که با طراحی و نظارت اداره حفاری مدیریت اکتشاف در دست انجام است. در این چاه برای نخستین بار در صنعت حفاری کشور اقدام به تهیه سند جامع مطالعه ریسک چاه شده است و امیدواریم با پیشرفت پروژه و رسیدن به اهداف اکتشافی، بر میزان ذخایر هیدروکربوری کشور افزوده شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: