تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۲۷۵
تعداد بازدید: ۱۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر طوسی گفت: در طرح "ساخت دستگاه جاذب مواد نفتی بر پایه پالایه‌ های فلزی با خاصیت ابرآبگریزی و روغن دوستی" بدون استفاده از جریان برق (مانند روش های جداسازی بر اساس انعقاد) و یا بدون استفاده از غشاهای نیمه تراوا که از جمله روش های جداسازی گران قیمت به شمار می آیند، امکان جداسازی فیزیکی و جذب نفت از آب حتی در حجم وسیع مانند سطح دریا را خواهد داشت.
به گزارش مارین نیوز، در رویداد چالش فناوری "ساخت مواد جدید جاذب آلودگی‌ های نفتی" که توسط دانشگاه هرمزگان و با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌ بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تاریخ سیزده اسفند ماه سال جاری برگزار شد، سه طرح برگزیده به مرحله نهایی راه یافتند. این سه طرح شامل "توپ‌ های بتنی فوق سبک جاذب مواد نفتی" توسط علی امیرزاده از دانشگاه تهران، "تهیه ابر جاذب نفت بر پایه الیاف پلیمری الکتروریسی شده" توسط حمید نجار زادگان از دانشگاه تهران و "ساخت دستگاه جاذب مواد نفتی بر پایه پالایه‌ های فلزی با خاصیت ابرآبگریزی و روغن دوستی" توسط مهدی خدایی از دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیرالدین طوسی است.
مهدی خدایی یکی از برگزیدگان این چالش با عنوان شغلی دکتری نانو فناوری از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در مورد ایده خود، اظهار داشت: در این ایده روشی نسبتا ارزان و ساده برای جداسازی فیزیکی آب و روغن (نفت و مشتقات نفتی و محلول های آلی) ارائه شده است که بر مبنای پدیده ابرآبگریزی استوار است.
عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر طوسی تصریح کرد: در این روش بدون استفاده از جریان برق (مانند روش های جداسازی بر اساس انعقاد) و یا بدون استفاده از غشاهای نیمه تراوا که از جمله روش های جداسازی گران قیمت به شمار می آیند، امکان جداسازی فیزیکی و جذب نفت از آب حتی در حجم وسیع مانند سطح دریا را خواهد داشت.
وی اضافه کرد: در این ایده از مش های فلزی متداول به عنوان بستر فیلتر استفاده می شود و با اعمال نانوپوشش های عملگرا با خاصیت ابرآبگریزی بر سطح آنها از مش های فلزی ساده به مش های عملگرا با قابلیت جداسازی و جذب نفت از آب تبدیل خواهند شد و برای ساخت دستگاههای جداکننده با طراحی های گوناگون بر حسب حجم جدایش مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرند.
خدایی در ادامه عنوان کرد: چالش اصلی در این ایده ایجاد نانوپوشش های عملگرا با پایداری مناسب، قابلیت تولید انبوه و مقیاس بزرگ و همچنین مقرون به صرفه است. تاکنون دانش فنی ساخت نانوپوشش های ابرآبگریز با روش های مختلف بدست آمده است و در ادامه با اعمال یکی از روش ها بر روی مش های فلزی، فیلترهای عملگرای ساخته می شود. 
وی در خصوص چگونگی رفع چالش مورد نظر توسط این محصول اظهار کرد: این محصول با پدیده جدایش فیزیکی آب و نفت بر مبنای پدیده ابرآبگریزی و روغن دوستی عمل کرده و قادر است با دفع آب و جذب نفت عمل جدایش را انجام دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر تصریح کرد: فناوری به کار رفته در این محصول استفاده از نانوپوشش های عملگرای ابرآبگریز بوده که دارای ساختار نانومقیاس می باشد.
خدایی در مورد مشکلات و چالش‌های ایده‌پردازی گفت: نداشتن امکانات آزمایشگاهی و تجربی جهت آزمودن ایده‌های اولیه به منظور تکمیل ایده ها، از مهمترین چالش‌های پیش روی ایده پردازان در ایران می باشد.
وی در خصوص نقش برگزاری چنین چالش‌ها و مسابقات ایده‌پردازی در جهت توسعه فناوری مذکور عنوان کرد: با برگزاری چالش های فناوری از دو جنبه می توان به گسترش فناوری کمک نمود؛ بدین ترتیب که از یکسو متقاضیان فناوری با راهکارهای و دیدگاههای مختلفی آشنا می شوند و قابلیت انتخاب حتی چند روش حل مساله وجود خواهد داشت. و از طرف دیگر صاحب ایده با شرکت در این چالش علاوه بر آشنایی با ایده های گوناگون برای حل یک مساله، راهکارهای و ایده های بیشتری جهت تکمیل ایده محوری خود خواهد یافت.
خدایی اظهار کرد: تغییر ملاک های ارزشیابی اعضای هیئت علمی دانشگاه و یا حداقل افزودن ملاک های جدید ارزشیابی بر مبنای کارآفرینی و تحقیقات کاربردی می تواند نقش موثری در ترغیب اساتید دانشگاه در رویکرد کارآفرینی و تحقیقات جهت دار  ایفا نماید.
وی در پایان اضافه کرد: همچنین حمایت های تشویقی و نیز تامین امکانات مورد نیاز،برای ترغیب اساتید به هدایت تیم های کارآفرینی نیز پیشنهاد می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: