تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۲۷۹
تعداد بازدید: ۱۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
همزمان با روز ملی خلیج فارس، سامانه برخط پیش بینی 96 ساعته نوسانات و جریانات دریایی در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی عملیاتی شد.
به گزارش مارین نیوز، رئیس مرکز پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با بیان اینکه این سامانه هم اکنون پیش بینی نوسانات تراز سطح ‏آب و جریانات سطحی در 4 روز آینده در منطقه خلیج ‏فارس را در اختیار کاربران قرار می دهد، اظهار داشت: این اطلاعات به منظور برنامه ریزی بهینه و ایمن جهت انجام فعالیت های مختلف در دریا نظیر اکتشافات دریایی، کشتیرانی، صیادی، تحقیقات، تجاری و غیره بسیار ضروری و مفید می باشد.
علی خوش خلق ضمن بیان این مطلب که هسته اصلی سامانه پیش بینی جریانات دریایی در خلیج فارس، مدل سه بعدی هیدرودینامیکی COHERENS می باشد، افزود: با استفاده از این اطلاعات مولفه های هارمونیکی جزر و مد در مرز باز مدل و داده های سه ساعته پیش بینی میدان باد GFS به عنوان مهم ترین عوامل مولد جریان در خلیج فارس اقدام به پیش بینی متغیرهای هیدرودینامیکی نظیر نوسانات تراز سطح آب و میدان سه بعدی جریان برای 4 روز آینده می نماید.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه، سهم مشارکت جریان های جزر و مدی، جریانات بادرانده و جریانات ناشی از اختلاف چگالی در خلیج فارس را تقریبا به نسبت 100:10:1 عنوان کرد و گفت: عدم در نظر گرفتن جریانات ناشی از اختلاف چگالی در سامانه فعلی تاثیر چندانی در نتایج ارایه شده به خصوص برای پیش بینی های کوتاه مدت نخواهد داشت.
خوش خلق در ادامه افزود: در حال حاضر در صدد هستیم با اضافه کردن پارامترهای هواشناسی نظیر درجه حرارت هوا، بارش، پوشش ابر، رطوبت نسبی و شارهای حرارتی و همچنین در نظر گرفتن درجه حرارت آب و میزان شوری آن به مدل، اثرات اختلاف چگالی نیز در نظر گرفته شود.
وی امکان پیش بینی حرکت اجسام شناور در خلیج فارس، به خصوص برای انجام عملیات های جستجو و نجات دریایی در این منطقه را از دیگر فعالیت های این مرکز اعلام کرد که بزودی به صورت عملیاتی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: